Fikarummet

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Användarens profilbild
Hanzzon
Bilmodell: MR2 Turbo+Prius 3-10
Årsmodell: 1990
PostOrt: EDSBYN
Land (Country): Sverige

Re: Fikarummet

Inlägg av Hanzzon »

Swecap skrev:Lexus LFA

Var in på lexus örebro idag, där stog en lexus LFA

:o :o :o :o :o :o :o :o

Bra nog till bil de

Skulle stå till i morgon 2nov

Passa på om ni kan :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Fasen att man missade den!! :evil: Jag som var in där för ett antal veckor sedan och provkörde nya CT200H...
-Finfin bil för övrigt men jag hade ju 100 gånger hällre bara fått kolla på och fingranska en äkta LFA i verkligheten!
Är det alltså nån som köpt en LFA i Sverige? Riktigt riktigt fränt i så fall! :clap:
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Har vart lite lugnt på sågverket här hemma nu, så har inte haft så många timmar i veckan att jobba.
Jobbar mest i verkstaden som "jour reparatör". Allt från att laga en trasig liten tryckluftcylinder,
till att bända loss en grov kedja med spett som kuggat av någon bana. :twisted:

Mesta tiden spenderas dock i verkstaden där vi sitter och snackar skit och väntar på att telefonen ska ringa så vi får rycka ut och laga nånting. ;)

Så förr förra fredagen ringde min gamla Tåjjaverkstad och fråga om jag hade lust och tid att jobba ett tag.
Överfullt med jobb i däckbytartider, precis som alla andra år. :?

Så har mest sysslat på med däck arbeten, går ju bra och man slipper tänka så mycket.

Slutade ju arbeta med bilar för snart 3 år sedan men fan alltså,
när jag drog igång och skulle kränga ett punkterat däck så var de som om de va igår ja slutade.
vissa saker går inte ur, och idag så va en av de andra mekarna sjuk så jag har varit i verkstan på min gamla lyft med min gamla verktygsvagn. :geek:

Servade bilar och bytte bromsar som om tiden stått stilla, rutinen på alla moment osv bara ploppade upp i huvvet.
Man blir ju fan rädd, är de yrkesskada när man fortfarande kommer ihåg art:nr på lampor, torkarblad,
oljevolymer i motorerna osv :o ;)

Så grabbar för fan, byt jobb och yrkesinriktning minst en gång i livet. 8-)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

Behöver eran hjälp nu...
Tänkte försöka sätta fast högtalarna i baksätet bättre eftersom gipsskruven bara snurrar i den tunna metallplåten som håller högtalarna. Jag kommer inte åt på baksidan så skruv och mutter är uteslutet! Däremot fick jag reda på att det finns en skruv som har en fjäder längst ned (istället för spets) där det sitter som ett "kors" som går att fälla ihop så man kan trycka skruven genom hålet och sen vecklar upp sig igen och skapar en låsning.

Vet inte hur jag ska förklara detta bättre... möjligen rita en bild men hoppas att slippa visa mina estetiska kunskaper och ser om någon förstått ändå ;)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

Fnys skrev:Behöver eran hjälp nu...
Tänkte försöka sätta fast högtalarna i baksätet bättre eftersom gipsskruven bara snurrar i den tunna metallplåten som håller högtalarna. Jag kommer inte åt på baksidan så skruv och mutter är uteslutet! Däremot fick jag reda på att det finns en skruv som har en fjäder längst ned (istället för spets) där det sitter som ett "kors" som går att fälla ihop så man kan trycka skruven genom hålet och sen vecklar upp sig igen och skapar en låsning.

Vet inte hur jag ska förklara detta bättre... möjligen rita en bild men hoppas att slippa visa mina estetiska kunskaper och ser om någon förstått ändå ;)

Du menar en typ av expander?

http://www.gunneboindustries.com/sv-se/ ... nfastning/

Blir bara högtalarn som ska fästas tjockt nog ihop med baksätet så borde det funka.
Är ju en viss tjocklek som behövs. ;)
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

PierreW skrev:

Du menar en typ av expander?

http://www.gunneboindustries.com/sv-se/ ... nfastning/

Blir bara högtalarn som ska fästas tjockt nog ihop med baksätet så borde det funka.
Är ju en viss tjocklek som behövs. ;)
Måste vara någon slags ankare då, det var typ en sån jag menade.
Missförstå mig rätt, jag menade i baksätet på sidorna: :)
Bild

EDIT: Denna är det, till vänster som jag menade:
Bild
Vad heter denna?
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Fnys skrev:EDIT: Denna är det, till vänster som jag menade:
Bild
Vad heter denna?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =135133538 och en lång skruv ist? Eller varför inte en http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164633652
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator

Inlägg av PierreW »

Fnys skrev:
PierreW skrev:

Yrar i nattmössan nr 1
Yrar i nattmössan nr 2

Ja nu är jag med dig, det finns ju kraftigare modeller på mutterclips annars om det sitter sånna där nu.

Bild
F.d Toyota mek.
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

Dale skrev: http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =135133538 och en lång skruv ist?
Det är den jag hittat och det är nog det enda som fungerar. Molly funkar inte eftersom det bara är en tunn stålplatta och högtalarens plåt som bygger och det är nog inte mer än 2mm så expandern kommer aldrig spänna på baksidan :thumbdown:
PierreW skrev: Ja nu är jag med dig, det finns ju kraftigare modeller på mutterclips annars om det sitter sånna där nu.
Bild
Dom där kan kanske också fungera, värt att kolla upp. Tack!
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

Denna fråga är jag nästan beredd att betala för för att få svar på:

Bild
Ni som har analoga klockor med datumvisare (månadsdag), HUR talar man om för klockan vilken månad det är (så den vet om det är 30 eller 31 dagar i månaden)?
Jag fick en ny klocka och väntar med spänning på om den kommer hoppa över dag 31 vilket jag tvivlar starkt på...

Detta är ändå år 2011 och klockor med datumvisning har funnits i bra många 10-tal år tillbaka. någon måste ju "programmerat" klockan på nått sätt för jag har svårt att tro att jag ska behöva ställa om klockan varenda månad (eller varannan) för att månaden bara innehåller 30 dagar och inte 31!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Min kronograf (som jag iofs sällan använder då jag vanligen inte bär klocka) kan iaf inte hålla reda på det, den får man manuellt ändra den sista varje månad om månaden inte är 31 dagar.

Den är väl en 4 år gammal tror jag.

..En 20+ år gammal japansk digitalklocka fixar det ju dock galant :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar