petter1001 skrev:Tack alla för alla tipps och den där sidan
http://www.toyodiy.com/parts/q.html var ju kanon
Ok, skruvade bort generatorn idag. Tog bort kol hållaren och kollade. Kolen ser bra ut mycket kvar som kan tryckas ut.
Men "slit ytan" som kolen ligger i mot såg lite ner sliten ut. typ 0,5 mm kanske ganska spåriga och gav ett ner svarvat intryck. Kan det påverka?
Klart det kan påverka men hur mycket vet jag inte.
petter1001 skrev:Skruvade ihop allt och kollade laddningen. Kan får den att ladda 14.20 volt vid 3000rpm och ingen kupe fläkt. Vid tomgång 13,6 volt är det för lite? Nu är batteriet fulladdat vet inte hur det påverkar.
Mätt på batteriet eller på generatorn? Inte för det gör sån stor skillnad om anslutningar och kablar är ok. Batteriet måste ha runt 13 volt för att kunna ta laddning. Se även
http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... Bilbatteri
petter1001 skrev:En sak som var dålig är remmen som driver generatorn. Torrsprickor mm, ska byta den, Kan det påverka laddningen. Svårt att säga om den slirar.
Torrsprickningar mer eller mindre påverkar nog inte laddningen så mycket utan är mer risk att remmen går av. Jag hade då bytt rem.
petter1001 skrev:Den laddade mer efter att jag satt ihop den igen och spände upp remmen lite mer än innan. Den blev också tystare, var ett annat ljud innan.
Kan ha varit kolen som fastnat och nu ligger på ordentligt. Att det går tystare nu kan ju bero på remmen var dåligt spänd med.
petter1001 skrev:En sista fråga: Var en gummi historia som satt i hopp med kol hållaren den blev delvis skräp. Den över delen som låg mot kåpan som man skruvar bort för att komma åt kolen finns inte längre. Vad är funktionen på den, hålla bort fukt? Några risker man att köra utan eller ska jag köpa ny. Om nu det visar sig att laddningen fungerar med ny rem och jag inte behöver byta generator.
Prylarna sitter där av någon anledning.
petter1001 skrev:En fråga till:
Vad kan mera påverka laddningen, något annat än generatorn som styr det hela?
Det är rätt mycket som kan ställa till det med laddningen. Batteriets kondition, tempraturen, alla anslutningar som kan orsaka glappkontakter och jordfel. I generatorn sitter likriktare och regulator som iofs kan få sig en smäll om man far lite tokigt med startkablar/batteriladdare eller svetsar i bilen.
petter1001 skrev:Har kopplat multimetern på plus på generatorn och plus på batteriet ock det försvann bara 0,1 Volt. Och plus till minus/chassi gav typ samma.
Vart går minus in i generatorn? genom höljet eller? Finns ju bara en grov plus ledning + kontakten med tre tunna sladdar.
Beror lite på med vad du mätt. Digitalvoltmätare? Går det ställa in fler decimaler? 0,1 volt om du har en decimal kan ju vara avrundningsfel med. Hur hög var belastningen vid mätningen? Spänningsfallet ökar med belastningen så är spänningsfallet högt när batteriet nästan är obelastat så kan spänningsfallet bli så stort att inte startmotorn går runt.