Avensis -03 pipande VSC

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
jcoboy
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 10 aug 2011, 21:41:56
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Avensis -03 pipande VSC

Inlägg av jcoboy »

Antisladdfunktionen verkar inte fungera.
I rondellkörning så börjar det pipa, men inga försök att räta upp bilen görs när
greppet försvinner och den börjar understyra.
Har även provat sladda runt på en stor parkering, men allt som händer är att det börjar pipa när greppet släpper.
Kan jag felsöka själv eller är det bara verkstad som gäller? Det kan väl inte vara meningen att den bara ska pipa?
/Christer
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Avensis -03 pipande VSC

Inlägg av PierreW »

jcoboy skrev:Antisladdfunktionen verkar inte fungera.
I rondellkörning så börjar det pipa, men inga försök att räta upp bilen görs när
greppet försvinner och den börjar understyra.
Har även provat sladda runt på en stor parkering, men allt som händer är att det börjar pipa när greppet släpper.
Kan jag felsöka själv eller är det bara verkstad som gäller? Det kan väl inte vara meningen att den bara ska pipa?
/Christer

Är du säker på att de bara piper då?
I regel så händer inte så mycket när de understyr, de enda bilen kan göra är att bromsa farten lite grann.
Understyrde mig igenom en isig rondell med en Corolla T-sport för ett tag sedan, pep bara där också.
Samma på de kurser vi haft på flygfält med så kallad "active driving", det är först när bakhjulen släpper som de händer nått.
Prova handbromssladd i ganska bra fart så ska du få se på f*n när de bromsar o brötar i ABS-systemet ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
jcoboy
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 10 aug 2011, 21:41:56
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Avensis -03 pipande VSC

Inlägg av jcoboy »

Ska prova det.
Jag jämför med min erfarenhet av min 02:s Laguna som högg in direkt i rondellerna när det började släppa och bromsade lite diagonalt med hjulen så att den snällt gick runt i rondellen.
Jag körde idag i ca 40 och var tvungen att hålla ut i snömodden när jag mötte en buss och fick en lätt sladd som jag bättrade på lite för att se vad som hände - ingenting , utan jag fick häva den själv medans det pep.
/Christer
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Avensis -03 pipande VSC

Inlägg av PierreW »

jcoboy skrev:Ska prova det.
Jag jämför med min erfarenhet av min 02:s Laguna som högg in direkt i rondellerna när det började släppa och bromsade lite diagonalt med hjulen så att den snällt gick runt i rondellen.
Jag körde idag i ca 40 och var tvungen att hålla ut i snömodden när jag mötte en buss och fick en lätt sladd som jag bättrade på lite för att se vad som hände - ingenting , utan jag fick häva den själv medans det pep.
/Christer

Ja du får ju såklart vara med o parera, styr gör den inte själv, den hjälper dig i de lägen den känner att de inte kommer sluta bra.
Sitter en gyrosensor i bilen och när den känner av en alldeles för kraftig sidoförflyttning jämfört med vad ratten vridits så hjälper de till.

Provade en Lexus GS för ett par år sedan på kurs, körde över den där sladdplattan på Barkaby flygfält som var med i Sveriges värsta bilförare.
Höll ca 70km/t när plattan kasta iväg bakvagnen, styrde ju emot och klarade upp situationen rätt bra.
Fick köra en gång till, nu skulle jag hålla 90, dessutom sa dom att jag skulle släppa ratten helt när jag körde över sladdplattan :shock:
O dra åt... bilen parerade sladden snabbare än nån människa nånsin skulle gjort, bilen gick tillbaka spikrakt i samma riktning jag hade in på plattan :thumbup:
Men nu är ju inte meningen att man ska släppa ratten, för bilen hade inga ögon, utan elservon hjälper till att styra åt rätt håll, precis som ratten till tv-spelet ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
jcoboy
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 10 aug 2011, 21:41:56
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003

Re: Avensis -03 pipande VSC

Inlägg av jcoboy »

Hm
Eftersom den piper tycker man ju att den uppfattat att det är på väg att barka åt skogen och borde följaktligen reagera - nu känns det mer som om pipandet är en varning till mej och att jag borde reagera.
Kan det vara så att det sitter (satt) ett mer avancerat system i Lagunan?
/Christer
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Avensis -03 pipande VSC

Inlägg av PierreW »

jcoboy skrev:Hm
Eftersom den piper tycker man ju att den uppfattat att det är på väg att barka åt skogen och borde följaktligen reagera - nu känns det mer som om pipandet är en varning till mej och att jag borde reagera.
Kan det vara så att det sitter (satt) ett mer avancerat system i Lagunan?
/Christer
Är du helt hundra på att systemet inte jobbar, för de ska bara pipa när de gör de.
Jag är 99% säker på att de gör de nämligen, hade varit kul o provat med och utan på en parkering som jämförelse.

Prova om detta funkar ;)

The TRC and VSC systems can be turned off by following the procedures below:
When using the parking brake and brake pedal:
1) Check that the IG is off and the shift lever position is at P.
2) Start the engine after turning the IG to the ON position.
3) Operate the following steps 4 to 8 within 30 seconds after engine start.
4) Turn the parking brake switch on.
5) Depress and release the brake pedal twice.
6) Turn the parking brake switch on and off twice while depressing the brake pedal.
7) Depress and release the brake pedal twice while the parking brake switch is on.

Om de funkar så ska VSC lampan tändas, systemet aktiverar sig nästa gång du startar motorn.
Går ju att dra ur säkringen till ABS också, men då kan jag inte garantera att du slipper undan felkoder.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Avensis -03 pipande VSC

Inlägg av Milkshaken »

Ja det låter lite konstigt faktiskt, men i alla Toyotor jag haft med VSC så har ingreppen knappt varit märkbara förrän det verkligen behövs... Då jävlar...

I Moddrörelse så kanske endast ABS systemet blir aktiverat, sen om det släpper mycket mera så blir ingreppet kraftigare med ABS, och Databoxingrepp....

Faktum är att många biltillverkare får på tafsen för att systemen griper in för tidigt och för hårt... Så i detta fallet så tycker jag att Toyota ligger på den "Gyllene medelvägen"..... Men inget annat system är bättre än att man håller en anständig fart vid halka.... Förarens ansvar ska ALLTID väga tyngst.
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Skriv svar