Ja, nu har ju E10 funnits ett tag, och i det officiella dokumentet står det att 1AZ-FSE och 2AZ-FSE inte får köras på E10.
Är det nån som vet varför, kan man lösa problemet, eller är det rentav så att det bara är struntprat?
Mor min har nämligen blivit med en 1AZ-FSE.
Erfarenheter av E10 på D4-motorerna
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Erfarenheter av E10 på D4-morötterna
Ingen? Pierre?
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Toyota skyller sina trasiga lambdasonder i D4 motorerna på bensinen som ibland kan innehålla upp emot 10% etanol istället för angivna 5%.
Det blir för mycket kondensvatten i avgasröret vilket gör att dem kortsluts.
Har dock ingen bekräftelse på detta utan de va nått som Toyota sa internt.
Det blir för mycket kondensvatten i avgasröret vilket gör att dem kortsluts.
Har dock ingen bekräftelse på detta utan de va nått som Toyota sa internt.

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Dumt eller inte men runt 2007 testade jag e85-inblandning i vår 2.0vvti 03:a. En tank ca 80% e85. Efter ett tag tändes motorlampan. Felkod betydde "Sytem too lean". Fyllde upp tanken med bensin. Efter det har jag sommarhalvåret kört med ca 30% inblanding. Har inte uppmärksammat några problem av detta till dags datum men kan ju inverka negativt i långa loppet.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Varför skulle det vara värre på D4 än på vanliga motorer? Rent spontant tycker jag det borde bli mindre kondens med effektivare förbränning? Eller är jag ute och cyklar nu?
Själv provade jag 50% inblandning i min folkvagn en gång. Enda skillnaden jag märkte var att det luktade fylla istället för bensin när jag tankade...
Själv provade jag 50% inblandning i min folkvagn en gång. Enda skillnaden jag märkte var att det luktade fylla istället för bensin när jag tankade...