Köpråd Toyota Celica -00

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Köpråd Toyota Celica -00

Inlägg av Glenn »

amby skrev:
Vvti är enligt wikipedia lite som bmws vanos.
Och ger bra vrid över hela registret mycket trevligt att köra med.
Du menar att vanos är lite som toyotas VVT(i)(l) :) ..toyota var ju långt före BMW med detta, jag tror dom var
bland dom absolut första, före honda (V-tec) till och med.

Men det är ju som sagt samma ide, variabla kamtider, och står det ett L med också är det även variabla lyft.

Jag har aldrig haft en celica av den generationen (T23), men dom verkar ju trevliga om man nu vill ha framhjulsdrivet,
jag har kikat lite på att ha en sån som vardagsbil jag med då dom verkar ha bra ekonomi, tyvärr är inköpspriset
lite för högt om man samtidigt ska ha en lekbil (GT-fouren) och en till bil (SAAB'en) för min del.. då lutar det mer åt
en T20 eller en till saab.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
amby
Pay User
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping

Inlägg av amby »

VVT-i, introduced in 1996
VANOS was first introduced in 1992 on the BMW M50

http://en.wikipedia.org/wiki/VVT-i
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

amby skrev:VVT-i, introduced in 1996
VANOS was first introduced in 1992 on the BMW M50

http://en.wikipedia.org/wiki/VVT-i
Just VVT-i kanske, men innan dess fanns "VVT", och innan det hade toyota ytterligare nåt annat system för variabla ventiltider.

Variabla ventiltider är inte uppfunnet av toyota (troligen är det uppfunnet i frankrike eller USA som nästan alla andra bilrelaterade saker) men
toyota var väldigt tidiga med det, speciellt i serieproducerade produktionsbilar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Hornlund
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik
Land (Country): Sweden

Inlägg av Hornlund »

Inte för att kapa era planer vid fotknölarna nu. Då det helt klart är en trevlig tanke, att skippa saab mot något roligare.
Jag har en T20 som vardagsbil sen ett ganska bra tag tillbaka nu. Och har hela tiden suktat efter en T23, men som glenn säger är de betydligt dyrare & totalekonomin faller lite där. Åtminstone för mig som lagt en del mil senaste åren.

Men nu till saken, jag var & provade en Celica -00 för en inte allt för lång tid sedan. Strax före jul, med vision om att byta upp mig till T23 nu när det bevisligen fungerade rätt bra med en cupé som bruksbil. Var orolig över utrymmet tidigare.

Tyvärr blev jag väldigt besviken. (o)ljudnivån är inte direkt lägst i T20, men i jämförelse var T23 som att sitta utan ljudisolering öht. Jag hade inte pallat åka omkring så med en så pass "ny" bil, en 80-tal Corolla är mindre burkig. Körkänslan är inte speciellt imponerande heller, T20 upplever jag som mer mogen medan T23 lite mer lekfull & smidig. Vilket naturligtvis är trevligt, men inte alls så stor skillnad som jag hade hoppas.

Stort plus för att T23 är riktigt snygga. Stort minus, & kanske största anledningen till att det inte blev något byte var sittställningen. Jag satt otroligt dåligt, & jag är visserligen närmare 190cm. Men till vardags är det en tämligen viktig punkt i min mening.

En annan sak som börjar bli irriterande, är att det är svårt att finna bilar i bra skick. Den jag tittade på hade jag ändå inte köpt, då skicket var under all kritik. Åtminstone till de pengar som säljaren förväntades, & som han var övertygad att få vilken dag i Juli som helst. Roligt argument en dag i December.

Slutligen är mitt råd, provkör & avgör om ni kan leva med komforten till vardags. För den är inte direkt på topp, & jag är inte den som brukar vara så kräsen på den punkten!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Skriv svar