Fnys skrev:Wao! Riktigt snygg bil du plockat hem
Gillade fronten. Vad är det för emblem?
Aldrig hört talas om den så läste på lite:
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mark_II_Blit
Är den större eller mindre än avensisen? Vad har den för utrustning och vilken motor sitter det i den?

Kul att ni gillar den. Det gör jag också

Emblembet fram ser ut så här:

Jag har inte sett något exakt likadant på någon annan bil, men liknande emblem finns på andra Mark II (sedan) och Cressida också tror jag. På ratten och bakluckan är det vanliga Toyota-loggan.
Den är nån decimeter längre än Avensis, den är nog mer i Camrys storlek skulle jag gissa, fast lite smalare. Den har automatlåda, klimatanläggning och elfönsterhissar, men saknar antispinn, farthållare och elstolar. Dessutom har den GPS och TV som dock inte verkar gå att använda utanför Japan.
I min sitter en 1G-FE (2-liters rak sexa, samma som i Lexus IS200) på 160 hk. Andra exemplar av Mark II Blit kan ha 1JZ (2,5-liters rak sexa) med eller utan turbo. Fyrhjulsdrivna modeller finns också.
Några av de äldre generationerna av Mark II såldes som Cressida på exportmarknaderna. Eller ibland blev Cressida nån slags blandning mellan systermodellerna Mark II, Cresta och Chaser. Och X-et i modellkoden har den också gemensamt med Cressida, Cresta och Chaser.