
MR2 projektet
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: MR2 projektet
trevligt projekt kul att det rullar på! 

Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:34:22
- Bilmodell: MR2 turbo
- Årsmodell: 93
- PostOrt: 59080
- Land (Country): sverige
Re: MR2 projektet
Det har ju tagit några år att bygga den så vi får hoppas att det blir bra.
Det är bara en sak jag är orolig över.... Jag fattar inte hur jag ska koppla in hastighetsmätaren. Någon som har kopplingsschema över hur man ska dra om kablarna vid gen2 3sge till gen3 3sgte motorbyte. Det är ju något jag har fått fel.
Det skulle vara skönt med tanke på att styrningen är så sladdrig nu. Den blir ju tydligen hårdare och mer riktningsstabil med ökad hastighet om jag fattat rätt.
Det är bara en sak jag är orolig över.... Jag fattar inte hur jag ska koppla in hastighetsmätaren. Någon som har kopplingsschema över hur man ska dra om kablarna vid gen2 3sge till gen3 3sgte motorbyte. Det är ju något jag har fått fel.
Det skulle vara skönt med tanke på att styrningen är så sladdrig nu. Den blir ju tydligen hårdare och mer riktningsstabil med ökad hastighet om jag fattat rätt.
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: MR2 projektet
Kul med uppdateringar, kämpa på så kommer de bli kanon! 

-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:34:22
- Bilmodell: MR2 turbo
- Årsmodell: 93
- PostOrt: 59080
- Land (Country): sverige
Re: MR2 projektet
Lite uppdateringar
- Bilagor
-
- ........
- IMG_3450.JPG (206.68 KiB) Visad 4261 gånger
-
- Startar och går ok. det enda som gjorts här sedan sist är bullseye s242 turbo, 1000cc spridare, andra sopparör. fake dump (greddy) som inte håller något som helst laddtryck över 0.9 bar även att den skulle klara 2,5. Får väl bli att köpa kvalite istället. Sen ett överdrive stort luftfilter =)
- IMG_3455.JPG (206.19 KiB) Visad 4261 gånger
-
- kylaren till intercoolern monterad=)
- IMG_3458.JPG (190.96 KiB) Visad 4261 gånger
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: MR2 projektet
Den ser ond ut! 

-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:34:22
- Bilmodell: MR2 turbo
- Årsmodell: 93
- PostOrt: 59080
- Land (Country): sverige
Re: MR2 projektet
Den e som jag hård på utsidan mjuk på insidan:-)
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: MR2 projektet
Ser riktigt snygg ut!
En liten funktionsfråga som jag har dock.. Kommer bli en jävla värme som ligger mot kärnan på IC´n från turbo, grenrör och motor. Samt att intempen från turbon blir en 150-200grader.
Du tror inte du kommer få rätt hög temp?
vad har du för vattenpump? Krävs nog hög cirkulation för att hålla nere temperaturen på kärnan.
Beror iofs på vad bilen är byggd för? vad har du för planer med den?
En liten funktionsfråga som jag har dock.. Kommer bli en jävla värme som ligger mot kärnan på IC´n från turbo, grenrör och motor. Samt att intempen från turbon blir en 150-200grader.
Du tror inte du kommer få rätt hög temp?
vad har du för vattenpump? Krävs nog hög cirkulation för att hålla nere temperaturen på kärnan.
Beror iofs på vad bilen är byggd för? vad har du för planer med den?
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: tis 24 mar 2009, 20:34:22
- Bilmodell: MR2 turbo
- Årsmodell: 93
- PostOrt: 59080
- Land (Country): sverige
Re: MR2 projektet
Tänkte att du skulle missa detdär:-)
Det kommer att monteras en turboluva samt original värmeskydd.
Jag har bara varit och provkört lite utan detta monterat och då känns ic ganska sval ändå faktiskt.
Om inte detta räcker till när man frestar bilen hårdare, så får jag montera ytterligare ett skydd under ic:n i form av en plåt med något värmeskyddande där det får plats.
Pumpen är av typ bosch cobra. Vet inte vad den flödar dock.
Kommer mest att användas som bruksbil ev 402 m nångång.
Det kommer att monteras en turboluva samt original värmeskydd.
Jag har bara varit och provkört lite utan detta monterat och då känns ic ganska sval ändå faktiskt.
Om inte detta räcker till när man frestar bilen hårdare, så får jag montera ytterligare ett skydd under ic:n i form av en plåt med något värmeskyddande där det får plats.
Pumpen är av typ bosch cobra. Vet inte vad den flödar dock.
Kommer mest att användas som bruksbil ev 402 m nångång.
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: MR2 projektet
Riktigt stilfull, ser ut som en riktigt ond Nightrider
.
