VW's (VAG's?) ADZ spottar iofs inte ut så många, men det lilla antalet Nm den har, vid 2500 varv. ^^haank skrev:men de finns ju ingen 4 cyl motor igentligen som lever apa under 4000
Haank - Celica GT-Four ST185 500,3HP at crank
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Hansson, Det blir dessa spolarna jag kör med. 115r eller vad de nu slutar på. Det är dessa som är förkonfigurerade och rekomenderade av nira. Vet att de är känsliga mot vatten. Har redan lagrat upp med 1 ny reserv.
Om du skulle få tag i begagnade till väldigt rätt pris så skadar det ju inte att ha liggandes. Men jag köper som här ganska billigt redan. De sägs att det är en väldigt bra spole annars som ger stark gnista även vid höga laddtryck.
Sen är ju ventil kåpan nu anpassad för dessa spolar.
Kontakter har jag, men jag ha för mig att jag inte fick några stift i dom. Vet inte om det är några specialla eller så. De saknas har jag för mig.
Vad menar du med kabelskor?
Henrik, ut med språket nu
Vet att det är mycket som kan krångla just därför jag vill vara förberedd och helst förebygga om de går.
Så allt ni kommer på och kan se genom mina bilder, säg till om ni ser nåt
cheetah1,
Är det ADZ spolar jag har? För de e ju inte samma på min aeb 1.8t iallafall vilket jag trodde det skulle vara först.
ADZ är de turbo eller ej turbo?
Hehe uttryckte mig nog lite fel när jag skrev lever apa. Menade att en stark 4cyl vaknar inte förrns 4000 ungefär. Inte att alla fel kommer över 4000.
Om du skulle få tag i begagnade till väldigt rätt pris så skadar det ju inte att ha liggandes. Men jag köper som här ganska billigt redan. De sägs att det är en väldigt bra spole annars som ger stark gnista även vid höga laddtryck.
Sen är ju ventil kåpan nu anpassad för dessa spolar.
Kontakter har jag, men jag ha för mig att jag inte fick några stift i dom. Vet inte om det är några specialla eller så. De saknas har jag för mig.
Vad menar du med kabelskor?
Henrik, ut med språket nu

Vet att det är mycket som kan krångla just därför jag vill vara förberedd och helst förebygga om de går.
Så allt ni kommer på och kan se genom mina bilder, säg till om ni ser nåt

cheetah1,
Är det ADZ spolar jag har? För de e ju inte samma på min aeb 1.8t iallafall vilket jag trodde det skulle vara först.
ADZ är de turbo eller ej turbo?
Hehe uttryckte mig nog lite fel när jag skrev lever apa. Menade att en stark 4cyl vaknar inte förrns 4000 ungefär. Inte att alla fel kommer över 4000.
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
ADZ är en antik gjutjärnsmotor med fördelare och en tändspole, som satt i typ golfar och motsvarande på 90-talet. 90 glada hästar ur en 1,8-litersmotor, vad ger ni för det?
En sån 1,8t hade vart fin, den ger väl närmare 180 gnäggs med chip om jag minns rätt? På tal om ingenting, menar jag.

-
- Inlägg: 24
- Blev medlem: tis 28 apr 2009, 21:05:25
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1989
- PostOrt: S-viken
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sandviken
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Du får ut mkt mos ur såna spolar.
Riktigt skönt att slippa köpa dyra tändkablar.
Du gör helrätt! Jag hör av mig så fort vi får in nå motorbyte så får du såklart dom av mig
Kabelskor/(stift) till kontakterna till dina spolar
Kan kika om vi har kvar guldpläterade.
Mvh/Peter
Riktigt skönt att slippa köpa dyra tändkablar.
Du gör helrätt! Jag hör av mig så fort vi får in nå motorbyte så får du såklart dom av mig

Kabelskor/(stift) till kontakterna till dina spolar

Mvh/Peter
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Kanske redan har sagts men varför inte Caldina/Avensisspolar? Någon speciell anledning?
De ska ju passa rakt av på gen3 förutom att skruvhål saknas i ventilkåpan för att hålla dem på plats.
De ska ju passa rakt av på gen3 förutom att skruvhål saknas i ventilkåpan för att hålla dem på plats.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Larco, Har ju en sån uppsättning liggandes, men enda anledning till att jag väljer vag spolarna är vel att de finns förväljda i nira. De tror jag iallafall inte avensis gör.
Vad är det som är bolt on med dom spolarna förresten? De sticker ju upp endel ur ventil kåpan plus att de inte går att skruva fast dom. Ungefär lika mycket jobb som att anpassa efter vag spolarna
Flera kompisar som bor här i Sunne använder också nira i3+ och vagspolar
cheetah1, hur kom du in på vw ADZ motor? Har den separata tändspolar? Eller vilken motor sitter 115r spolarna på original?
Vad är det som är bolt on med dom spolarna förresten? De sticker ju upp endel ur ventil kåpan plus att de inte går att skruva fast dom. Ungefär lika mycket jobb som att anpassa efter vag spolarna
Flera kompisar som bor här i Sunne använder också nira i3+ och vagspolar
cheetah1, hur kom du in på vw ADZ motor? Har den separata tändspolar? Eller vilken motor sitter 115r spolarna på original?
Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
OK, förståeligt. Det var Caldina st215 spolar jag tänkte på. Vet inte om de sitter på någon annan avensis också.haank skrev:Larco, Har ju en sån uppsättning liggandes, men enda anledning till att jag väljer vag spolarna är vel att de finns förväljda i nira. De tror jag iallafall inte avensis gör.
Vad är det som är bolt on med dom spolarna förresten? De sticker ju upp endel ur ventil kåpan plus att de inte går att skruva fast dom. Ungefär lika mycket jobb som att anpassa efter vag spolarna
Flera kompisar som bor här i Sunne använder också nira i3+ och vagspolar
Vad jag har läst mig till, att de ska passa rakt av på gen3-kåpan om man bara fixar hålet. Antar att det inte är samma spolar.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- haank
- Inlägg: 206
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 21:47:46
- Bilmodell: Toyota GT4
- Årsmodell: 91
- PostOrt: 68630 Sunne
- Land (Country): Sweden
- Ort: Sunne
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Här kommer det några fler detaljbilder

Under bilen är det alltså bränsle alurör hela vägen ifrån dessa genomförare till bränslefiltrena samt bränsleregulatorn.

Nya diff fästet monterad, tackar till behr som gjort det. Ser väldigt lovande ut tycker jag.

Samt en helhets bild. Här syns de också att reservhjulsbaljan är omsvetsad för jämnare botten.

Dagens goda körningar i svarven, vattenslang skarvare. Samt en liten specialare i stål till tankarmaturen.

Där den veckade gummislangen sitter på bilden satt det veckat rör innan som det hade rostat hål på. Om nån mer har det problemet så tänk på att avluftnings röret går inuti tankarmaturen. Om man inte sågar av det kommer man få mindre problem än jag fick
Men här ser ni hur lösningen blev.

Under bilen är det alltså bränsle alurör hela vägen ifrån dessa genomförare till bränslefiltrena samt bränsleregulatorn.

Nya diff fästet monterad, tackar till behr som gjort det. Ser väldigt lovande ut tycker jag.

Samt en helhets bild. Här syns de också att reservhjulsbaljan är omsvetsad för jämnare botten.

Dagens goda körningar i svarven, vattenslang skarvare. Samt en liten specialare i stål till tankarmaturen.

Där den veckade gummislangen sitter på bilden satt det veckat rör innan som det hade rostat hål på. Om nån mer har det problemet så tänk på att avluftnings röret går inuti tankarmaturen. Om man inte sågar av det kommer man få mindre problem än jag fick

Det här har jag över i garaget, pma för frågor.
- Jonex
- Inlägg: 553
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:56:18
- Bilmodell: Celica GT-Four st165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Smedjebacken
- Land (Country): Swe
- Ort: Smb, Dalarna
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Ser kanon ut det där.
Min St165, projektet går sakta vidare http://www.toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=71
Re: Haank - Celica GT-Four ST185
Ser prydligt ut!
Hoppas arbetet flyter smidigt så du får gasa lite till sommarn
Hoppas arbetet flyter smidigt så du får gasa lite till sommarn

Anders "Behr" Svanberg
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE
ST165 1988, 3S-GTE++
MA70 1988, 7M-GTE