Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyspeed
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Näe, Vi ska göra vad vi kan för att behålla suget nu =)
Tror inte det ska va nått problem om jag inte stöter på nått problem som kräver tunga inköp.

Angående bilder. Tittade genom tråden och mycket riktigt finns de ju i stort sätt inga bilder på bilen alls.
men i dom 5 första sidorna i tråden finns de några youtube klipp man kan se bilen på iallafall.
Där finns några ganska bra filmer där man ser både maskinrum m,m
KACE80
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Inlägg av KACE80 »

Det var den MR2:an jag misstänkte :thumbup:

Men det var smått otroligt vilka jäkla kommentarer flera av Youtubanvändarna skrev om både din bil och även om dig, hur kan man INTE älska
din fina MR2 :roll: !

Vad uppskattade du effekten till på din bil i det klippet då du körde mot en M3?
Helt jäkla galet att ladda 2 bar hehe men det höll väl inte länge?

Hoppas verkligen man får se denna i sommar någon gång :thumbup:

Anton
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Jag har faktiskt ingen aning om effekten i maskinen där när jag körde mot M3:an

M3:an är min garagekompis bil, Och de va han som körde. Så att han inte gav precis fullt spett de finns inte på kartan.
Vad skulle ja kunna tänka mig att de va. 500-550hk kanske i det läget?
Som sagt väldigt svårt att uppskatta.

Jodå. Maskinen håller enkelt för den effekten. Den är byggd för det ändamålet och jag är inte ett dugg orolig för det.
Däremot är väl drivlinan det som är i farozonen. Det som gick sönder va diffen i original 91 lådan. Och den visste ja om att den förmodligen inte skulle hålla ihop. Så jag är faktiskt inte speciellt orolig för att de inte ska hålla denna gången. Men är de nått som kommer gå så är de förmodligen diff, axlar eller växellådan.

Turbon som kommer att monteras nu är en specialare. Lämnade 831hk och 1054nm ur kompisens Audi S2:a
Dock ska jag nog inte pressa den riktigt sååå långt. Men de hade vart kul att tangera 700hk.

Men det är inte mitt primära mål just nu. Utan det är att få en driftsäker sommarbil med hyffsat klös i.

Angående filmen där. Jo jag hade faktiskt ingen aning att de va så många kommentarer. jag har knappt sätt filmen på tuben själv. Och att folk hatar kjolpaketet på denna bilen visste jag sen tidigare. Så deras kommentarer angående det rör mig inte i ryggen. Det är ett aerodynamiskt paket med enl tester en vettig funktion.
Sen snacket om kompressor surge är inget ja heller funderar på. Jag vet vart ljudet kommer ifrån. =)
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Stor skandal. men jag spenderade faktiskt inte en enda minut i garaget i helgen.
Får nog ta en titt på det framåt kvällen istället. Snön och minusgraderna tog ju udden av garagesuget lite då jag inte har någon uppvärmning =)
Användarens profilbild
martenheller
Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
Årsmodell: 95
PostOrt: Hällekis

Inlägg av martenheller »

De var klent, en annan har kämpat hela vintern i kallgarage :thumbup: !

ska bli grymt att se bilen sen, 700 hk i en Mr2 låter helt vansinnigt tycker jag :).
Toyota Mr2 Gt-s -95 Timeattack / Trackday
www.garaget.org/martenheller
www.tagracing.n.nu
KACE80

Inlägg av KACE80 »

Sitter fortfarande originallådan ifrån 91 kvar i din bil eller?
Läste början av tråden och där ser jag att du körde på 91:ans originallåda och det är grymt imponerande att den tycks hållit, dock är den ju mycket ok
men 153:an är ju snäppet vassare....

Anton
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

martenheller skrev:De var klent, en annan har kämpat hela vintern i kallgarage :thumbup: !

ska bli grymt att se bilen sen, 700 hk i en Mr2 låter helt vansinnigt tycker jag :).
Jag vet... Jag skäms lite! och inte blev de nått garage igår heller. MEN IKVÄLL!
Då ska jag fan ta mig i kragen. Det är ju inte nått speciellt upphetsande mek just nu heller.

Hjulupphängningen ska fast ordentligt. Lite slangar ska dras om och dras dit. Tar väl några timmar kan jag tro
Sen är de dags att börja dra dit intercoolern och diverse tryckrör m,m så jag ser vad ja har för utrymme för turbon att spela på.
Sen ska grenrör och dp börja fixas med. problemet är att ja har ingen egen TIG... Nån i Växjö som har en smidig TIG dom är sugna på att komma förbi med?
Antingen operera den själv. Eller låna ut den en kväll eller två?

700hk i MR2 är vansinnigt, onödigt, idiotiskt, meningslöst och för modligen ganska roligt
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

KACE80 skrev:Sitter fortfarande originallådan ifrån 91 kvar i din bil eller?
Läste början av tråden och där ser jag att du körde på 91:ans originallåda och det är grymt imponerande att den tycks hållit, dock är den ju mycket ok

Anton
Stämmer att originallådan från 91 sitter kvar. enl min vetskap är den inte klenare än Gen3:an. Drev m,m är precis lika grova
Det som skiljer är synkningen i lådan. Det har ju dock inget med styrkan att göra. Utan snarare förmågan att skifta växel.

och det är ett problem som denna lådan lever med nått ENORMT.
Det ÄR svårt att växla på höga varv. Jag kommer dra ner mitt varvstopp från 9000varv till 8200 pga att strax över 8000 finns nån magisk gräns som gör de fan
stört omöjligt att få i en ny kugg innan motorn varvat ner lite
KACE80

Inlägg av KACE80 »

Toyspeed skrev:
KACE80 skrev:Sitter fortfarande originallådan ifrån 91 kvar i din bil eller?

Anton
Stämmer att originallådan från 91 sitter kvar. enl min vetskap är den inte klenare än Gen3:an. Drev m,m är precis lika grova
Det som skiljer är synkningen i lådan. Det har ju dock inget med styrkan att göra. Utan snarare förmågan att skifta växel.

och det är ett problem som denna lådan lever med nått ENORMT.
Det ÄR svårt att växla på höga varv. Jag kommer dra ner mitt varvstopp från 9000varv till 8200 pga att strax över 8000 finns nån magisk gräns som gör de fan
stört omöjligt att få i en ny kugg innan motorn varvat ner lite

Stämmer, förlåt jag menade just synkringarna...

Jag märkte av på min ca 260 hk MR2 med bara 107 000miles ( strax över 17 000 mil ) på mätaren att det var så gott som omöjligt att få i vissa växlar, men bytte till Redline mt-90 oljan och det gjorde smärre underverk faktiskt :thumbup:
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Jag har kört redline oljan hela tiden. Och på strippen är enda stället ja märker av att de är svårt att byta kugg.
Speciellt från ettan till tvåan. Då är de som man rycker spaken rakt in i en vägg och då hinner man tänka FAN och dra till en gång till och då hoppar de i.
jag vet att de finns nån raggarlösning på detta där man filar lite på synkringarna och får den att greppa i lättare på högvarv.
Dock verkar inte detta va effektberoende. Utan snarare ett problem med höga varvtal.
Så för min del kommer de bli träning träning träning att försöka skifta kugg tidigare mellan ettan och tvåan. De är där jag har problem.
Men grejen är att med MT suddarna på och släppa koppling på 6-7000varv och sen greppar de direkt. Då har man inte speciellt många hundradelar på sig att växla innan man nåt varvstopp.. =)

Bästa 60-fot jag kört va på mantorp i den repan då diffen gick åt helvete. Då körde ja 1,53 har jag för mig.
Det va på inget sätt en optimal start och ner på 1,4x ska nog inte bli några problem!
Skriv svar