Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ja nu är det så att jag har en Toyota Celica -87, och den startar inte.. Det är något som drar ström har jag märkt men jag vet inte vad?.. Jag har bytt batteri och kollat säkringarna så det är inge fel där iaf, bilen har stått kanske 3år?, men den fungerar klockrent när den väl fått starthjälp förutom att den dog en gång då man slog på lamporna om det nu är möjligt? . Så kom gärna med tips!
Senast redigerad av T-Vis den tis 03 apr 2012, 19:33:50, redigerad totalt 1 gånger.
Det är nog gammal hederlig felsökning som gäller, ta hjälp av en multimeter å så rycker du säkring för säkring tills du ser att den inte drar ström. Då vet du iaf i vilken krets problemet ligger
Benny Gustavson
AE92 4age 20vmotorrenovering pågår KE70 4age 16vIn progress ADT251 2ad-fhvFamiljeräser ACM20 1az-feFamiljeräser GXE10 1g-fejaha, ännu ett projekt InstagramBenny_Gustavson
Bempa skrev:Det är nog gammal hederlig felsökning som gäller, ta hjälp av en multimeter å så rycker du säkring för säkring tills du ser att den inte drar ström. Då vet du iaf i vilken krets problemet ligger
Det har jag faktiskt gjort, grejen var ju då att jag vi kollade om spänningen slutade sjunka då vi drog ut säkringarna, men den gjorde ju inte det..
Vänta nu... "kollade om spänningen slutade sjunka då vi drog ut säkringarna"
Sjunker spänningen i batteriet så fort att du ser att det slutar sjunka på en gång? Vad pratar vi för tidsperspektiv?
Det du ska mäta är inte spänning utan ström. Stäng av tändningen och ta ur nyckeln. Koppla en multimeter i serie med batteriet och ställ in multimetern på Ampere.
Om du har nåt som drar lite ström så får du ett utslag på multimetern i storleksordningen några mA. Dra sen ur säkring efter säkring i boxen tills du ser att strömmen sjunker.
Ja nu när du säger det så sitter det någon Larm dosa i bilen!.
Jo alltså jag har för mig att vi kikade spänningen, var ju åtminstone 2 månader sen, så minnet sviker lite tyvärr!. Men är de så att bilen ska ha 12ampere då tändningen är av?
Men jag får ta och göra som du säger Pugho!
Nej du ska ha 12 Volt med tändningen av, och när man mäter volt så mäter man parallellt med batteriet. När man mäter ström så mäter man i serie med batteriet.
Om du inte förstår skillnaden mellan ström (Ampere) och spänning (volt) så kan du föreställa dig ett hydrauliksystem. Då motsvarar spänningen trycket i en slang och strömmen motsvarar flödet i slangen.
Pugho skrev:Nej du ska ha 12 Volt med tändningen av, och när man mäter volt så mäter man parallellt med batteriet. När man mäter ström så mäter man i serie med batteriet.
Om du inte förstår skillnaden mellan ström (Ampere) och spänning (volt) så kan du föreställa dig ett hydrauliksystem. Då motsvarar spänningen trycket i en slang och strömmen motsvarar flödet i slangen.
Jo jag kom ju på att 12 Volt lät mer logiskt att ha då tändningen är av hehe. Men då kan jag lika gärna fråga hur du menar med att mäta parallellt och Serie?, Hade tänkt fråga någon bekant annars så då är det väl lika bra att fråga här .
Koppla loss ena batteripolen och sen kopplar du multimeterns ena sladd till batteripolen och sen den andra till den losstagna polskon. Givetvis ska multimetern vara inställd på att mäta ström (DC current)
Tänk dock på att om bilen drar mer ström än din multimeter klarar av, typ om du drar på startmotorn i det läget, så kan multimetern förintas i ett rökmoln, jag skojar inte. Se till att du bara förbrukar låga strömmar när du gör detta, annars måste du ha en rejäl shunt att mäta över, och det är överkurs.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Jag säger det Glenn antyder:
Om du inte vet vad du gör, är det säkrast att be om hjälp! Risken att du gör illa dej eller bilen är stor.
Men bilen har stått tre år och du har bytt batteri?
Har du laddat batteriet fullt ? Ett nytt batteri är nästan tomt när du köper det. Och då laddar bilen skitdåligt själv.