Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Rastaman
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Rastaman »

3.0 eller 3.2 motor? har hört att 3.0 skall vara bättre för turbobyggen av någon anledning.

Inte hänt något mer med din bil`?
Toyspeed
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Inlägg av Toyspeed »

Om jag inte minns helt fel så är det en 3,0 maskin. Men minnet kan svika mig lite.
Det bygget har stått still i 2-3år. Men precis nyligen tagit en rejäl fart igen och ska förhoppningsvis va klart framåt vårkanten med lack och hela inredningen. Maskinen är egentligen klar. och det är bara ett par elkablar till som ska dras till soppasystem och sopparelä och belysning runt bilen. Sen ska den startas.

Min bil har inte så mycket hänt med i veckan. Fick igår kväll hem hela mitt turbopaket.
Grenrör wg m,m och allt är heltigat. Blev bra!
Det tackar vi Jonas på Autodepån i Hässleholm för som hjälper mig med svetsningen och som sedan ska utföra mappning och bänkning i deras nya bromsbänk. http://auto-depan.jetshop.se/

I helgen hoppas ja att ta ett rejält steg framåt och att ja börjar permanentskruva grejer för att i slutet på helgen eller början på nästa vecka vrida på nyckeln.

Det närmsta målet är att få bilen körklar till Bilsport Emmaboda! :shock:
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Helgen bestod endast av elände. Nya tag ikväll!
Rastaman

Inlägg av Rastaman »

trist när grejer skiter sig, men ge inte upp utan kämpa på.
Vill se din bil köra igen, den gick bra!
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Kvällen igår va en kväll av framgång!
Det började iofs med att jag satt och kikade på min downpipe som jag skulle slipa till lite från eventuella svetsloppor och andra ojämnheter invändigt.
Och fick syn på... HELVETE, jag har ju glömt svetsa dit fäste för både smalbandslambdan och bredbandslambda!!!!

Så de va bara att fram med borr och slip och göra upp hål i skiten och fram med MIGEN och slipa till mina bristfälliga kunskapet i ämnet svets.
Svetsarna blev förmodade iallafall täta. men inte så snygga ;)

Efter det va klart kom den gamla dremeln fram. Downpipe, grenröret och portarna mot wastegaten blen putsade och portade.

Sen va de dags att dra fram avgasbandaget. Köpte på mig nån ny variant som inte ska göras fuktig (läs dyngsur) innan man virar. Utan den är MYCKET mjukare i materialet.
och ytan, texturen och färgen är mer som kolfiberaktigt. Känns nästan som om de vore tunn kolfibermatta..
Lindningen gick väl sådär. Inte supernöjd med resultatet kanske. Men de får duga! Skyddet som sådan är fullgott. Även om de visuella resultatet lämnar lite mer att önska kanske.

Sagt och gjort. grenrör och downpipe blev lindade. Och en rulle bandage räckte PRECIS!! Tror ja klippte bort totalt 20cm av en 15m rulle =)
man ska minnsann utnyttja dom dyra metrarna! Tror den där jävla rullen kosta nästan 800kr

När de va gjort så va de dags att dra dit grejerna permanent. Rätt skön känsla att börja dra dit grejer på plats som man inte tänker ta bort igen... på ett ta iallafall.
Bjussa på några bilder nedan. Förvisso ganska enformiga bilder mot dom jag visat tidigare. Men de ligger mer arbete bakom än vad som syns ;)

Bild

Uploaded with ImageShack.us
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Ser skitbra ut härifrån sett iaf!
Användarens profilbild
Hansen
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden

Inlägg av Hansen »

Det måste vara tankekrävande å linda det där spektakulära grenrör =) men det börjar se riktigt bra ut
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Ja, Jag satt nog bara och stirrade på röret första 30minutrarna.
Sen när man väl tog tag i det så var de inte så svårt.

Jag provade en bit bandage för att se hur värmetåligt de var. Körde med gassvetslåga på en punkt i ca 5minuter. Då började de så sakta synas en röd punkt genom bandaget på baksidan.
Men i samma sekund som jag tog bort lågan så återgick de till precis samma färg som tidigare. Svalnade dessutom otroligt snabbt.
Trodde nog ändå man nästan skulle kunna förstöra den med 5 minuters öppen blålåga. Men efteråt gick de inte se något alls på den punkt ja värmt.
Mycket effektivt!

ikväll blir de lite kvalitetstid hemma, För att sen köra onsdag, torsdag och fredag dygnet runt om de krävs för att få bilen klar för mappning
till fredag kväll förhoppningsvis.
Mappningen innan Emmaboda kommer isåfall bli på gatan. I bänken får bli nästa vecka isåfall för att se vad vi kan nå för toppeffekt.
Lär nog inte försöka mappa den fullt ut med maxladd på gatan. Utan stanna vid en ganska moderat effekt.
När man passerar 500hk i en MR2:a så börjar de gå lite för fort när man ska koncentrera sig på mer saker än att bara hålla sig på vägen =)
Rastaman

Inlägg av Rastaman »

Fan va surt att bara min bil, men inte jag kommer vara på Emmaboda. Hade ju velat se ditt monster in action!
Nåja, kommer väl fler tillfällen.

Grönröret såg riktigt nice ut lindat och klart :)
Användarens profilbild
MrNize
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1991
PostOrt: FALKENBERG
Land (Country): SVERIGE

Inlägg av MrNize »

Fan blir riktigt snyggt det där.. :D
Skriv svar