Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyspeed
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

martenheller skrev:Grymt! Grattis, måste kännas underbart att den är igång och de lirar.
600+ hk i en Mr2 måste ju vara helt stört :-).

Vad siktar du på för tider på Emmaboda :-)?
Alltså. Målet från början med den här bilen.. Om jag tänker tillbaka till begynnelsen =)
Det är att de ska va en riktig dräpare till allroundbil.
Kunna köra en 10:a på strippen med samma setup (förutom däck) som jag sen rullar ut på banan och kör snabba varvtider.

Så mitt mål är väl helt klart att köra en 10:a
Men om jag lyckas med det på Emmaboda nu efter de va många år sen ja spakade sist.. De får vi se.
Men under sommaren tycker ja de borde gå åka en 10:a. Hög, låg eller mittimellan? Ingen aning faktiskt =)

600hk är väl egentligen lågt räknat. Jag har räknat på soppa m,m. Och jag vet egentligen inte vad som skulle hindra från att passera 700 heller. Soppan borde räcka nånstans mellan 750-800hk om ja räknat rätt.
Turbon räcker till ca 850. Insug, spjäll och ic räcker också till för uppåt 1000...
Spridarna och soppapumpen är nog mina flaskhalsar just nu. Och det sitter 1680cc spridare med grund tryck just nu på ca 3,5bar. Och de sitter en A1000 Automotive pump som ska räcka till ca 1200hk bensin, -30% pga etanolen så ca 850hk

Men ja kommer inte pressa den så här långt (tror ja inte) ;)

ca 600hk var de i den 2009 när ja körde på Mantorp. Men ja fick ju inte nån ren repa. Första repan smög ja iväg. Andra boggade lite samt att diffen gick sönder. Då körde ja 11.14 har jag för mig, Och 207 i slutfart. Förhoppningsvis håller allt nu!
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

MrNize skrev:fan va nice att det funkar för dig. Blir nog en tripp till emmaboda å kolla in monstret.
Kommer du dit måste du komma fram och snacka. Smyg inte runt bilen och kika bara, Hälsa! ;)
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Bilen är nu mappad och fungerar perfekt.
Enda strulet var att främre motorfästet lossnade från torpeden..

Om jag dragit skruvarna och dom vibrerade loss, Eller om ja glömt dra dom... de får vi aldrig veta ;)
Men två av skruvarna va borta, och dom två resterande satt med 2varv gänga kvar ungefär..

Men vi va precis då färdiga! Sista pullet på 2bar och ja slängde ett öga i backspegeln. Såg då nått som flög av från bilen..
Det va en av bultarna som fick sig en luftfärd.
Bilen tvekar dock en aning på 2bar. Och de verkar som att de är luftfiltret och 3" kallröret som fungerar som en restriktor dessvärre. Visste väl nästan att de skulle inträffa. Trodde dock inte att de skulle ske redan vid 2bar..
Vid 1,9bar kör vi spridarna på 90% dutycycle med 3,5bars grundtryck. Går ju räkna baklänges på effekten. Men har inte kunskapen dessvärre ;)

Imorgon blir de att gå genom bilen och se så alla bultar sitter där dom ska. Sen blir de göra bilen raceready för Emmaboda.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

SHIT va obehagligt! Tur att allting gick bra.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Cyrix
Bilmodell: MR2
PostOrt: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Cyrix »

Bra nära 700 kusar nu då?
Carl Olsson
MR2 turbo, 5S-GTE, Holset HX35, 1,6bar
201m: 7,56s 158,8km/h
http://www.almostracing.org

sponsorer:
http://www.creatix.se
http://www.raidopower.com
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Cyrix skrev:Bra nära 700 kusar nu då?
Alltså det är så svårt att säga. Jag har verkligen INGEN aning. Som polaren sa som mappar. Denna bilen funkar inte alls på min buttdyno.. Han brukar mappa på gatan och sen kör dom i deras bänk nere på Autodepån och gör de sista. Och han brukar ligga väldigt nära effektmässigt i sina gissningar. Men här vågade han inte ens gissa =)
Det är att bilen hakar i så förbannat bra och inte spinner. 1an och 2an är ju förståss ingen mening att ens försöka gasa. Dom går loss direkt.
3:an är lite opålitlig. Vid ungefär 1,5bar så går 3:an loss också ungefär hälften av gångerna. Optimala förhållande så hakar 3:an i. Minska lilla skit på vägen eller liknande så blir de tväråka på trean och de är fan obehagligt.

Men jag ska ge bilen en liten service idag och gå genom alla bultar m,m. Sen ska ja ta ut den på en tur och känna lite.
Den är mappad från 1,3-2,0bar. Så de går att labba lite med handkontrollen hur mycket mos man vill ha. Fantastiskt smidig petmoj de där. Och jag måste säga att Apexi PFC´s boostcontroller är fan helt otroligt bra.
Vet många som brukar ha problem att få bilarna att HÅLLA stadigt ladd genom registret.
Här är de bara knappa in 1,5bar i handkontrollen. Och den håller jävlar laddet EXAKT på 1,5 hela vägen till varvstopp.
Mycket imponerande moj
Zerocool
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Inlägg av Zerocool »

Om jag får tråkigt på läktaren så kommer jag nog ner en runda till line-up.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Rastaman
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Inlägg av Rastaman »

Hur gick det idag då?
Själv var man upptagen med en MC-träff och kunde inte närvara i Emmaboda och spana in dina bravader.
Toyspeed

Inlägg av Toyspeed »

Nu har ja vaknat upp efter ungefär 12timmar koma. Tror aldrig jag varit så trött i hela mitt liv tidigare.

Ja, Bilen står vackert parkerad nere i garaget efter en dag på Emmaboda. Bilen fungerar verkligen perfekt. Och de är riktigt bra mos i maskinen. Jag fick dessvärre bara 4 repor pga lååånga köer och mycket bilar. Men ändå flöt dagen på riktigt bra. Det va inga saneringar eller andra stopp. Eller jo, Förutom när Bilsport tror vi vill se 2st gamla jänkelastbilar köra på strippen.. Känns så onödigt att ta upp tid från de som folk betalat dyra pengar för att se/köra.

Bilen beter sig ENORMT odramatisk när man kör den. Går att åka hela vägen till mål med 1 hand på ratten. Spikrak inte en krängning efter växling. Och släpper de så far inte bakänden åt nått håll utan håller sig i linje. Riktigt behaglig bil att köra en repa med. MEN. för de kommer såklart en MEN som i alla bra historier... Jag är värdelös.... =)
Bilen presterar men inte jag.

Eftersom jag inte har någon launchcontroll eller annan anordning som hjälper till i starten så är de min simultankapacitet i vänster, höger fot, samt höger hand som avgör om jag ska komma iväg snabbt eller inte. Och igår, på 4 försök lyckades ja inte en enda gång. Bästa 60-fot för dagen var 1,8 har ja för mig. Och de är inte okej... Bästa 60-fot när bilen va ute sist för 3år sen med samma däck var 1,51 tror ja. Och inte heller de va nån höjdarrepa.

Så dagens snabbaste tid blev bara 11,3x nånting. Minns inte hundradelen. Med en slutfart på 214km/h
Detta med en 60fot på 1,8x. Hade ja bara fått iväg bilfan hade dagen blivit bra.
Men men, Lite små förbättringar på bilen ska göras. Har lite ideer. Sen ska ja på det igen. Effekten går att ta upp lite till utan några större modifikationer. Ska mappa vidare i bänk också och labba lite mer med tändningen.
Samt byta tändspole som jag tror ger för dålig kräm. Känner att bilen tvekar lite på 2bars mappen, Men går perfekt på 1,9bars mappen. Vet ej ännu vad de beror på.
JohanRocker
Bilmodell: CELICA GT-FOUR
Årsmodell: 1993
PostOrt: Nyköping
Kontaktperson: Johan

Inlägg av JohanRocker »

Grymt du! låter som du verkligen lyckats med bilen! :thumbup: :thumbup:
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Skriv svar