Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Man är ju bra sjuk i huvet ändå...
Jag hade verkligen bestämt mig för att nu är bilen "komplett" vad de gäller maskin m,m
Det va lite andra smågrejer som man skulle sikta in sig på.
Men nu, Efter en liten diskussion med polaren som sköter mappning, Så har många idéer kläckts..
Frågan är vad de stannar. Men en liten kortare inköpslista har snickrats ihop.
Tändspole
laddtrycksstyrning
nån mojik så vi får någon form av launchkontroll
Eller... funderar ja faktiskt på att byta styrsystem, Som löser alla ovanstående problem..
Apexin är riktigt jävla bra faktiskt, Men de finns små problem med det.
De är ingen launchkontroll, De går inte med apexins eget laddstyrning att få mer än 2bar kontrollerat
Är de så att någon är intresserad av att köpa en Apexi PFC till Gen3 (går montera på en gen2) 3S-GTE, Inkl handkontrollen OCH datalogic Blackbox med programvara så hör av er. Lägg ett bud!
Förmodligen det enklaste styrsystemet som finns om man har en 3S-GTE. Finns ni i regionen ska ja fixa en mappning åt er också till VÄLDIGT förmånligt pris!
Jag hade verkligen bestämt mig för att nu är bilen "komplett" vad de gäller maskin m,m
Det va lite andra smågrejer som man skulle sikta in sig på.
Men nu, Efter en liten diskussion med polaren som sköter mappning, Så har många idéer kläckts..
Frågan är vad de stannar. Men en liten kortare inköpslista har snickrats ihop.
Tändspole
laddtrycksstyrning
nån mojik så vi får någon form av launchkontroll
Eller... funderar ja faktiskt på att byta styrsystem, Som löser alla ovanstående problem..
Apexin är riktigt jävla bra faktiskt, Men de finns små problem med det.
De är ingen launchkontroll, De går inte med apexins eget laddstyrning att få mer än 2bar kontrollerat
Är de så att någon är intresserad av att köpa en Apexi PFC till Gen3 (går montera på en gen2) 3S-GTE, Inkl handkontrollen OCH datalogic Blackbox med programvara så hör av er. Lägg ett bud!
Förmodligen det enklaste styrsystemet som finns om man har en 3S-GTE. Finns ni i regionen ska ja fixa en mappning åt er också till VÄLDIGT förmånligt pris!
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Härligt liten lista du har!! Kul läsning och hoppas få se bilen något i sommar om du ska uppåt landet!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Snygg slutfart, visar på mos i maskinen. Skulle med vilja ha en sådan slutfart...=)
-
- Inlägg: 336
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
- Bilmodell: Celica st205
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Ronneby
- Land (Country): Sweden
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Det var kul att det var några gammla toyotor på strippen.
Håller med dig ang lastbilsracet, och varför skulle de visa någon 740 som bara skulle burna upp däcken??? Å vad kul att se,
Hoppas allt håller iår, nu när du börjat köra igen så att du får en 10s repa.
Undrade lite vad det är för koppling du kör med, har nog missat det.
Håller med dig ang lastbilsracet, och varför skulle de visa någon 740 som bara skulle burna upp däcken??? Å vad kul att se,
Hoppas allt håller iår, nu när du börjat köra igen så att du får en 10s repa.
Undrade lite vad det är för koppling du kör med, har nog missat det.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Kul som fan att du fick köra och den verkar gå bra
.
Hoppas det löser sig med laddtrycket och ditt spakande, så kan de bli riktigt skoj framåt sommaren
.
UNGEFÄR vilka pengar snackar vi om för Apexin? Kan kanske va sugen om de är lagom peng för tillfället, tanken är ju egentligen inte att köpa sådant än, men
..

Hoppas det löser sig med laddtrycket och ditt spakande, så kan de bli riktigt skoj framåt sommaren

UNGEFÄR vilka pengar snackar vi om för Apexin? Kan kanske va sugen om de är lagom peng för tillfället, tanken är ju egentligen inte att köpa sådant än, men

- Hansen
- Inlägg: 492
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
- Bilmodell: Mr2- Turbo
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Järvsö
- Land (Country): Sweden
- Ort: Järvsö
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
fan va gött att allt lirar å så, jag köte en Bee*r å den funkar ju skapligt iaf till att låsa varven men den bygger ju inte direkt upp nå ladd. Skulle va kul å se dig göra en perfekt repa å se vad du får för tider då =)
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Koppling ja. De sitter RPS värsta enkelskiviga koppling och ett väldigt lätt svänghjul.Zerocool skrev:Det var kul att det var några gammla toyotor på strippen.
Håller med dig ang lastbilsracet, och varför skulle de visa någon 740 som bara skulle burna upp däcken??? Å vad kul att se,
Hoppas allt håller iår, nu när du börjat köra igen så att du får en 10s repa.
Undrade lite vad det är för koppling du kör med, har nog missat det.
Känns som att den kopplingen är på sin yttersta gräns snart

Men berätta inte de för den!
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Ja laddtrycket är ingen fara, De löser sig. Jag vet vad jag ska göramartenheller skrev:Kul som fan att du fick köra och den verkar gå bra.
Hoppas det löser sig med laddtrycket och ditt spakande, så kan de bli riktigt skoj framåt sommaren.
UNGEFÄR vilka pengar snackar vi om för Apexin? Kan kanske va sugen om de är lagom peng för tillfället, tanken är ju egentligen inte att köpa sådant än, men..

Spakandet, De kommer också. Krävs lite mer BANSAI-tänk bara. Och att ja hittar rätt startparametrar..
Jag har skrivit i annonsen 9000kr
Det går såklart diskutera lite om du är sugen. Det känns som ett vettigt pris i och med att dom inte längre går att få tag i. Och om dom funnit och sålts för samma pris som till övriga modeller i dagsläget hade de gått på med frakt tull och moms någon stans i häradet av 14-15 000:-
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Planeringarna går vidare. Som det ser ut nu har inköpslistan skrivits till följande
Nytt styrsystem, Lutar åt det helt nya styrsystemet MaxxEcu som är utvecklat av ett företag här i mitt närområde. Är ett otroligt komplett sprut. Det är inte släppt ännu. Men då jag har vänner och bekanta i kretsen runt utvecklarna av systemet så får jag många fördelar av att välja detta. Jag får möjlighet att göra dom förändringar i programmet som jag önskar för att få det att lira precis ihop med min bil.
Nya spridare, Det kommer bli den nya generationen av spridare som klarar extremt korta öppningstider och därmed kunna få i stort sett perfekt och jämn gång på bilen trots att dom är på över 2200cc
Nytt luftfilter med anslutning på 4", Samt att vi svetsar ihop ett nytt alurör på 4" mellan turbo och filtret.
Som jag även fortsättningsvis kommer försöka montera under ic´n och precis i anslutning till friskluftintaget framför vänster bakhjul.
Med dessa modifikationer kommer ja eliminera alla dom flaskhalsar jag hade i systemet idag, (Och skaffa mig nya)
Jag får hur som helst spridare som hänger med upp mot 1000hk
Jag får ett luftfilter och "kallrör" som hänger med upp mot iallafall 850hk
Jag får ett sprut som ger mig direct fire, Så ja kan eliminera original tändsystem
Jag får ett sprut som reglerar på bredbandslambda
Jag får ett sprut där ja kan ställa varningar på otroligt många punkter och givare så man slipper hålla kolla på en massa mätare vid aktiv körning. Tillex, Oljetemp, soppatryck. insugstemp, avgastemp m,m. Ett effektivt sätt att skydda motorn att själv reagera och agera innan ja märker att de är påväg "utför" så att säga.
Jag får launchcontroll.
Jag får laddtrycksstyrning per växel och på varvtal om ja önskar. För att kunna söka optimalt fäste per växel. Exempelvis 1,5bar på växel 1, 2bar på växel 2 och sedan 2,5bar på växel 3,4 och 5
För er som är intresserade finns länk om produkten här.
http://www.maxxecu.se/motorstyrningsenhet
Förhoppningsvis ska ovan inköpslista vara inköpt och monterat så snart som möjligt för att ge sig ut på banan igen och försöka prestera bättre än tidigare!
Ps, Är de nån som vet effektrekordet för MR2or i Sverige, Europa?
Räknat på slutfart kontra vikt borde där vara nånstans mellan 600-700hk i dagsläget. (ytterst opålitliga siffror dock) =)
Bänkning lär nog inte bli av fören vi bytt ovanstående.
Hugg på Apexit nu ni som vill få lite fräs på maskinen nu i sommar. Inkopplingen på en Gen3:a är busenkel och tar endast några minuter!
Nytt styrsystem, Lutar åt det helt nya styrsystemet MaxxEcu som är utvecklat av ett företag här i mitt närområde. Är ett otroligt komplett sprut. Det är inte släppt ännu. Men då jag har vänner och bekanta i kretsen runt utvecklarna av systemet så får jag många fördelar av att välja detta. Jag får möjlighet att göra dom förändringar i programmet som jag önskar för att få det att lira precis ihop med min bil.
Nya spridare, Det kommer bli den nya generationen av spridare som klarar extremt korta öppningstider och därmed kunna få i stort sett perfekt och jämn gång på bilen trots att dom är på över 2200cc
Nytt luftfilter med anslutning på 4", Samt att vi svetsar ihop ett nytt alurör på 4" mellan turbo och filtret.
Som jag även fortsättningsvis kommer försöka montera under ic´n och precis i anslutning till friskluftintaget framför vänster bakhjul.
Med dessa modifikationer kommer ja eliminera alla dom flaskhalsar jag hade i systemet idag, (Och skaffa mig nya)

Jag får hur som helst spridare som hänger med upp mot 1000hk
Jag får ett luftfilter och "kallrör" som hänger med upp mot iallafall 850hk
Jag får ett sprut som ger mig direct fire, Så ja kan eliminera original tändsystem
Jag får ett sprut som reglerar på bredbandslambda
Jag får ett sprut där ja kan ställa varningar på otroligt många punkter och givare så man slipper hålla kolla på en massa mätare vid aktiv körning. Tillex, Oljetemp, soppatryck. insugstemp, avgastemp m,m. Ett effektivt sätt att skydda motorn att själv reagera och agera innan ja märker att de är påväg "utför" så att säga.
Jag får launchcontroll.
Jag får laddtrycksstyrning per växel och på varvtal om ja önskar. För att kunna söka optimalt fäste per växel. Exempelvis 1,5bar på växel 1, 2bar på växel 2 och sedan 2,5bar på växel 3,4 och 5
För er som är intresserade finns länk om produkten här.
http://www.maxxecu.se/motorstyrningsenhet
Förhoppningsvis ska ovan inköpslista vara inköpt och monterat så snart som möjligt för att ge sig ut på banan igen och försöka prestera bättre än tidigare!
Ps, Är de nån som vet effektrekordet för MR2or i Sverige, Europa?
Räknat på slutfart kontra vikt borde där vara nånstans mellan 600-700hk i dagsläget. (ytterst opålitliga siffror dock) =)
Bänkning lär nog inte bli av fören vi bytt ovanstående.
Hugg på Apexit nu ni som vill få lite fräs på maskinen nu i sommar. Inkopplingen på en Gen3:a är busenkel och tar endast några minuter!
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE
Kort och meningslös film egentligen, MEN! ändock en film 
Illustrerar hur maskinen låter för närvarande iallafall när man står och torrvarvar den lite

Illustrerar hur maskinen låter för närvarande iallafall när man står och torrvarvar den lite