Hej!
Finns det någon möjlighet att lista ut vilken starmotor jag skall ha utan att demontera den befintliga?
Inte så jäkla haj på detta, men finns lite olika att välja på beroende av starteffekten.
TOYOTA COROLLA Liftback (_E11_) 1.6 (AE111_)
Reg. datum
02/1999
Volym
1600
Tillv. datum
199812
Chassinummer
64AEB10E007889
kW
81
Startmotor Corolla -99
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Startmotor Corolla -99
Är du helt hundra på att startmotorn är kaputt, brukar vara 50/50 mellan el-del på tändningslås och startmotor när Corolla och Avensis från 90talet får startproblem.
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_199901 ... l?hl=28100

http://www.toyodiy.com/parts/p_E_199901 ... l?hl=28100
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Startmotor Corolla -99
Tack för snabbt svar. Helt hundra är jag inte, enbart en gissning eftersom jag tycker det klickar till i startmotorn. El-delen invecklat byte/justering?PierreW skrev:Är du helt hundra på att startmotorn är kaputt, brukar vara 50/50 mellan el-del på tändningslås och startmotor när Corolla och Avensis från 90talet får startproblem.![]()
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_199901 ... l?hl=28100
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Startmotor Corolla -99
Ok, så det händer alltså nått när du vrider på nyckeln men ändå inte så att sägaPeterL skrev:Tack för snabbt svar. Helt hundra är jag inte, enbart en gissning eftersom jag tycker det klickar till i startmotorn. El-delen invecklat byte/justering?PierreW skrev:Är du helt hundra på att startmotorn är kaputt, brukar vara 50/50 mellan el-del på tändningslås och startmotor när Corolla och Avensis från 90talet får startproblem.![]()
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_199901 ... l?hl=28100

Annars sitter el-delen fast i bakkant på t-låset med 2 stjärnskruv, man tar loss plasten under ratten och ålar in på golvet,
man brukar se rätt lätt om den är sliten, det är en metallpinne från t-låset som ligger i ett spår i plasten,
när de blir slitet i plasten så går inte el-delen med hela vägen till startläge då man vrider på nyckeln

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Re: Startmotor Corolla -99
Självklart skall jag kika på ditt först av allt, känns en aning lättare för mig och billigare. 
Det är väl skruvarna man ser vid fullt rattutslag och någon undertill.
Kan man shoppa en sådan del?

Det är väl skruvarna man ser vid fullt rattutslag och någon undertill.
Kan man shoppa en sådan del?
Re: Startmotor Corolla -99
Hej!
Är nog en bra ide att kolla tändningslåset först men om det verkar ok:
Från Haynes: "If, when the switch is actuated, the starter motor does not operate at all but the solenoid clicks, then the problem lies with either the battery, the main solenoid contacts or the starter motor itself (or the engine is seized)". Med andra ord: kolla först att batteriet är ordentligt laddat (förr, jag pratar typ 70-tal kunde det räcka att batteriet orkade dra runt motorn ett varv då och då men på din (och min;-)) bil krävs det ganska bra klös i batteriet för att det skall fungera alls), om inte det hjälper prova att bogsera igång motorn. Startar motorn som den skall vid bogsering är det nog kontaktblecken till solenoiden på startmotorn som behöver bytas, de kostar ca: 100 kr på Toyota. Jag lyckades byta själv på gatan på min 96a med hjälp av Haynes och en sprängskiss som de vänliga själarna på Toyotaverkstaden printade ut åt mig (jag har kvar den så jag kan maila den om de inte är lika tillmötesgående hos dig) och jag är ingen märkvärdig mekaniker. Startmotorn sitter lite illa till bakom motorn så jag fick bla. demontera luftburken och generatorn för att komma åt, nu har jag en 1,3a så jag är rädd för att du kan få brottas med servopumpen istället... Var inte rädd för att fråga om råd på Toyotaverkstaden, de har hittills alltid varit hjälpsamma och tillmötesgående mot mig med min 96a.
Lycka till
John
Är nog en bra ide att kolla tändningslåset först men om det verkar ok:
Från Haynes: "If, when the switch is actuated, the starter motor does not operate at all but the solenoid clicks, then the problem lies with either the battery, the main solenoid contacts or the starter motor itself (or the engine is seized)". Med andra ord: kolla först att batteriet är ordentligt laddat (förr, jag pratar typ 70-tal kunde det räcka att batteriet orkade dra runt motorn ett varv då och då men på din (och min;-)) bil krävs det ganska bra klös i batteriet för att det skall fungera alls), om inte det hjälper prova att bogsera igång motorn. Startar motorn som den skall vid bogsering är det nog kontaktblecken till solenoiden på startmotorn som behöver bytas, de kostar ca: 100 kr på Toyota. Jag lyckades byta själv på gatan på min 96a med hjälp av Haynes och en sprängskiss som de vänliga själarna på Toyotaverkstaden printade ut åt mig (jag har kvar den så jag kan maila den om de inte är lika tillmötesgående hos dig) och jag är ingen märkvärdig mekaniker. Startmotorn sitter lite illa till bakom motorn så jag fick bla. demontera luftburken och generatorn för att komma åt, nu har jag en 1,3a så jag är rädd för att du kan få brottas med servopumpen istället... Var inte rädd för att fråga om råd på Toyotaverkstaden, de har hittills alltid varit hjälpsamma och tillmötesgående mot mig med min 96a.
Lycka till
John
-
- Inlägg: 43
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2005
- PostOrt: Södertälje
- Land (Country): Sverige
Re: Startmotor Corolla -99
glöm inte att kolla jordledningen/jordflätan mellan batteri och motor - dom kan vara helt genomruttna ut fast de ser OK ut - fungerar för förbrukningsström men inte startmotor.
låt någon stå med en multimeter i DC-läge med mätpinnarna på varsin ända av flätan/jordkabeln och se om det blir spänning när du försöker starta. normalt skall det inte bli mer än delar av någon volt när startmotorn snurrar - är det flera Volt så är kabeln och/eller kontakterna ruttna (av korrosion)
låt någon stå med en multimeter i DC-läge med mätpinnarna på varsin ända av flätan/jordkabeln och se om det blir spänning när du försöker starta. normalt skall det inte bli mer än delar av någon volt när startmotorn snurrar - är det flera Volt så är kabeln och/eller kontakterna ruttna (av korrosion)