Toyota GT-86 info
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota GT-86 info
Var och hämtade lite beställda bromsdelar till ST205'an på toyota rissne idag och kollade in GT86'an, så jag passade på att ta en provtur jag med.
Klart positivt faktiskt, Jag som är nästan 2M satt helt utan problem i bilen, bra stolar som var bekväma men ändå höll kvar en i kurvorna, trevlig ratt och växelspak, men minus för avsaknad av armstöd mellan stolarna.. Väl ute på vägen var det en grym väghållning och balans i bilen, grymma bromsar, inga problem att låsa dom från 70 knyck, frågan är ju om dom tål värme, på tex ST165 är ju bromskraften rätt bra men dom fadear ju nästan direkt.
Jag gjorde inga inställningar vad det gällde antispinn/antisladd så jag vet inte hur det var inställt (om det går att ställa om), men det var tämligen trevligt, inga problem att köra med långa kontrollerade ställ i kurvor och styra med gasen, riktigt skönt balanserat, trots att jag bara körde en kvart så kände jag att jag var "ett med bilen", precis som i T20-celicorna, det är ganska få bilar jag känner så i.
Motorn var klart underlig, bra med kraft på låga varv, och tryckte på helt okej om man gasade till rödmarkeringen, däremot hade den en stor svacka i mitten, mycket märkligt, märktes sepciellt om man släpper gasen för att man kommer ikapp en bil tex och inte kan köra om, sen trycker man plattan i mattan och på ST202'an kommer kraften direkt, här blöööhade bilen ett tag innan det hände nåt, möjligt att man kan vänja sej vid att kugga ner i det läget men det kändes underligt att den var så orkeslös i mitten.
Växellådan ja, skön att växla och så, men i vanlig ordning var sexan för låg, personligen föredrar jag om man har ganska tät stegning och sen är högsta växlen en ren överväxel, men precis som vanligt så var sexan här där femman borde varit, vilket gör att det är helt meningslöst med sex vöxlar, man får bara växla mer utan att vinna något på det, tyvärr.
Så motorn var största besvikelsen, effekten var rätt okej för en såpass liten bil (men självklart skulle den må bättre av 50-100hk till) men effekt/vridkurvan var horribel.. dessutom gillade jag inte kopplingen, men det är väl en vanesak, gillade inte kopplingen i ST205'an först heller.
Summa summarum, jag skulle inte ge 300k för bilen, däremot kan jag mycket väl tänka mej att köpa en begagnad när dom gått ner ordentligt i pris, kommer det en turboladdad version (Jag pratade med en säljare, han trodde det skulle komma en, men att den inte skulle tas in i sverige, även om han hoppades det.) så är ju den betydligt mer attraktiv förstås, speciellt om det är en toyota-radfyra, men det är väl tyvärr osannolikt.
Klart positivt faktiskt, Jag som är nästan 2M satt helt utan problem i bilen, bra stolar som var bekväma men ändå höll kvar en i kurvorna, trevlig ratt och växelspak, men minus för avsaknad av armstöd mellan stolarna.. Väl ute på vägen var det en grym väghållning och balans i bilen, grymma bromsar, inga problem att låsa dom från 70 knyck, frågan är ju om dom tål värme, på tex ST165 är ju bromskraften rätt bra men dom fadear ju nästan direkt.
Jag gjorde inga inställningar vad det gällde antispinn/antisladd så jag vet inte hur det var inställt (om det går att ställa om), men det var tämligen trevligt, inga problem att köra med långa kontrollerade ställ i kurvor och styra med gasen, riktigt skönt balanserat, trots att jag bara körde en kvart så kände jag att jag var "ett med bilen", precis som i T20-celicorna, det är ganska få bilar jag känner så i.
Motorn var klart underlig, bra med kraft på låga varv, och tryckte på helt okej om man gasade till rödmarkeringen, däremot hade den en stor svacka i mitten, mycket märkligt, märktes sepciellt om man släpper gasen för att man kommer ikapp en bil tex och inte kan köra om, sen trycker man plattan i mattan och på ST202'an kommer kraften direkt, här blöööhade bilen ett tag innan det hände nåt, möjligt att man kan vänja sej vid att kugga ner i det läget men det kändes underligt att den var så orkeslös i mitten.
Växellådan ja, skön att växla och så, men i vanlig ordning var sexan för låg, personligen föredrar jag om man har ganska tät stegning och sen är högsta växlen en ren överväxel, men precis som vanligt så var sexan här där femman borde varit, vilket gör att det är helt meningslöst med sex vöxlar, man får bara växla mer utan att vinna något på det, tyvärr.
Så motorn var största besvikelsen, effekten var rätt okej för en såpass liten bil (men självklart skulle den må bättre av 50-100hk till) men effekt/vridkurvan var horribel.. dessutom gillade jag inte kopplingen, men det är väl en vanesak, gillade inte kopplingen i ST205'an först heller.
Summa summarum, jag skulle inte ge 300k för bilen, däremot kan jag mycket väl tänka mej att köpa en begagnad när dom gått ner ordentligt i pris, kommer det en turboladdad version (Jag pratade med en säljare, han trodde det skulle komma en, men att den inte skulle tas in i sverige, även om han hoppades det.) så är ju den betydligt mer attraktiv förstås, speciellt om det är en toyota-radfyra, men det är väl tyvärr osannolikt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Toyota GT-86 info
Glenn skrev: ...
inga problem att köra med långa kontrollerade ställ i kurvor och styra med gasen
...

Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
- YarisMek
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2010
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota GT-86 info
Dom har redan hunnit bygga om 1

- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota GT-86 info
Hehe näsrylul skrev:Glenn skrev: ...
inga problem att köra med långa kontrollerade ställ i kurvor och styra med gasen
...Antar att säljaren inte åkte med?


Ska man provköra den typen av bil hör det väl lite till att man testar vad den går för

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Toyota GT-86 info
Jag borde nästan prova en sån där.Jag gillar inte alls när man måste plåga motorn.Jag brukar oftast hålla mig under 3000v/min.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota GT-86 info
Då är det nog fel bil för dej
..kör man så bör man ju åka diesel eller möjligen lättrycksturbo 
Slog mej just att känslan i den var ganska snarlik min gamla Honda CRX, fast bakhjulsdriven då förstås. bilen kändes väldigt "lätt" när man körde den, nu är den iofs ganska lätt också men inte toklätt som CRX'en.


Slog mej just att känslan i den var ganska snarlik min gamla Honda CRX, fast bakhjulsdriven då förstås. bilen kändes väldigt "lätt" när man körde den, nu är den iofs ganska lätt också men inte toklätt som CRX'en.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Toyota GT-86 info
Ja,det är nog så.En Lexus IS-F hade nog passat mig bättre.
Jag borde ändå prova en GT86,gärna med automat (det är jag inte rädd för).
Jag borde ändå prova en GT86,gärna med automat (det är jag inte rädd för).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Toyota GT-86 info
Typisk att det bara är i göteborg och stockholm man kan provköra. I alla fall enligt internet.
Men den här killen gör ett bra test av den http://www.youtube.com/watch?v=DYrvhkIivgA
Han kör även en gammal Corolla på slutet
Men den här killen gör ett bra test av den http://www.youtube.com/watch?v=DYrvhkIivgA
Han kör även en gammal Corolla på slutet

- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: Toyota GT-86 info
Jag måste sluta titta på filmer om bilen, och jag får absolut inte provköra någon. För jag är rädd att jag ska fastna för den o bli tvungen att ta ett billån...



Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
- amby
- Pay User
- Inlägg: 832
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
- Bilmodell: Celica GT4
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Jönköping
- Land (Country): Sverige
- Ort: Jönköping
Re: Toyota GT-86 info
Skrev i tråden och jämrade mig att det inte finns någon i närheten och så hoppar jag ur Celican på min parkerings plats och där står en!
Typ orange... Med Hedins bil på så jag får nog åka och prata med hedins bil om en provkörning
Typ orange... Med Hedins bil på så jag får nog åka och prata med hedins bil om en provkörning
