Skrammlande bakvagn Corolla kombi -03
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Skrammlande bakvagn Corolla kombi -03
Hej!
Har fått ett skrammlande som kommer o går ifrån bakvagnen på min Corolla kombi -03. Låter som att det är någon plåt som är lös o vibrerar till o från men jag har inte hittat något konstigt när jag var under bilen o känner efter. Alla plåtar verkar sitta fast. Var även inne hos toyota o pratade med dem men de hade inga dirkta tips att ge. Är inne på om det kan vara bussningarna i krängningshämmarstaget som kan var problemet men bussningarna finns inte att köpa löst utan man får köpa hela krängningshämmarstaget komplett för cirka 1500 kr. Fick en bild från toyota om hur bakvagnen är uppbyggd och det finns inte så många andra bussningar i bakvagnen på denna kombimodell tydligen. Det konstiga är att ljudet i vissa perioder är i stort sett borta för att sedan återkomma igen. Kan det bero på värme/kyla eller om det är torrt eller blött månntro?
Tacksam för tips.
Mvh. Thomas
Har fått ett skrammlande som kommer o går ifrån bakvagnen på min Corolla kombi -03. Låter som att det är någon plåt som är lös o vibrerar till o från men jag har inte hittat något konstigt när jag var under bilen o känner efter. Alla plåtar verkar sitta fast. Var även inne hos toyota o pratade med dem men de hade inga dirkta tips att ge. Är inne på om det kan vara bussningarna i krängningshämmarstaget som kan var problemet men bussningarna finns inte att köpa löst utan man får köpa hela krängningshämmarstaget komplett för cirka 1500 kr. Fick en bild från toyota om hur bakvagnen är uppbyggd och det finns inte så många andra bussningar i bakvagnen på denna kombimodell tydligen. Det konstiga är att ljudet i vissa perioder är i stort sett borta för att sedan återkomma igen. Kan det bero på värme/kyla eller om det är torrt eller blött månntro?
Tacksam för tips.
Mvh. Thomas
- YarisMek
- Bilmodell: Yaris
- Årsmodell: 2010
- Land (Country): Sverige
Re: Skrammlande bakvagn Corolla kombi -03
Hej, När förekommer det? Ojämn väg? hela tiden?
Harru tömt hela bagaget på allt? sen provkört.
Värme plåtarna till avgas-systemet sitter ej löst?
Bromsar ok?
Harru tömt hela bagaget på allt? sen provkört.
Värme plåtarna till avgas-systemet sitter ej löst?
Bromsar ok?
Låter från bakvagnen främst när man kör över ojämnheter.Det konstiga är att ljudet försvinner vissa perioder men nu är det åter igen konstant. Har tömt bagaget på allt utan resultat. Bytte bromsar bak i våras. Skivor samt belägg blev bytt. Har känt på plåtarna över ljuddämparen bak och har har satt butylgummi på några plåtar i förebyggande syfte men utan resultat än så länge.
Thomas
Thomas
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Du har inga luckor i sidorna in i hjulhuset då? Eller under golvet? Domkraft, vev och lite sånt brukar ju finnas bakom sånt. Hade en hjulmutter som låg å skramla i en av mina kärror förr.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
Kolla stötdämparinfästningarna i toppen, och för den delen kolla hur stötdämparna är, dåliga stötdämpare kan också skramla.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
En klassiker är ju annars koffertluckans insida i plast, nu har inte kombin de två små luckorna för att byta skyltbelysning som 3/5 dörrars modellen har,
dem kan annars ge ifrån sig ett ganska högt och konstigt oljud när dem rör sig i sina fästhål.
De oljuden är väldigt påverkade av temperaturen.
Men plasten kan ju va en grej att kolla ändå, och även tätningslistens skick, luckan kan ju röra sig lite mer än den ska om listen inte "spänner" riktigt.
Sen har vi packningen mellan bakre ljuddämpare och mellanröret, dem kan också ge ifrån sig konstiga ljud, det är en konisk packning som gör att ljuddämparn ska kunna flexa
och röra sig, blir den söndervittrad så kan ljuddämparn bli lite väl stel mot röret och ge ifrån sig ljud.
dem kan annars ge ifrån sig ett ganska högt och konstigt oljud när dem rör sig i sina fästhål.
De oljuden är väldigt påverkade av temperaturen.
Men plasten kan ju va en grej att kolla ändå, och även tätningslistens skick, luckan kan ju röra sig lite mer än den ska om listen inte "spänner" riktigt.
Sen har vi packningen mellan bakre ljuddämpare och mellanröret, dem kan också ge ifrån sig konstiga ljud, det är en konisk packning som gör att ljuddämparn ska kunna flexa
och röra sig, blir den söndervittrad så kan ljuddämparn bli lite väl stel mot röret och ge ifrån sig ljud.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Tack för alla tips. Tipset om packningen mellan mellan o slutdämparen ska jag checka närmare. Låtersom ett metalliskt skramlande ljud när jag kör över ojämnheter. Låter inte som plast som vibrerar men ljudet kanske fortplantar sig.
Thomas
Thomas
Sitter bakre reg.skylten ordentligt fast?
Annars kan det bli mysko ljud ifrån den.
Annars kan det bli mysko ljud ifrån den.
Japp. Nummerskylten har jag haft loss bak o satt dit åter med butylgummi bakom i förebyggande syfte. Fick borra ur skruvarna då de rostat sönder totalt o snygga till hänggången med en gängtapp. Har även tömt hela bagaget på allt som verktyg domkraft etc utan resultat.
Har en Corolla -01 sedan många år som är tyst o fin men min 03:a verkar vara en skrammelburk till o från. Idag var den tystare igen
Thomas
Har en Corolla -01 sedan många år som är tyst o fin men min 03:a verkar vara en skrammelburk till o från. Idag var den tystare igen
Thomas