Helvete, 1min och 17sek...
Nytt banrekord!
Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 1087
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
- Bilmodell: Corolla -73
- Årsmodell: 1973
- PostOrt: Luleå
- Land (Country): Sweden
Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]

En prekonfig 911 Carrera kör på 88sek...
Jaja, så kan det bli. Ska undersöka vad som är så galet.
Men iaf, lådornas inbördes resultat är antagligen ändå relativt trovärdigt?
Edit: vad är rimliga tider? Med samma inställningar som 911an så skulle Kelmers kärra köra på 84sek.
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]
Inget av de låter rimligt
Supramannens 996 GT2RS CUP har numer banrekordet på Mantorp med Gatdäck.
dvs Kumho´s värsta R-däck.
Han körde 80.4sekunder har ja för mig.
Snabbaste bil under timeattackhelgen som precis vart körde på 85,5sekunder.
Jag skulle GISSA på att en rimlig tid med R-däck och lite träning skulle ligga på ca 100sekunder.
Differanserna blir ju mindre och mindre ju snabbare tider du får. Så jag skulle gissa att när du är uppe på 100sekunder så kommer skillnaderna mellan dom två lådorna kanske skilja 2-3sekunder (ren gissning)
Supramannens 996 GT2RS CUP har numer banrekordet på Mantorp med Gatdäck.
dvs Kumho´s värsta R-däck.
Han körde 80.4sekunder har ja för mig.
Snabbaste bil under timeattackhelgen som precis vart körde på 85,5sekunder.
Jag skulle GISSA på att en rimlig tid med R-däck och lite träning skulle ligga på ca 100sekunder.
Differanserna blir ju mindre och mindre ju snabbare tider du får. Så jag skulle gissa att när du är uppe på 100sekunder så kommer skillnaderna mellan dom två lådorna kanske skilja 2-3sekunder (ren gissning)
- KelMer
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]
Jaha det var ett tag sedan man skrev här!
I fjol så lyckades jag med att rasa 2st original diffar, ena var helt rensad på kugg.
Så i vintras gick jag å fundera på hur jag skulle göra, köpa en e153 låda som har bättre diff men är tyngre o har en helt annan utväxling, Köpa en s54 låda å hoppas å köra försiktigt eller sälja SKITEN! Bilen var faktiskt på blocket i slutet av vintern, var en hel del som var intresserade men ingen som var tillräckligt intresserad enligt mig, sen så kom ju känslan "ska jag verkligen sälja denna bil som jag lagt så mycket tid på"...
Det som hände var att jag fick veta att vissa mr2 mkIII i England kom med en LSD diff som passar i s54 lådan! så jag beställde en LSD diff från England. I samma veva passade jag på att uppgradera kopplingen, beställde en lamell som man normalt hittar i en caldina st215g, samma splinesdelning men en större diameter på lamellen och är i kevlar, så nu täcker den hela ytan på svänghjulet jämfört med original lamellen i s54 lådan. En tryckplatta med 30% mer tryckkraft än original via Blackdaimond i England.
Visst var jag ängslig över att öppna upp vxllådan, men som en polare sa "det är ju ingen raketforskning direkt" å han hade rätt.
Så nu har bilen rullat med diffen å nya kopplingen ett tag, vilken skillnad att sladda runt den på konbanekörning, stor tumme upp!!!
Lite bilder:










I fjol så lyckades jag med att rasa 2st original diffar, ena var helt rensad på kugg.
Så i vintras gick jag å fundera på hur jag skulle göra, köpa en e153 låda som har bättre diff men är tyngre o har en helt annan utväxling, Köpa en s54 låda å hoppas å köra försiktigt eller sälja SKITEN! Bilen var faktiskt på blocket i slutet av vintern, var en hel del som var intresserade men ingen som var tillräckligt intresserad enligt mig, sen så kom ju känslan "ska jag verkligen sälja denna bil som jag lagt så mycket tid på"...
Det som hände var att jag fick veta att vissa mr2 mkIII i England kom med en LSD diff som passar i s54 lådan! så jag beställde en LSD diff från England. I samma veva passade jag på att uppgradera kopplingen, beställde en lamell som man normalt hittar i en caldina st215g, samma splinesdelning men en större diameter på lamellen och är i kevlar, så nu täcker den hela ytan på svänghjulet jämfört med original lamellen i s54 lådan. En tryckplatta med 30% mer tryckkraft än original via Blackdaimond i England.
Visst var jag ängslig över att öppna upp vxllådan, men som en polare sa "det är ju ingen raketforskning direkt" å han hade rätt.
Så nu har bilen rullat med diffen å nya kopplingen ett tag, vilken skillnad att sladda runt den på konbanekörning, stor tumme upp!!!
Lite bilder:










/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]
Skoj att du har kunnat fixa den igen! 
Har du några mer prestandaplaner med bilen?

Har du några mer prestandaplaner med bilen?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- KelMer
- Inlägg: 755
- Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
- Bilmodell: Mr2 Mkll V6
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Piteå
- Land (Country): Sverige
- Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6
Re: Mr2 Gti + Camry V6 = Mv6 [FILM]
Nja, det beror på om du menar hk/Nm el sek, har tänkt fixa grövre krängninshämare, nå beg rally slicks eller liknande. Bör ju göra nåt på sek sidan 
Iofs så kanske det blir en portning av topparna i vinter å då är vi inne på hk/Nm sidan!

Iofs så kanske det blir en portning av topparna i vinter å då är vi inne på hk/Nm sidan!
/Christian N
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet
0733966737
Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*
Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*
Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*
Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*
BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*
Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*
Friskt vågat, Hälften vunnet