Jag undrar ifall det är någon katastrof ifall jag gett bilen mineral olja, är det lugnt att köra 1500 tills nästa service eller bör jag byta till en annan olja?
Avensis 2003
Motorolja
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- PierreW
- Moderator
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Re: Motorolja
Så länge oljan du hällde i motorn uppfyller de krav vad gäller viskositet och klassning så spelar de ingen större roll (läs instruktionsboken).
En syntetolja är mineralbaserad, bara att den innehåller mer syntetiska tillsatser
Vi hade mineralolja vi hällde i motorerna vid kampanjer osv där servicen var extra billig, och de var den pga billigare olja.
Men de va liksom inget fel på oljan i den bemärkelsen så, utan den uppfyllde de krav som fanns och inga motorer rasade
En syntetolja är mineralbaserad, bara att den innehåller mer syntetiska tillsatser

Vi hade mineralolja vi hällde i motorerna vid kampanjer osv där servicen var extra billig, och de var den pga billigare olja.
Men de va liksom inget fel på oljan i den bemärkelsen så, utan den uppfyllde de krav som fanns och inga motorer rasade

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Problemet är väl två med mineral, dels är den inte lika tunn vid stark kyla, dels har den mindre additiver som helt enkelt gör att den inte är lika hållbar vid extrema belastningar (exempelvis i en turbo som är rödglödgad) och dessutom slits ut snabbare.
Longlife olja är tex ALDRIG mineralolja såvitt jag met. (Sen kan man ju diskutera hur bra det är med longlifeolja iofs)
Så det beror nog mest på vad det är för bil, en hårt belastad motor skulle jag aldrig köra på mineral, en vardagsbil med hyfsat täta oljebyten, jo det funkar.
Longlife olja är tex ALDRIG mineralolja såvitt jag met. (Sen kan man ju diskutera hur bra det är med longlifeolja iofs)
Så det beror nog mest på vad det är för bil, en hårt belastad motor skulle jag aldrig köra på mineral, en vardagsbil med hyfsat täta oljebyten, jo det funkar.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Bilmodell: Toyota Avensis
- Årsmodell: 2000
köpte bilen i sep förra året av toyota och dom gjorde stora servicen dagen innan men olja+ filter, luftfilter,tändstift,kupéfilter, bromsvätska, växellådsolja
Bilen har haft mellanservice varje år samt stora servicen vartannat
Jag hällde i oljan själv för ca 1 mån sedan då jag hellre servar bilen själv men nu är det dags för drivremsbyte och enligt mekaniker på firman så är mineral inte okej till bilen och vill att jag ska byta den men säger dom så för att tjäna en slant då jag inte allt är kunnig när det gäller olja men jag följde naturligtvis det som stod i boken och tog det som passade bilen
han sa att bilen kan vara svårstartad vid kyla och att motorn skulle ta skada fram till nästa oljebyte
Bilen har haft mellanservice varje år samt stora servicen vartannat
Jag hällde i oljan själv för ca 1 mån sedan då jag hellre servar bilen själv men nu är det dags för drivremsbyte och enligt mekaniker på firman så är mineral inte okej till bilen och vill att jag ska byta den men säger dom så för att tjäna en slant då jag inte allt är kunnig när det gäller olja men jag följde naturligtvis det som stod i boken och tog det som passade bilen
han sa att bilen kan vara svårstartad vid kyla och att motorn skulle ta skada fram till nästa oljebyte