Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Det var ju det jag sa från början, dom skulle satt i en toyotaradfyra istället för en junkig subaruboxer :)

boxer är ondska.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1877
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av PierreW »

Glenn skrev:Det var ju det jag sa från början, dom skulle satt i en toyotaradfyra istället för en junkig subaruboxer :)

boxer är ondska.
Spelar ju ingen roll va fan dem stoppar under huven, de verkar som dem kör med en bra kvalité på komponenterna under utvecklingen och dem funkar.
Sen när det är dax o serieproducera bilarna så drar den storskaliga komponenttillverkningen igång och då sjunker kvalitén.
Så är det och kommer garanterat att fortsätta vara så, oavsett märke. ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

Ja man börjar ju undra vad dom har hittat på nu när bilen väl börjat massproduceras.....

Hände förövrigt nu igen, såfort man står på tomgång en längre stund (mer än 10sekunder dvs, haha) så börjar den bli orolig. Känns lite tamt att en bil för 300k inte kan hålla jämn tomgång?! :wtf: :thumbdown:
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Fnys »

JesperD skrev:Ja man börjar ju undra vad dom har hittat på nu när bilen väl börjat massproduceras.....
Hände förövrigt nu igen, såfort man står på tomgång en längre stund (mer än 10sekunder dvs, haha) så börjar den bli orolig. Känns lite tamt att en bil för 300k inte kan hålla jämn tomgång?! :wtf: :thumbdown:
Vad säger Toyota då? Har dom fått fram en lösning på det alltmer kända problemet?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
JesperD
Inlägg: 33
Blev medlem: sön 05 aug 2012, 11:07:00
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

Har inte varit på verkstaden ännu pga helg :p
Men enligt en jag snackade med som jobbar på Toyota verkstad finns det inget "officellt" från Toyota ang tomgångsproblem i samband med motorlampa.
Om det nu finns något problem så lär dom nog inte basunera ut det redan då bilen precis börjat säljas, kanske kommer en återkallelse senare dock?

Sen så är de ju inte 100% spikat vad som exakt framkallar felet, jag hoppas ju att det är under utredning vad det egentliga felet är. Läser man lite på USA forumen så har ju folk fått diverse delar bytade men frågan är ju om ersättningsdelen är förändrad eller är exakt samma som satt där från början? Såfall kommer ju problemet att återkomma igen?
Det sas också något om att det kan vara mjukvaran som spökar och en uppgradering kanske kan komma att lösa det.

Jag följer det intensivt iallafall :) Då det inte är alla bilar som drabbas så är det ju något som inte stämmer, det är för många bilar med problem för att det bara ska vara en tillfällighet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av cheetah1 »

Vad är det för fel på boxermotor nu helt plötsligt? Jag är smått förälskad i min boxer.. :angel:
Motorljudet är underbart, den går snålt och är stark, framförallt på botten.
Besides, varenda liten flygmaskin har ju boxermotor, så det kan inte vara så himla värdelöst..?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

cheetah1 skrev:Vad är det för fel på boxermotor nu helt plötsligt? Jag är smått förälskad i min boxer.. :angel:
Motorljudet är underbart, den går snålt och är stark, framförallt på botten.
Besides, varenda liten flygmaskin har ju boxermotor, så det kan inte vara så himla värdelöst..?
Det är en idiotisk konstruktion som i princip inte har några fördelar, och bara nackdelar.

Huruvida den är snål och/eller stark har INGET med om det är en boxer, V eller radmotor att göra, likaså bottendrag, det är irrlevant i sammanhanget, det beror på övrig motorkonstruktion, framförallt om den är över eller underkvadratisk, kamtider och konfigurering av insprut/tändning, oavsett var cylindrarna sitter.

Att flygmotorer är boxer är väl mest för dom är luftkylda ? då får man ju en fördel med boxer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:
cheetah1 skrev:Vad är det för fel på boxermotor nu helt plötsligt? Jag är smått förälskad i min boxer.. :angel:
Motorljudet är underbart, den går snålt och är stark, framförallt på botten.
Besides, varenda liten flygmaskin har ju boxermotor, så det kan inte vara så himla värdelöst..?
Det är en idiotisk konstruktion som i princip inte har några fördelar, och bara nackdelar.
Jag är också nyfiken på varför du ogillar boxer-motorn.
Den enda referens jag har till den motorn är att jag provkört en GT-86 och det säger mig inte så mycket. Försökt googla lite men antingen kommer man in på ett "älska subaru-forum" eller ett "hata subaru-forum".

Få du inte en jämnare motorgång med mindre motorvibrationer från en boxer (eftersom kolvarnas rörelser tar ut varandra) och att det behövs färre "drivlinesaker" än t.ex en tvärställd eller en V-motor som minskar motorns effektivitet och kraftöverföring?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Hemiyoda »

Största nackdelen med en boxer är väl att det är 2st toppar. Blir mer friktionsförluster (fler lagerytor) och kamdrivningen mer komplex och tyngre. Låg tyngdpunkt / låg huvprofil är väl det man varit ute efter med motortypen i denna bil.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4842
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Just i detta fallet tror jag mer det var "Oj, vi måste låta subaru vara med på ett hörn, och dom har ju en korkad fetisch för boxer, så dom vägrar om vi inte väljer en boxer" iofs.

Men ja, ett problem är att man får dubbla topplock, dubbla kamaxlar, dubbel kamdrivning, krångligare och tyngre konstruktion på avgassystem och grenrör/insug, sen brukar man ju då montera två vevstakar på samma vevsläng, vilket gör att den antingen får mindre lagerutrymme eller blir en krångligare konstruktion typ.

Att tyngdpunkten är lägre gäller mest i teorin, efterssom man oftast måste sätta alla aggregat högre upp (ovanpå) av platsskäl, typ generator, startmotor osv.. visst, den kan bli lite lägre, men det är ganska försumbart, speciellt om man väger in att motorn väger mer (pga det ovan).


..Sen så vet alla som nån gång meckat med en boxer hur kul det är.. bara ett "enkelt" tändstiftsbyte utvecklas ju lätt till ett rent helvete.

Visst, den är bättre balanserad än en radfyra (fast inte utbalanserad iom för få cylindrar), men då kan man ju fråga sej, är detta någonsin ett problem på en japansk motor nyare än 1980 ? 1970 ? någonsin ?

Hur man placerar en radfyra, längs eller tvärmonterad har ju inte direkt med saken att göra, men man kan ju säga som så, på en framhjulsdriven bil så är det nog enklare med en tvärställd radfyra än en boxer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar