Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
JesperD
Årsmodell: 0

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av JesperD »

Och idag kom alltihopa, extremt svajig tomgång tillsammans med motorlampan + antispinn lampan. Jaha då får vi se hur länge man blir utan GT86. :thumbdown:

Nånting har gått allvarligt fel hos Toyota/Subaru när det väl började byggas bilar.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Inlägg av Fnys »

JesperD skrev:Och idag kom alltihopa, extremt svajig tomgång tillsammans med motorlampan + antispinn lampan. Jaha då får vi se hur länge man blir utan GT86. :thumbdown:

Nånting har gått allvarligt fel hos Toyota/Subaru när det väl började byggas bilar.
Fan va trist!
Någonting mer/nytt om felet från Toyota eller från GT-86 forumet?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
JesperD

Inlägg av JesperD »

Inte mer än att jag fått reda på ytterligare en GT86a har drabbats av samma problem :(
Bilen står på Toyota och lär väl stå där några veckor nu, delvis pga brist på delar.
Dom är iallfall rörande överens om att något är fel, hehe
Borta i USA så har folk börjat hämta ut sina bilar igen från verkstäderna efter reperation och det verkar som det "håller" nu.

Den lämnar felkod på VVT kamdreven och dom ska bytas tillsammans med nån olje kontroll ventil. Ev bytar dom ECUn med.
Dock är det märkligt eftersom det sitter 4st såna här VVT kamdrev på bilen och frågan är ju varför 1 av dom 4 felar? Vad säger att inte alla 4 kommer börja strula? (om det nu är där felet ligger).
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed

Inlägg av cheetah1 »

Är det Dual VVT på dom? Annars är det väl bara två drev?

Trist hursomhelst.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Kontakt:

Inlägg av Dale »

Boxer. Två kamaxlar per sida eller?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
JesperD

Inlägg av JesperD »

Ja precis det är 4 drev totalt. 2 kamaxlar på varje sida.
Fick även reda på idag att ytterligare en GT86a är drabbad av samma felkoder, dvs 3st nu total som jag hört talas om iaf. :thumbdown:

Fick även nyligen reda på att Subaru Canada har skickat hem bilar igen nu utan åtgärd pga att det kommer en uppdatering av databoxen som ska lösa problemen :shock:
Fan detta är en sån soppa att man inte vet vad man ska tro.
JesperD

Inlägg av JesperD »

Då har dom börjat uppdatera databoxen i alla FRS/BRZ GT86or borta i USA och det är de enda som behövs göras för att lösa problemet.
Detta innebär att alla byten dom gjort av kamdrev och ocv har varit helt onödigt om man tolkar allting rätt.
The owner of the dealership told me that 3 Japanese Engineers had flown in to Houston to update the ECU for all FRS/BRZ's sitting at the port. They left Houston and visited my dealership the next morning to flash mine and one other car. Then they were heading to another southern dealer.
If you are getting the rough idle and or the CEL that reports an issue with the cam, then this is the fix
Just an update, they ended up just flashing the ECU. They were previously were going also going to replace the camshaft. I'm getting my car back today, but I'm worried that the issue will come right back. Maybe by now they've figured it out? I doubt it but we shall see.
Mitt stora problem är hur jag ska får Toyota Sverige att inse att det finns en uppdatering till GT86an?!
Dom är helt ovetande om att det finns en nyare programvara och väntar fortfarande på reservdelar till min bil :-|
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

JesperD skrev: Mitt stora problem är hur jag ska får Toyota Sverige att inse att det finns en uppdatering till GT86an?!
Dom är helt ovetande om att det finns en nyare programvara och väntar fortfarande på reservdelar till min bil :-|
De tar nog inte så lång tid innan TSW får info om detta, dem tar de största marknaderna först. ;)
Om samma killar är kvar uppe på verkstadssupporten som de va "förr" så bör du inte oroa dig :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
JesperD

Inlägg av JesperD »

Fick iaf ett samtal idag av verkstaden efter att Toyota Sverige hade ringt dom. Det finns inget ang ECU uppdatering på agendan.

Dom ska byta ett kamdrev och en givare av något slag. Jag är fortsatt skeptisk till att det kommer hjälpa.
Det skulle även ta 10 dagar innan delarna kom!! Jag börjar fundera på att kräva någon form av kompensation då det totalt kommer landa på ca 3veckor på verkstaden och då har jag själv bara haft den hemma i 1vecka innan problemen börja.

Jag tycker inte att 3veckor är en skälig reparationstid på en splitter ny bil som gått 14mil.
Pratade lite med verkstaden på Din Bil och en skälig reparationstid på en helt ny bil är MAX några dagar oavsett vad som är fel (inom rimliga gränser dvs) tyckte dom.
Användarens profilbild
YarisMek
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010

Inlägg av YarisMek »

JesperD skrev: Pratade lite med verkstaden på Din Bil och en skälig reparationstid på en helt ny bil är MAX några dagar oavsett vad som är fel (inom rimliga gränser dvs) tyckte dom.
Detta stämmer ej redigt. För att nya bilar har så tajt deadline att få ut bilarna i butiken från design-prototyp-bekräftelse om tillverkning-tillverkning + marknads anpassa-tester-lansering, att det kan vara att alla länders/marknaders huvud lager av reserv delar har ej hunnit komma. Så en helt ny modell tar ett bra tag innan allt faller på plats. Sen tar det en stund att få hem delar från andra delar av världen, tyvärr. Det finns så oerhört många saker till detta att de e svårt o veta de utan o jobba med det

Det är ju ej kul om man råkar ut för det, att en ny bil ska krångla. Men bil industrin har ej lyxet att testa deras produkt i 100,000x på allt, som medicin industrin (måste). Men till slut så löser det sig, det har inget annat val.

Du kan ju höra om vad du kan få i kompensation från Toyota.
Skriv svar