Byta till skivbroms bak på carina E

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
klovis
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 15:05:49
Bilmodell: Celica gt-4
Årsmodell: 1990

Byta till skivbroms bak på carina E

Inlägg av klovis »

Hej. Jag har en fundering på att byta mina trumbromsar bak på min carina till skivor. Är det någon som har gjort detta? Är det svårt? dyrt? är en carina E 96 1.8
//Andreas
Brink
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 20 jun 2012, 21:48:47
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Re: Byta till skivbroms bak på carina E

Inlägg av Brink »

Nu är jag ny på toyota, men när jag hade en VW Lupo, kunde man köpa en bakaxel och skivbromsar bak från en Polo. De passade bolt on, och jag vet att några stycken på forum har gjort det. Kolla bildelsbasen :) Däremot vilken bil som kan fungera som donator har jag tyvärr ingen aning om, Celica/Camry kanske?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Byta till skivbroms bak på carina E

Inlägg av PierreW »

klovis skrev:Hej. Jag har en fundering på att byta mina trumbromsar bak på min carina till skivor. Är det någon som har gjort detta? Är det svårt? dyrt? är en carina E 96 1.8
Börja med att jämföra artnr mellan Carinor med skivor och trummor bak.

http://www.toyodiy.com/parts/q.html
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta till skivbroms bak på carina E

Inlägg av Glenn »

Jag måste ju bara fraåga.. varför vill du göra detta ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
klovis
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 15:05:49
Bilmodell: Celica gt-4
Årsmodell: 1990

Re: Byta till skivbroms bak på carina E

Inlägg av klovis »

Ja ska ta och göra det får se om dom passar. Jag vill byta för jag tycker det är lättare att ha koll på skicket på bromsarna om man har skivor (minde att ta bort för att inspektera belägg mm) , och för att se om det är möjligt. :D
//Andreas
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Byta till skivbroms bak på carina E

Inlägg av Glenn »

Fast grejern är väl mer att trumbromsar är nästintill underhållsfria, medans skivbromsar på en liten/lätt bil är en stor problemkälla.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Byta till skivbroms bak på carina E

Inlägg av SHySwe »

Skivbromsar är ju snyggare! :thumbup:
Glenn har rätt i sak, trumbromsar är generellt klart underskattade.
Det är mycket jobb för en liten vinst. Säger jag som gjort samma sak på rollan...
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
klovis
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 15:05:49
Bilmodell: Celica gt-4
Årsmodell: 1990

Re: Byta till skivbroms bak på carina E

Inlägg av klovis »

Jo visst men hade lite kassa bromsvärden så jag ska riva ner dom och fixa det så då tänkte jag att man kanske kunde byta när man ändå var i farten. :) Men får nog bli en renovering av dom tillsvidare. :D
//Andreas
Skriv svar