Luktar bensin, Corolla 1990

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
sk07efa
Bilmodell: Corolla 5d 77kW
Årsmodell: 1990

Luktar bensin, Corolla 1990

Inlägg av sk07efa »

Hej
Jag har en gammal toyota som luktar mycket bensinångor redan efter att hå stått en timme, oavsett i vilken lutning den är parkerad. Började lite smygande (trodde det var reservdunken som läkt men övergick vid nått stadie till ordentlig snifflukt.

Jag har konstaterat att det inte finns spår av rost "I" soppan genom hålet under baksäte där soppa mätaren sitter. Har rivit och slitit i mattor, säte osv invändigt utan att hitta spill från soppa dunken samt vädrat i flera dagar. Jag har kollat under och inga läckor syns. Påfyllningsröret är rostigt men inte så det ser ut att vara hål. Har inte tagit ner tanken dock.

Vad tror ni det kan vara? Finns det kända orsaker till att det stinker soppa i kupen? Vad ska jag fortsätta felsöka?

Med förhoppning om att nån har en idé...

Vänligen / Joel
Användarens profilbild
Nizzehult
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -

Re: Luktar bensin, Corolla 1990

Inlägg av Nizzehult »

Jag har själv en 4WD kombi från '90 som jag inte kan tanka full för påfyllnadsröret som går in i tanken (uppifrån) har nästan rostat av. Ett mycket vanligt fel.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
YarisMek
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Inlägg av YarisMek »

Om jag kommer ej ihåg helt fel så ärre plåt tank, och då finne det risk att antingen tankens skarv (mitten) finns rost hål eller vid bränslepumpen (där rosten lyfter upp pumpen o packning/tätningen håller ej). Kan vara någon slang som är torrsprucken. De är var jag skulle se först eller lämna till en verkstad för att se på. Men bör åtgärdas, ohälsosamhet.
Corolla Bart
Bilmodell: Corolla & Avensis
Årsmodell: 88

Inlägg av Corolla Bart »

Hej Joel.
Känner igen problemet du har, jag upptäckte mitt läckage i min Corolla 88 genom att lyfta bilen i fronten med domkraft, för att sedan titta under vid bensintanken var det läckte.
I mitt fall var det påfyllnadsröret som behövdes bytas ut.

Första gången jag gör ett inlägg, hoppas att det blev efter alla regler :-).
Vänlig hälsning Filip B
Panneldarn
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Inlägg av Panneldarn »

Jupp! Har varit med om det flera gånger nu, att både tank, påfyllningsrör
och ledningarna till- och från motorn har rostat sönder på modell AE90.
-Det är bara att skratta å byta ;)
Skriv svar