Oljemängd växellåda Yaris

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av Dale »

Beror nog lite på hur och var det läcker. Hade en Volvo som det gick olja på från servostyrningen och från automatlådan. Ingendera syntes. En annan bil var det alltid blött runt servostyrningen men den drog ingen olja.

Synes eller inte synes det är frågan. ;-)

Kan ju vara så att det inte är ifyllt ordentligt från början eller någon slarvat vid service. Skulle nog hålla ett öga på nivån hur som helst.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Brink
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 20 jun 2012, 21:48:47
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av Brink »

Jag bytte växellådsolja på min Aygo-08 MMT, den läckte från inre drivknutspackning. det var 3-4 droppar per dag, lite blött. Den åkte jag omkring med i 2 månader, när jag tömde ut saknades det 3 dl. 1,7 original, och 1.4 nu. Så jag fyllde upp med ny fräsch olja, samt bytte packning.

Kan ju vara någonting sånt. Eller så har bilen bara fått den mängden olja efter nått verkstadsbyte.
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: Oljemängd växellåda Yaris

Inlägg av donaldduck »

Tack för alla tips. Kollade nivån idag, 6 månader efter bytet, och den var samma som när jag bytte olja. Skall fortsätta att kolla.
Skriv svar