Hej,
Har en Avensis 1.8 2003:a, den ända problemmet med den är att den har börjat "dricka" för mycket olja, under 600 mil har "druckit" drygt 10 liter olja!
Vet någon om vad kan detta bero på?
Har kollat motorn, den är torrt överallt, ingen lekage...
Först upptäckte när jag av slumpen kollade olje stikan, och då devar helt torrt, utan att jag fick någon varning inne i instrumentbrädan! sedan dess har haft alltid koll i ole stikan, och nästan varje vecka så fyller jag med ca 0.5 liter olja!
Tack!
Motor olja sluckande!
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Nizzehult
- Inlägg: 499
- Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
- Bilmodell: Yaris 1.3 -00
- Årsmodell: 2000
- PostOrt: -
- Ort: Ume'
Re: Motor olja sluckande!
Ryker den blårök?
Hur ser stiften ut?
Har den kokat någon gång?
Ta en kompressionsprov, kan vara kolvringarna. Ska ligga på 13.5kg om det är en 7A-FE.
Hur ser stiften ut?
Har den kokat någon gång?
Ta en kompressionsprov, kan vara kolvringarna. Ska ligga på 13.5kg om det är en 7A-FE.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Sincerely,
Your Intuition
-
- Inlägg: 692
- Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Re: Motor olja sluckande!
Hej.
Oaj, det var mycket med 10lit på 600 mil.
Då borde den blåryka.
Hade en Audi som drog 5lit/ 1000mil.
Den blårykte när man motorbromsade.
Läckage, främst undertill, har du kollat riktigt ordentligt?
Läckan kan vara "lokal" och inte söla ner hela motorn.
Kolla efter pölar/fläckar där bilen stått.
Annars förbrännas oljan tyvärr. Låter som en/ flera oljeringar, eller kanske möjligen tät vevhusventilation.
Antingen igenslammad eller fryst.
Blev det plötsligt?
Ingen olja i kylvätskan?
Är oljan bytt ordentligt var 1500mil, förkastliga longlife intervaller eller taskigt servad?
Motorras/extrem oljekonsumtion, är mycket ovanligt med skapligt servade bilar, men det förekommer.
Corolla har väl nåt sånt problem mellan vissa årsmodeller.
Katalysatorn mår inte bra av olja i avgaserna.
Toyotakatalysatorer är inte kända för att vara stryktåliga...
Ser du inget läckage, bör du få den kollad.
(Avgastest eller dyl)
Micke.
Oaj, det var mycket med 10lit på 600 mil.
Då borde den blåryka.
Hade en Audi som drog 5lit/ 1000mil.
Den blårykte när man motorbromsade.
Läckage, främst undertill, har du kollat riktigt ordentligt?
Läckan kan vara "lokal" och inte söla ner hela motorn.
Kolla efter pölar/fläckar där bilen stått.
Annars förbrännas oljan tyvärr. Låter som en/ flera oljeringar, eller kanske möjligen tät vevhusventilation.
Antingen igenslammad eller fryst.
Blev det plötsligt?
Ingen olja i kylvätskan?
Är oljan bytt ordentligt var 1500mil, förkastliga longlife intervaller eller taskigt servad?
Motorras/extrem oljekonsumtion, är mycket ovanligt med skapligt servade bilar, men det förekommer.
Corolla har väl nåt sånt problem mellan vissa årsmodeller.
Katalysatorn mår inte bra av olja i avgaserna.
Toyotakatalysatorer är inte kända för att vara stryktåliga...
Ser du inget läckage, bör du få den kollad.
(Avgastest eller dyl)
Micke.
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Motor olja sluckande!
Oljekonsumption på dessa är tyvärr vanligt. Tycker det borde vart åtgärdat 2003, men det var det väl inte då. Dom tidiga ZZ-motorerna hade såvitt jag har förstått problem med hotspots runt cylinderfodren, vilket gör att kolvringarna koksar/bränner fast, vilket gör att bilen drar olja. Dock brukar det komma smygande redan från ganska tidigt, för att sen bli värre och värre. 1 liter per 60 mil är i överkant av vad som är vanligt, våran drog nog runt en liter per 200 mil när vi skrotade den vid 38000 mil. Åtgärden är, hur trist det än låter, att byta motor till en som problemet är åtgärdat på. Det pratas ibland om att dessa åtgärdade har en grön prick på oljestickans gula ring, men ibland säger man att det enda den gröna pricken visar är att motorn har ett annat tråg som rymmer mer olja. Oavsett är det dyrt att fixa, så beroende på hur långt bilen har gått kan det kanske vara så dyrt att det är dags att såattsäga ta bilen av daga. Det är ju förstås alltid nåt du bestämmer själv, dock.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Motor olja sluckande!
Du är inte ensam eller först tyvärr. Corolla 1,6 -02 Dricker olja!
Sen ska det även sitta en klisterlapp i instruktionsboken på sidan för oljevolym som talar om att det är ändrat.
Enda som skiljer motorn med grön prick från dem utan är att motorn har 4.2liter olja och en lite längre sticka, tråget och de andra är samma.koxhak skrev:Hej,
Har en Avensis 1.8 2003:a, den ända problemmet med den är att den har börjat "dricka" för mycket olja, under 600 mil har "druckit" drygt 10 liter olja!
Vet någon om vad kan detta bero på?
Har kollat motorn, den är torrt överallt, ingen lekage...
Först upptäckte när jag av slumpen kollade olje stikan, och då devar helt torrt, utan att jag fick någon varning inne i instrumentbrädan! sedan dess har haft alltid koll i ole stikan, och nästan varje vecka så fyller jag med ca 0.5 liter olja!
Tack!
Sen ska det även sitta en klisterlapp i instruktionsboken på sidan för oljevolym som talar om att det är ändrat.
cheetah1 skrev:Oljekonsumption på dessa är tyvärr vanligt. Tycker det borde vart åtgärdat 2003, men det var det väl inte då. Dom tidiga ZZ-motorerna hade såvitt jag har förstått problem med hotspots runt cylinderfodren, vilket gör att kolvringarna koksar/bränner fast, vilket gör att bilen drar olja. Dock brukar det komma smygande redan från ganska tidigt, för att sen bli värre och värre. 1 liter per 60 mil är i överkant av vad som är vanligt, våran drog nog runt en liter per 200 mil när vi skrotade den vid 38000 mil. Åtgärden är, hur trist det än låter, att byta motor till en som problemet är åtgärdat på. Det pratas ibland om att dessa åtgärdade har en grön prick på oljestickans gula ring, men ibland säger man att det enda den gröna pricken visar är att motorn har ett annat tråg som rymmer mer olja. Oavsett är det dyrt att fixa, så beroende på hur långt bilen har gått kan det kanske vara så dyrt att det är dags att såattsäga ta bilen av daga. Det är ju förstås alltid nåt du bestämmer själv, dock.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?