Elkontakter och olja i tändstift rören
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 09 feb 2013, 17:58:24
- Bilmodell: Carina
- Årsmodell: 92
- Land (Country): Sverige
Elkontakter och olja i tändstift rören
På en Toyota 1992 i exempelvis MAP sensorn sitter elkontakten hårt och det verkar inte finnas någon spärr och trycka in man vill inte riskera att dra sönder MAP sensorn som är av plast. Min fråga är det något knep att få av kontakten. Vet någon om det finns en expander hylsa till tändstifts rören så man kan ta och gänga lös rören och täta så tändstifts röret inte fylls med oljan, utan att ta lös ventilkåpan. http://www.usatoolsinc.com/browseproduc ... aller.HTML
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: Elkontakter och olja i tändstift rören
Frågan är hur stor expandern måste vara..
http://www.jula.se/rorexpander-613031
http://www.jula.se/rorexpander-613031
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 09 feb 2013, 17:58:24
- Bilmodell: Carina
- Årsmodell: 92
- Land (Country): Sverige
Re: Elkontakter och olja i tändstift rören
Tack för tipset skall kontrollera det kanske går, men jag har börjat fundera om man inte tar av ventilkåpan i alla fall så man kan rengöra gängorna från olja när man sätter gängtätning.Pugho skrev:Frågan är hur stor expandern måste vara..
http://www.jula.se/rorexpander-613031
- fredrik mkIII
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
- Ort: Lur
Re: Elkontakter och olja i tändstift rören
kontakten har en klack som man trycker ihop så kan man dra loss den.. om inte kontakten är trasig och limmad eller något skumt.
tätningen till tändstiftloppen sitter i centilkåpan byt ut dessa så borde problemet vara borta. jag är inte säker man jag tror att rören är i pressade i toppen.
mvh fredrick
tätningen till tändstiftloppen sitter i centilkåpan byt ut dessa så borde problemet vara borta. jag är inte säker man jag tror att rören är i pressade i toppen.
mvh fredrick
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 09 feb 2013, 17:58:24
- Bilmodell: Carina
- Årsmodell: 92
- Land (Country): Sverige
Re: Elkontakter och olja i tändstift rören
Det är delade meningar om rören är pressad eller gängad det vore enkelt om det är tätningen under skruven till ventilkåpan motorn är 3s-fe 1992 som jag kan förstå det så sitter tätningen under 30mm muttern, visa verkar sitta under själva ventilkåpan men då är fastsättningen till ventilkåpan på annat sätt. Kontakten är hel men det syns inga klackar har för mig kontakten var vit med två svarta inlägg som är jäms med resten av kontakten svår att pressa in men det är kanske låsningen. Första japsen man får lära sig på vägen. Bilen är Toyota Carina GLI 1992 17000 mil en ägare.fredrik mkIII skrev:kontakten har en klack som man trycker ihop så kan man dra loss den.. om inte kontakten är trasig och limmad eller något skumt.
tätningen till tändstiftloppen sitter i centilkåpan byt ut dessa så borde problemet vara borta. jag är inte säker man jag tror att rören är i pressade i toppen.
mvh fredrick
- fredrik mkIII
- Inlägg: 473
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
- Ort: Lur
Re: Elkontakter och olja i tändstift rören
kollade på toyo diy snabbt och det ser ut som att rören är gängade. under muttern som håller ventilkåpan ska det sitta en tätning som går att byta. enkelt och bra 
mvh fredrick

mvh fredrick
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Elkontakter och olja i tändstift rören
jäkligt irriterande konstruktion det där oavsett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se