Hej!
Min flickvän skulle iväg och handla, efter hon åkt ca 3 mil så svänger hon in på en mack och tankar då det var dåligt med soppa.
Efter hon tankat hinner hon åka ca 2km innan bilen dör under färd. Hon stannar intill vägkanten och försöker starta bilen igen, men inget händer då hon vrider på nyckeln.
Jag kan inte ett smack om bilar, så därför vänder jag mig till er då ekonomin för tillfället inte tillåter ett verkstadsbesök. Sen vet jag inte om det är värt att kosta på en Carina E -94 ett verkstadsbesök heller för den delen! :p
När jag kom med bil och bogseringslina så provade vi att dra igång den, men det gick inte heller. Motorn snurrade ju men den ville inte hoppa igång.
Alltså, när jag vrider om nyckeln händer inget, förutom att jag hör ett litet surrande. Är det bensinpumpen som surrar kanske? Batteriet fungerar iaf då jag har ström.
Jag fick tips om att testa jordflätan genom att koppla en startkabel från minuspolen på batteriet till jord och försöka starta, men det hjälpte inte.
Har ni några förslag på vad det kan vara?
Tacksam för alla tips!
Carina E -94 dog under färd, startar ej!
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Kontakt:
Re: Carina E -94 dog under färd, startar ej!
Hmm, du vrider på nyckeln och hör ett surr. Surrar det bak så är det troligtvis bränslepumpen. Går startmotorn runt? Om inte så kan det vara glapp i någon anslutning. Kollat anslutningarna runt batteriet och dom grova ledningarna mellan batteri, motor och kaross? Om inte startmotorn går iaf så kan det vara solenoiden på startmotorn som fastnat. Ibland lossar den om man knackar på den annars får man skruva bort startmotorn och kolla.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
- Årsmodell: 2013
- PostOrt: Stockholm
Hej.
Är du säker på att det finns ström i batteriet?
Generatorn kan ha lagt av, utan att laddlampan lyser.
Batterier kan gå sönder också, eller frysa.
Generatorremmen kanske?
Alla ser inte laddlampan, särskilt inte i dagsljus.
Starta kupefläkten, och sen lyset. Då hörs på fläkten om det finns ström. Batteriet ska orka med det lätt ett tag.
Prova med startkablar, för att utesluta ovanstående först.
Lite osäker på en -94, men normalt startar inte bränslepumpen, förrän kamaxelgivaren känner av att motorn snurrar. (Krocksäkerhet)
Det kan vara relän som surrar, av att spänningen är för låg.
Jag tror inte det är fel på startmotorn.
Det får inte motorn att stanna.
Felet är elektriskt.
Min erfarenhet är:
Om startmotorn går efter att man knackat på den, är det nästan alltid kolen, som är slut.
Dom åker nog ner bättre mot kollektorn då.
Möjligen också kontakten i solenoiden, som aktiverar startmotorn.
Micke.
Är du säker på att det finns ström i batteriet?
Generatorn kan ha lagt av, utan att laddlampan lyser.
Batterier kan gå sönder också, eller frysa.
Generatorremmen kanske?
Alla ser inte laddlampan, särskilt inte i dagsljus.
Starta kupefläkten, och sen lyset. Då hörs på fläkten om det finns ström. Batteriet ska orka med det lätt ett tag.
Prova med startkablar, för att utesluta ovanstående först.
Lite osäker på en -94, men normalt startar inte bränslepumpen, förrän kamaxelgivaren känner av att motorn snurrar. (Krocksäkerhet)
Det kan vara relän som surrar, av att spänningen är för låg.
Jag tror inte det är fel på startmotorn.
Det får inte motorn att stanna.
Felet är elektriskt.
Min erfarenhet är:
Om startmotorn går efter att man knackat på den, är det nästan alltid kolen, som är slut.
Dom åker nog ner bättre mot kollektorn då.
Möjligen också kontakten i solenoiden, som aktiverar startmotorn.
Micke.
Hej!
Har tittat på bilen igen. Det var en säkring som heter AM2 som hade gått. Vi bytte den och provade starta, säkringen gick igen.
Så jag googlade lite på problemet och hittade några resultat där folk haft samma problem och det gäller kondensatorn som sitter i fördelaren.
Denna pryl ska kosta mellan 80 - 100kr, men jag kan inte hitta någon sådan nånstans. Har ringt till lokala Toyota handlaren och en annan bildelsbutik, de hade den inte.
Toyota handlaren sa att jag förmodligen blir tvungen att köpa ny fördelare. Har hittat en begagnad lokalt för 600kr. Men tänkte höra här först om någon vet var jag kan
köpa bara kondensatorn.
Ska även kolla efter kabelbrott och dylikt innan jag köper något. Det var en kille på ett amerikanskt forum som hade kabelbrott mellan kondensator och jord fattade jag det som.
Vet ni om det kan vara något annat än kondensatorn när den säkringen går?
Har tittat på bilen igen. Det var en säkring som heter AM2 som hade gått. Vi bytte den och provade starta, säkringen gick igen.
Så jag googlade lite på problemet och hittade några resultat där folk haft samma problem och det gäller kondensatorn som sitter i fördelaren.
Denna pryl ska kosta mellan 80 - 100kr, men jag kan inte hitta någon sådan nånstans. Har ringt till lokala Toyota handlaren och en annan bildelsbutik, de hade den inte.
Toyota handlaren sa att jag förmodligen blir tvungen att köpa ny fördelare. Har hittat en begagnad lokalt för 600kr. Men tänkte höra här först om någon vet var jag kan
köpa bara kondensatorn.
Ska även kolla efter kabelbrott och dylikt innan jag köper något. Det var en kille på ett amerikanskt forum som hade kabelbrott mellan kondensator och jord fattade jag det som.
Vet ni om det kan vara något annat än kondensatorn när den säkringen går?
- fredrik mkIII
- Bilmodell: Yaris 1.8 ts
- Årsmodell: 7
- PostOrt: Lur
- Land (Country): sverige
Hej jag var med om en sådan i för ett par månader sedan. Vi köpte hem en ny kondensator till den. Efter det fungerade det prima. Vad det kostade har jag ingen aning om tyvärr.
Mvh fredrick
Mvh fredrick
Fredrick Johansson
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry