Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Hej!
Helt ny här. Har för hundra år sen varit med och bytt olja på Volvo och Audi. Är det svårt att byta olja på en Avensis 2.0, 05:a? D.v.s. komma åt eller andra klurigheter? Är det några speciella tips man borde ha innan man törs prova just på den bilen? (Jag är alltså långt ifrån bilmek...)
Hej, nej det är inga konstigheter, sitter en "hasplåt" i plast under motorn som döljer oljetråg och filter, om ingen kört loss och kastat den då förstås.
En liten lucka för filtret och en för pluggen med 10mm skalle om jag inte minns fel.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
PierreW skrev:Hej, nej det är inga konstigheter, sitter en "hasplåt" i plast under motorn som döljer oljetråg och filter, om ingen kört loss och kastat den då förstås.
En liten lucka för filtret och en för pluggen med 10mm skalle om jag inte minns fel.
Har för mig att jag skruvade av den nedersta plastbiten, men det var inga större konstigheter. Eller om det gick ändå? Jag minns inte.. Inget svårt iallafall. Förutom allt skit som trillar i ansiktet när man ligger och skruvar, men det gör det ju på alla bilar.. Bytte på min Subaru på uppfarten för nån vecka sen, konstant droppande av skitit saltvatten i ögonen.. Men det är sånt man får ta.
PierreW skrev:Hej, nej det är inga konstigheter, sitter en "hasplåt" i plast under motorn som döljer oljetråg och filter, om ingen kört loss och kastat den då förstås.
Inga konstigheter att pilla upp den där luckan?
Luckorna hålles stängda med skruv som sagt, lättaste sättet att undvika kladd med oljan är att ta skruven och skruva fast luckan i öppet läge.
Alltså du öppnar luckan helt och drar fast skruven rakt in i plasten bara så det blir ett nytt hål, det är grovgängade skruv, precis som träskruv
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?