bensin i olje tråget? celica gt4 st 185

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Ruggas
Inlägg: 51
Blev medlem: lör 17 dec 2011, 13:58:36
Bilmodell: celica gt-four st185
Årsmodell: 1991
PostOrt: strömsnäsbruk
Land (Country): sverige

bensin i olje tråget? celica gt4 st 185

Inlägg av Ruggas »

idag när vi höll på med bilen och kollade oljan så var nivån påtok för hög så vi tömde oljan och upptäckte att oljan hade samma densitet som vatten ungefär, men vid en närmare undersökning igenom att lukta på oljan så upptäckte jag att det var bensin i oljan en stor mängd vi doppade en trasa i oljan och tände eld på och den brann som ren bensin, det var uppskattningsvis mellan 2-3 liter bensin i oljan, så min fråga är hur kan detta komma sig, finns det någon fysisk möjlighet för så mycket bensin att tränga ner i oljetråget, kolvarna är friska ett jämt komp på 11 kg i alla 4 cylindrarna.
så hur fan kan bensinen komma in till oljan? jag lutar mot sabotage men vill gärna veta om det är möjligt att motorn på något sett gått sönder så att bensinen kan träna ner, och den mängden!

bilen i fråga är en lätt trimmad toyota celica s185 gt4

sökord: alltrac gt4 gt 4 gtfour gt-four gt four gt-4 st185 3s-gte 3sgte
Användarens profilbild
DilleBoy
Inlägg: 109
Blev medlem: fre 25 mar 2011, 18:20:32
Bilmodell: Toyota Celica ST205
Årsmodell: 1999
PostOrt: Spånga
Land (Country): Stockholm
Ort: Stockholm

Re: bensin i olje tråget? celica gt4 st 185

Inlägg av DilleBoy »

Ruggas skrev:idag när vi höll på med bilen och kollade oljan så var nivån påtok för hög så vi tömde oljan och upptäckte att oljan hade samma densitet som vatten ungefär, men vid en närmare undersökning igenom att lukta på oljan så upptäckte jag att det var bensin i oljan en stor mängd vi doppade en trasa i oljan och tände eld på och den brann som ren bensin, det var uppskattningsvis mellan 2-3 liter bensin i oljan, så min fråga är hur kan detta komma sig, finns det någon fysisk möjlighet för så mycket bensin att tränga ner i oljetråget, kolvarna är friska ett jämt komp på 11 kg i alla 4 cylindrarna.
så hur fan kan bensinen komma in till oljan? jag lutar mot sabotage men vill gärna veta om det är möjligt att motorn på något sett gått sönder så att bensinen kan träna ner, och den mängden!

bilen i fråga är en lätt trimmad toyota celica s185 gt4

sökord: alltrac gt4 gt 4 gtfour gt-four gt four gt-4 st185 3s-gte 3sgte
Låter mer som sabotage, Teoretisk så ska inte bensin vara ens i närheten av oljan
-Lexus IS200 Brukis
-ST205 Såld
-ST202 Såld
-ST185 Såld
-ST182 Såld
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: bensin i olje tråget? celica gt4 st 185

Inlägg av Glenn »

På motorcyklar är det iofs inte helt ovanligt under vinterförvaring, läckande vaccumkran gör att förgasarna står under tryck, och så läcker nålventilen och det sipprar in bensin genom insugen ner i cylindrarna där det läcker ner förbi kolven och ner i vevhuset..

Just det händer ju knappast i en bil dock..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: bensin i olje tråget? celica gt4 st 185

Inlägg av donaldduck »

Det är inte så att någon försökt tanka bensin den vägen? Låter det dumt så döm själva av nedanstående:

Åkte mycket taxi förr och de som kör taxi måste ju ha körkort därefter. Man kan tro att åtminstone dessa skall ha en rudimentär kunskap om bilars funktion. Några exempel på vad jag fick höra/vara med om:

- Att tanka bensin i dieslar var nästan vanligt.
- En körde ett helt arbetspass med punkterad bakhjul, utan att fatta vad det var för fel.

Blev hämtad vid midnatt en höst på en flygplats, 11 mil hem. Det första jag såg var att laddningslampan lyste. Jodå, den hade lyst när han tog över bilen för 6 timmar sedan. Gjorde inget, det var en diesel och de behöver inget batteri. Efter ett par mil dog lyset helt. Mötande trafik såg sedan en bil med en skolskutsskyllt på taket, kl 1 på morgonen och utan lyse. (Skylten för att det fanns reflexer på den).
toy carina
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 09 feb 2013, 17:58:24
Bilmodell: Carina
Årsmodell: 92
Land (Country): Sverige

Re: bensin i olje tråget? celica gt4 st 185

Inlägg av toy carina »

Fel på bränsleinsprutare är enda orsaken antingen läcker den (flera) eller ger alldeles för mycket, är det fallet så sköljer bensinen bort oljan i cylindern vilket inte är bra.
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: bensin i olje tråget? celica gt4 st 185

Inlägg av Pipedreams »

Lätt trimmad? Vad är gjort?
Måste gå alldeles för fett om den späder oljan sådär mycket. Eller som sagt att en eller flera spridare läcker så restrycket i systemet rinner in i motorn när den stängs av. Haltar den lite på nån cylinder vid kallstart för att sedan komma igång på alla cylindrar?
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Skriv svar