Här skriver vi om våra bilar, vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen, endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Larco: Nej, originalrenovering blir det inte. Vi får se var det landar.
1MZ-FE, var får man tag i sådana? Kanske inte klarar min budget.
Ska faktiskt o kolla på en morot imorgon, men om det blir den eller inte är högst svårt att svara på.
Egentligen lite fel läge att köpa motor, långt kvar innan jag behöver den. (Och lite varsel på jobbet.)
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Finns ett gäng på Bildelsbasen....
3VZ-FE finns ju också. Är ju billigare och inte aluminium men ska ha aningens tåligare bottendel (nästan i klass med 2JZ sägs det )
Det verkar inte vara jättemånga som köper dessa så det ska nog finnas motorer när det är läge för dig också.
Sen ska man få ihop det med en lämplig växellåda också!
Kom gärna med roliga idéer (om ni inte vill hålla dem för er själva), ännu är inget bestämt.
Men siktar väl på en effekt mellan 200-300 hk. Gärna möjligt att regga (dvs närmre 200 hk borde vara att föredra.
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Lossa bakrutan gick ju bra sist. Men igår när jag skulle lossa framrutan så gick det mindre bra. När jag lyfte rutan så sprack rutan vid ett stenskott. Dessvärre alldeles för nära siktfältet på förarsidan.
Någon som vet var man får tag i framruta till en Celica TA22? Misstänker att lexanruta som framruta inte gillas av besiktningen pga lustiga brytningsfenomen?
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Framför allt gillas nog lexanframruta inte för att saker kan komma in i bilen...
Sen är det nog inte att föredra då de sviktar och förstör aerodynamik.
Larco: hmm... Hur skulle saker kunna komma in i bilen? Jag har alltid fått för mig att lexan är betydligt bättre än glas i den synpunkten. Lexan är väl ett handelsnamn iof, men polycarbonat används ju i skyddsvisir på motorcyklar, hockeyhjälmar etc.
Att det flexar kan jag gå med på, men det är rätt slagtåligt och segt! Ser man bara till att fästa in rutan på lämpligt sätt borde det vara användbart och inte större risk att få in föremål än vad en vanlig laminerad glasruta har.
Motivera gärna dina svar, kanske är något jag missat!
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Neblade skrev:Larco: hmm... Hur skulle saker kunna komma in i bilen? Jag har alltid fått för mig att lexan är betydligt bättre än glas i den synpunkten. Lexan är väl ett handelsnamn iof, men polycarbonat används ju i skyddsvisir på motorcyklar, hockeyhjälmar etc.
Att det flexar kan jag gå med på, men det är rätt slagtåligt och segt! Ser man bara till att fästa in rutan på lämpligt sätt borde det vara användbart och inte större risk att få in föremål än vad en vanlig laminerad glasruta har.
Motivera gärna dina svar, kanske är något jag missat!
Det finns ju i olika tjocklekar som är olika starka också. Men jag tänkte just på att det kan släppa i infästningar. Limmade laminerade vindrutor är ju rätt starka. Inte säkert att jag har rätt men kan tänka mig att det är den generella uppfattningen och att det inte är tillåtet för att man inte ska kunna sätta dit vilken skitplast som helst.
Ang. flex beror nog det lika mycket på tjocklek, form, osv men det var va polarn som kör JTCC sa till mig. Det man vinner i vikt förlorar man flerfaldigt i aerodynamik sa han. Kanske funkar det bättre om man sätter stöttor likt NASCAR bilarna har. Polarn var inte allt för förjust i det dock pga att de kunde lossna sa han... vet inte hur rätt han hade i det...
Tänkte göra en kort uppdatering, förbereder rostlagning av Celican. Ser bättre ut än väntat, men jag lär nog hitta bra mycket mer när jag väl börjar kapa i bilen. Men efter kvällens mekande är ivarjefall all asfaltsmatta borta!
Hittade dock lite gamla rostlagningar som behöver göras om och ett och annat rosthål - men det får man väl räkna med på en 70-talare.
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88