Hej alla kunniga.
Idag var jag o besiktiga frugans Corolla 02 VVti motorn och dom gav nedslag på Katalysator/Lambdasensor.Dom verkade vara lite osäkra men felkod var det.
Läste av själv när jag kom hem o fick kod P0130 (O2-sensorkrets Bank 1 Sensor 01)
Samt kod P0420 Kateffektivitet under gränsvärde (Bank 1)
Jag får en känsla av att det kan vara lambdasensor 1 alltså den som sitter på grenröret.
Tar tacksamt emot alla svar.
Kan tillägga att motorn böts vid 8000 mil p.g.a alldeles för hög oljeförbrukning så nu har bilen gått totalt 20000 mil
Tack på förhand
Besiktningsproblem
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Sponsor
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
Re: Besiktningsproblem
P0130 betyder att det är avbrott i värmekretsen på lambdasonden. Inte alls ovanligt. Ta en multimeter och mät mellan de vita kablarna på sonden för att dubbelkolla. Det ska vara några ohm i motstånd. Får du ingen kontakt är den trasig. P0420 beror troligtvis på att sonden inte fungerar som den ska. Men den koden kan komma upp om man oftast kör bilen korta sträckor så katten inte blir riktigt varm. Och isf avhjälps det genom att köra bilen hårt. Gärna i lång uppförsbacke, fullgas och över 4000rpm.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 2
Tack för ditt svar
Får testa och mäta motståndet på sonden.är jag rätt i mina tankegångar om att det bör vara den övre på grenröret? Vad gäller om katten blir varm så går bilen 10 mil tur o retur per dag så det borde räcka tycker jag.
Vilja
Får testa och mäta motståndet på sonden.är jag rätt i mina tankegångar om att det bör vara den övre på grenröret? Vad gäller om katten blir varm så går bilen 10 mil tur o retur per dag så det borde räcka tycker jag.
Vilja
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Var det pga felkoden dom slog ner, eller var det dåliga avgasvärden också ?
..Men att kontrollmäta lambdasonden låter ju som en bra ide som sagt.
Norrtälje förresten, då är vi nästan grannar
..Men att kontrollmäta lambdasonden låter ju som en bra ide som sagt.
Norrtälje förresten, då är vi nästan grannar

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
Näe dom sa ingenting om värdena utan det var att koderna kom upp och då reagerade dom.Spelar det någon roll om man mäter sonden när den är kall eller bör det vara varmt
Det var kul att höra att man nästan är grannar.Har "träffat" mycket folk genom diverse forum just från Norrtäljetrakten.
Hälsningar
Vilja
Det var kul att höra att man nästan är grannar.Har "träffat" mycket folk genom diverse forum just från Norrtäljetrakten.
Hälsningar
Vilja

Jag fick samma felkoder på min Aygo. Först kom P0420, bytte katalysator - fungerade felfritt i 1200 mil. Sedan P0130 då bytte jag sensorn till en ny beggad (900 mil) Nu fungerar det som det ska.
Har du tur så klarar du dig med en ny sensor. Jag körde 2 mil på 3:an i 110, hände inget med katalysatorn. Efter 5 startcykler efter nollställning kom felkoden tillbaks.
Sensorn måste ändå bytas så prova byt sensorn först. För kännedom så besiktigade jag min bil med toppvärden trots P0420, men den koden raderade jag innan jag körde in
Har du tur så klarar du dig med en ny sensor. Jag körde 2 mil på 3:an i 110, hände inget med katalysatorn. Efter 5 startcykler efter nollställning kom felkoden tillbaks.
Sensorn måste ändå bytas så prova byt sensorn först. För kännedom så besiktigade jag min bil med toppvärden trots P0420, men den koden raderade jag innan jag körde in

-
Ja skall testa idag att mäta.Jag nollställde också min lampa men tyvärr så verkar det som frlkoden ligger kvar i bilens minne o då slår dom ner direkt.Min bil är tillverkad 01 men uttagen 02 o då måste grejerna funka.
Återkommer hur det gått så eventuellt andra m
ed samma problem kan få lite tips.
Vilja
Återkommer hur det gått så eventuellt andra m

Vilja