Har en Toyota Celica Gt-i 93 som inte vill fungera som den ska.
Både voltmätaren från bilen och direkt från batteriet visar 18V. Dock inte alltid...
Ett exempel var för ett par dagar sedan efter att ha testat rengöra och skruva i generatorn, och sedan startat bilen, så började den med att visa 18V för att någon minut senare droppa ner till normala värden. Kanske ytterligare 2 minuter senare gick batteriet plötsligt upp till 18V igen.
Detta var långt ifrån första gången som den visat normal/ovanligt hög spännning. Men oftast har dom varierat mellan bilstarterna och hållit samma volt hela resan.
Det absolut mest uppenbara, att byta regulator, är gjort. Även den tidigare smälta diodbryggan är bytt till en ny.
Så om någon har den mista koll på vad som kan vara felet, tveka inte... all hjälp är uppskattad
Hög spänning batteri ( glapp? )
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: N.Yttervik 200
-
- Sponsor
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
Re: Hög spänning batteri ( glapp? )
I kontaktstycket med tre kablar som sitter på generatorn så går en till laddningslampa eller mätare, en är switchad 12v från tändningslås och den sista är referensspänning från batteriet. Om du har spänningsfall på referensspänningen så kan den bli att ladda mer än tänkt.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: N.Yttervik 200
Re: Hög spänning batteri ( glapp? )
Surt nog verkar problemet varit den där jäkla regulatorn i vilket fall. Generatorn lämnades in och de på verkstaden sa att problemet låg i den.
Alltså måste modellen av den nya regulatorn jag köpte misstämt med generatorn på något sätt. ( även om annonsen för regulatorn sa att det var anpassat till mitt generatornNr )
Så problemet är troligtvis löst..
Alltså måste modellen av den nya regulatorn jag köpte misstämt med generatorn på något sätt. ( även om annonsen för regulatorn sa att det var anpassat till mitt generatornNr )
Så problemet är troligtvis löst..