Kamrems byte
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 09 feb 2013, 17:58:24
- Bilmodell: Carina
- Årsmodell: 92
- Land (Country): Sverige
Kamrems byte
jag skall byta kamrem och den verkar vara nån kugg fel (1eller2) borde motorn gå bra? den är även omställd fördelaren så tändningen är justerad 10 grader på markeringen som det skall vara. Jag ställer väl efter markeringen men vart fundersam när bilen går bra. Bilen är en Carina MKII 2,0 16v 1992 3s-fe motorn.
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Kamrems byte
Varför tror du att det är felkuggat?
Jag bytte nyligen på min Camry med 3S-FE och lyckades få remmen ett kugg fel.
Det yttrade sig i att hela bilen ruskade och motorn svarade inte på gasen som den borde.
(Jag trodde först att ruskandet berodde på att jag samtidigt fyllde motorkuddarna med PP-flex.)
Jag bytte nyligen på min Camry med 3S-FE och lyckades få remmen ett kugg fel.

Det yttrade sig i att hela bilen ruskade och motorn svarade inte på gasen som den borde.
(Jag trodde först att ruskandet berodde på att jag samtidigt fyllde motorkuddarna med PP-flex.)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 09 feb 2013, 17:58:24
- Bilmodell: Carina
- Årsmodell: 92
- Land (Country): Sverige
Re: Kamrems byte
Jag håller på byta remmen och ser att den är felkuggad. Man skall kolla hålet på kam drevet och det skall stämma överens med en liten urjackning bakom, finns ett litet körn slag också men det kan det inte vara för då är den helt ur läge. Det verkar vara lite delade meningar om denna motor är en frigående (slår inte sönder ventilerna) eller att kolven tar i ventilerna.Johnny Blade skrev:Varför tror du att det är felkuggat?
Jag bytte nyligen på min Camry med 3S-FE och lyckades få remmen ett kugg fel.![]()
Det yttrade sig i att hela bilen ruskade och motorn svarade inte på gasen som den borde.
(Jag trodde först att ruskandet berodde på att jag samtidigt fyllde motorkuddarna med PP-flex.)
Jag ställer den efter märkningen i alla fall.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Kamrems byte
Beror ju lite på hur det blir fel, motorn kan mycket väl gå "snällt" men kanske tröttare om något står en kugg fel.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 29
- Blev medlem: lör 09 feb 2013, 17:58:24
- Bilmodell: Carina
- Årsmodell: 92
- Land (Country): Sverige
Re: Kamrems byte
Nu är remmen bytt, bilen har varit rejält trött när förra ägarn bytt remmen och felkuggat. den har inte varvat. Sedan har tändningen ändrats och ställts in så den tänder rätt och då har bilen gått bra, nu när jag ställt in kammen och veven rätt då har jag ställt tillbaks tändningen, vridit tillbaks fördelaren som den har varit sen ny.Glenn skrev:Beror ju lite på hur det blir fel, motorn kan mycket väl gå "snällt" men kanske tröttare om något står en kugg fel.