Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nu e det så att enligt förra ägaren så har kamremmen gått på den o detta klarar inte denna motor vad jag kunnat läst mig till. så nu sitter jag och funderar på om det är värt att renovera denna motor eller om man ska ta hem en nybegagnad från bildemo eller liknande.
mina frågor är:
Vad kommer kalaset gå på om jag väljer att renovera motorn med nya delar osv kommer byta det mesta när man ändå har allt nere?
Eller
Om jag tar hem en motor från bildemo låt säga måste man ändå gå igenom den o se om den e shysst eller är det bara sätta i den direkt utan att byta vissa delar ?
Behöver den reggas om vid motorbyte om man byter till samma motor ?
eller i annat fall om det finns några andra motor alternativ man kan välja på men fortfarande ha den o köra i trafik utan att regga om eller så ?
Någon här kanske har en motor dom vill bli av med alt. delar ?
Någon med mer erfarenhet får gärna verifiera, men vad jag förstått det så ska en 3S-GE motor kunna klara ett kamremsbrott med lite tur.
Kan väl vara värt att ta bort kamremskåpan och se hur det ser ut, mycket som slagits sönder runt omkring? Oljeläckage? Hur ser vattenpumpen ut?
Kanske värt att lyfta ventilkåporna också och snurra på kamaxlarna o se om allt går lätt o fint.
Om det ser ok ut så skulle jag nog prova med att hänga på en ny rem och byta spännrulle och testa om motorn går att dra runt för handkraft innan jag startar upp.
Skulle det inte fungera så är det ju motorbyte, enklast är ju såklart en lika dan. Och då går det bra igenom besiktning också. Den nya remmen kan du ju flytta över till nya motorn från skroten i sådant fall.
Eller hur skulle ni andra bete er?
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Neblade skrev:Någon med mer erfarenhet får gärna verifiera, men vad jag förstått det så ska en 3S-GE motor kunna klara ett kamremsbrott med lite tur.
Kan väl vara värt att ta bort kamremskåpan och se hur det ser ut, mycket som slagits sönder runt omkring? Oljeläckage? Hur ser vattenpumpen ut?
Kanske värt att lyfta ventilkåporna också och snurra på kamaxlarna o se om allt går lätt o fint.
Om det ser ok ut så skulle jag nog prova med att hänga på en ny rem och byta spännrulle och testa om motorn går att dra runt för handkraft innan jag startar upp.
Skulle det inte fungera så är det ju motorbyte, enklast är ju såklart en lika dan. Och då går det bra igenom besiktning också. Den nya remmen kan du ju flytta över till nya motorn från skroten i sådant fall.
Eller hur skulle ni andra bete er?
Okej perfekt ska kika på allt detta när jag får hem bilen, motorn går inte runt när man vrider på nyckeln.
3SGE klarar ett kamremsbrott. Förutsatt att det är själva kamremsbrottet i sig som är problemet så är det "bara" att hänga på en ny rem och tuta och köra. Jag har själv en celica med "rasad motor" som bara behövde ett nytt kamdrev och hänga på snodden igen.
Men det kan ju vara nåt annat som har gjort att remmen gick av.
Pugho skrev:3SGE klarar ett kamremsbrott. Förutsatt att det är själva kamremsbrottet i sig som är problemet så är det "bara" att hänga på en ny rem och tuta och köra. Jag har själv en celica med "rasad motor" som bara behövde ett nytt kamdrev och hänga på snodden igen.
Att det fungerat vid ETT tillfälle betyder ju inte att det alltid fungerar dock, man kan ha tur med.
Iaf vissa generationer av 3S-GE kan rasa vid kamremsbrott, 3S-GTE ska alltid klara det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
3S och 5S är non-interference, med undantag av BEAMS. Därmed känns det ganska safe att säga i Sverige att en 3S-GE liksom en 3S-GTE klarar ett kamremsbrott. Såvida man inte misshandlar motorn såpass att en ventiltallrik ramlar av och låser kammen såpass att remmen slits av av den anledningen. Men då handlar det snarare om att kunna skilja på orsak och verkan.
Folk HAR lyckats få ventilsallad på 3S, så det går, och då var det äldre motorer än BEAMS.
Det kan mycket väl ha varit planade toppar som cheetah1 är inne på, men hur vet man det innan man öppnat motorn om man inte ägt bilen sen ny..
Helt oavsett är det fullständigt fel att säga att "Det är safe, för det fungerade för mej", då det beror på exakt NÄR kamremen gick av och vid vilket varvtal.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Motorn är designad som en non-interferencemotor, och när trådstartaren frågade om en 3S-GE klarar ett kamremsbrott så utgår jag från att motorn är i originalskick. Annars är de flesta frågor på det här forumet ganska omöjliga att svara på.
Beträffande varvtal så är det fullständigt ovidkommande vid vilket varvtal remmen brister om det ska bli ventilsallad eller ej. Non-interference innebär att ventiltallrikarnas och kolvarnas banor aldrig korsas. Så såvida inte ventilerna lyfts högre än vad kammarna tvingar dem till så är det lugnt.
"Jaa men om man får ventilsläpp då?" kanske nån undrar då. Jaa. Hur ska det gå till om remmen har gått av? Då står ju ventilerna still.
Så om jag omformulerar mitt svar så att man förstår även om man inte vill förstå:
På en 3S-GE i originalskick, dvs inte trimmad, planad eller på annat sätt modifierad, av generation 1, 2 eller 3 orsakar inte ett kamremsbrott ett motorhaveri. Däremot kan ett motorhaveri på samma motor orsaka ett kamremsbrott.