En sak jag känt på flera bilar är att de blir lite tröttare när de blivit genomvarma. Inte nödvändigtvis så konstigt men jag undrar om det ska vara så, om det inte ska va så eller om det bara sitter i mitt huvud.
Vad är era erfarenheter?
Handlar det om att den suger varmluft, backar tändningen nån grad ändå eller vad är orsaken?
Corollan är ju ingen räser direkt så jag tycker att det inte borde behöva vara så. Värmeutveckling är ju rätt snäll om man jämför med celican liksom
Kan det kanske bli bättre av ett ordentligt kalluftsintag och mer friflödande avgassystem?
Upplever Celican precis tvärt om. Den är rätt rapp när den är varm. Kanske avgasröret sväller när det blir varmt så avgaserna kommer ut fortare å oljan inte är så tjock å allt går lätt.
Dale skrev:Upplever Celican precis tvärt om. Den är rätt rapp när den är varm. Kanske avgasröret sväller när det blir varmt så avgaserna kommer ut fortare å oljan inte är så tjock å allt går lätt.
Din celica gills inte
Jag misstänker just att temperaturen i motorrummet bla har med saken att göra men du har ju stora ventilationshål i din huv.
Nej men bra att veta.
Jo har märkt samma sak. Man får ju fetta på ordentligt med soppa vid kall motor (+25% mer sås på Diehard runt 10grader celsius), så luften är mycket tätare. Dock så har man mer friktion pga oljan inte kommit upp i arbetstemp. Men håller med om effektökningen.
Erik Berg Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Din Diehard andas väl motorrumsluft och har väl dessutom uppvärmt insug?
Det är ju förvisso kalluftssnorkel original på min rolla o de flesta andra bilar från sent 80tal o framåt
Jag tänkte på det hela vägen till jobbet nu idag o märkte att den framför allt blev lite tröttare efter lite kökörning, så det är väl just gammal klassisk heatsoaking... den var pigg hela tiden till man började o köa lite.
Måste skaffa lite tempmätare å montera in lite här å där. Har ju öppet luftfilter under huven och den är ju inte avskärmat på nått sätt utan jag har hela tiden hoppats att den suger in sval luft genom hålet i skärmen.
Dale det sitter ju en temp mätare original i din i insuget och även en i luftboxen.... så de 2 kan du ju kika tempen på... dock vet jag inte hur man kan läsa av dessa temper i original boxen. men du borde ju kunna tjuva dig in på kablarna och läsa dig till vilka värden de har vid olika volt... kanske
Jag såg igår att corollan inte har en ordentlig kalluftssnorkel till luftrenaren. Snorkeln som finns tittar upp framför batteriet precis men fortfarande bakom kylaren o allt. Dessutom sitter det en gummilist mellan huven och "kylarbalken" som hindrar ev. friskluft från att ta sig in...
Inte så konstigt att den blir lite trött i bilköer/värmen.