Har funderat på olika alternativ, Det billigaste/enklaste borde vara att hänga i en annan maskin från en fwd bil med runt 200-250hk.
Nu är ju inte jag varken billig eller enkel

Jag vill alltså trimma en originalmaskin, 4AGE, Det verkar som att det ska gå att få rätt bra snurr på en sån här med lite kärlek, omtanke samt en stor hög pengar.
Det ballaste jag vet är vältrimmade sugmotorer, Tyvärr är det ju ngt av det dyraste som finns också, Iaf sett till hk/krona.
Ngt som jag går igång på vore en portad topp, elaka kammar, extraktorrör, separata spjäll o trattar, Då skulle jag bli lycklig.
Tyvärr har man vissa ekonomiska begränsningar, Hus, 2 barn varav ett har en häst, gör att busbilen kommer ngnstans i 75:e hand ekonomiskt så detta bygge kommer att ta tid, Beroende på vilken typ utav nivå på trim det blir så räknar jag krasst med att det kommer ta mellan 3-10 år

Kommer alltså inte vara klar med en motor till säsongen 2014.
Tankarna går alltså mot överladdning. Antingen turbo eller kompressor, Grundförutsättningarna är alltså 1.6 liters cylindervolym, 16V.
Jag tänker oavsett vilken metod det blir köra ngn form utav stand alone motorstyrning.
Hur skulle ni göra?
En turboinstallation kan man snika ihop relativt enkelt med "rätt" saker från skroten/ebay osv. Kompressorbygge likaså. Men det är fortfarande en hel del arbete.
Inledde iaf projektet idag genom att åka 95 mil ToR för att hämta hem ett rostigt bojsänke. Hann rätt många ggr under tiden hem fundera på vad man egentligen pysslar med, Kunde för samma pengar som grundobjektet kostade åkt på typ en weekendresa med sambon till Paris eller ngt annat gulligt.
För trimbudgeten(som alltså inte är finansierad än) kunde nog hela familjen åka iväg 2 veckor till solen.
Istället väljer man att bygga ihop en motor till en snart 30 år gammal Japansk småbil...
Grundobjeket, En 4AGE med tillhörande växellåda(kan vara bra att ha en i reserv med min körstil), Urplockad ur en MR2 som ska få kartigare drivlina.

Tanken är alltså att bygga en motor parallellt för att kunna köra bilen under de åren det kommer ta att bygga motor.
Iofs så var denna motorn redan tunad, Öppet filter samt blå siliconslang måste väl ge minst 20 häst?