Okej nä det är inge fel så sett opeln o starleten funkar olika i den synpunkten !Zumpen skrev:Starlan1 skrev:Jag har alltid behövt använda choken till den blir lite varm pga att förgasaren blir sliten med åren !Zumpen skrev:18.000 mil har den rullat
Nu startade jag den i kylan efter den stått i 5 dagar och den hoppade igång löjligt lätt och fint. Det enda är den där förbannade tomgången vid helt kall motor... Räcker bara med ett par minuters körning så går den som den ska på tomgång..
(Snålt bestyckade från början ! O de funkar väl så länge de är nytt men..)
Gör man inte det så lägger den av ! Annars finns en tomgångsskruv som du kan ratta upp lite
! Har oxå kompenserat Slitaget med att borra upp huvudmunstycket från org 1,06mm till 1,2 mm
o sen justera in blandskruven på förgasaren + tändningen upp lite med, gör oxå vis skillnad !
Inget konstigt fenomen mao !
Var bor du ?
Mvh Anders
Tack för ditt inlägg
Självklart så måste min också ha choke tills den får lite tempratur, MEN till skillnad från min Kadett C som jag sålde i helgen, den kunde jag reglera varvtalet med hur långt jag drog ut choken, kunde nog ställa den på nästan 3000 varv om jag drog ut den helt, MEN min starlet fungerar absolut inte på detta viset, den ökar inte alls i varv när man drar ut choken till max.
Kan det vara något där som är fel? Hade bara velat att den fick lite varv som min gamla Opel när man drar ut choken.
Jag bor i Linköping så det är ki en bit :/
När starleten startat brukar det vara så att man får skjuta in choken till hälften typ o sen helt när den är
varm (ibland lite ute hela tiden pga slitaget !) Jag har en 82a med samma motor o 7' på mätaren
det är så där med ! Blandskruven sitter på sidan av förgasaren som en rund hylsa som bara snurrar runt
för att man inte ska kunna justera det hela ! Men om man tar en mindre rörtång o klämmer ihop
den så funkar det att justera har gjort detta massor av gånger ! Annars finns det fler fel som kan vara probs
Det elektriska tomgångsmunstycket har en o-ring som tätning är den trasig så funkar tomg dåligt
sitter med 12mm nyckelfattning ! Sen sitter det en "backventil" för vevhusventilationen uppe på ventilkåpans
bakre del med en slang in under på sugsidan av förgasar foten den här skall inte vara öppen hela tiden
dvs fastnat för det blir som tjuvluft typ . Skall bara öppna när det behövs !..
Sen är vi tillbaka till de klassiska felet efter många år.. Packningarna mella toppen o insugsröret blir murket med tiden kan kollas med startgas på tomg genom att spruta lite o se om motorn ändrar varvtal då vet du !..
Mvh Anders