Rav4 -01 diff?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Rav4 -01 diff?

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Du hat iofs inte skrivit årsmodell......

Men....
LSD = Limited Slip Differential.
Lamelldiff eller diffbroms på svenska.
Det är en förspänd broms i diffen, som gör att det krävs ett visst moment för att få endast ena hjulet att spinna.
Även då driver det andra hjulet lite.
Då kan du inte vrida bara ena bakhjulet utan att vara Hulken.
Vanligt på pickuper och större SUV.

Googla för exaktare funktionsförklaring.

En thorsendifferential (stavning?)kan kanske fungera så att hjulen snurrar åt olkia håll.
Audi och Subaru är enda som jag vet har det.
Knappast Rav4.

Någpn som vet exakta fakta i detta fall?

Micke
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Fast även TorSen är ju en LSD, så LSD är ju alla typer av diffbromsar.

Toyota har TorSen i GT4'an, och även som option på andra modeller vill jag minnas, och drivlinan i dom äldre RAV4'orna är ju tydligen i princip samma som GT4'an så det skulle ju inte vara omöjligt att det åtminstonde fanns som option.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Great
Bilmodell: Avensis, Rav4
Årsmodell: 0

Inlägg av Great »

Min är en -01
Skriv svar