PierreW skrev:
Så jag slår på stora trumman och går "all in" när de gäller de gula, de står ju i lagtexten, ett fordon ska visa vitt antingen gult ljus framåt
Fast det står också att dom ska vara E-märkta, och det är väl knappast dina ?
En kompis letade som f-n efter gula E-märkta lampor för några år sen utan att lyckas hitta iaf, han körde då citroen och tyckte att "på en citroen ska det vara gult lyse!", anledningen att han letade var för att bilprovningen slog ner på hans gula lysen (med icke E-märkta lampor)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
PierreW skrev:
Så jag slår på stora trumman och går "all in" när de gäller de gula, de står ju i lagtexten, ett fordon ska visa vitt antingen gult ljus framåt
Fast det står också att dom ska vara E-märkta, och det är väl knappast dina ?
En kompis letade som f-n efter gula E-märkta lampor för några år sen utan att lyckas hitta iaf, han körde då citroen och tyckte att "på en citroen ska det vara gult lyse!", anledningen att han letade var för att bilprovningen slog ner på hans gula lysen (med icke E-märkta lampor)
Så du menar att bilprovningen plockade ur en lampa och kollade efter E-märkning på den?
Är ju lite att gå till överdrift i mitt tycke, Philips har i alla fall gula E-godkända halogen lampor vad jag vet.
De gula xenonlamporna xenonkungen säljer, D2S och D2R är också E-godkända, sen om mina Ebay lampor är de vete tusan, men de är garanterat samma tillverkare
Xenon i helljuset är inte heller E-godkänt, inte i extraljusen heller om det sitter Halogen i original.
Gulfilm på strålkastarna är inte heller E-godkänt, finns mycket som inte är men ändå går igenom bes exempelvis.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Ja ungefär, grundproblemet var väl att besiktningsgubben tyckte att "har du gult lyse ? det ska det inte vara! är det verkligen E-godkänt det där ?" och plockade ur en lampa och kontrollerade, och det saknades E-märke, varvid han fick nedslag.
Hade det varit icke E-märkta vita lampor hade dom ju garanterat aldrig kollat efter nåt E-märke
Jag fick ju f.ö nedslag på min ST202 för att förra ägaren hade satt i kallvita LED-lampor i parkeringsljuset, besiktningsmannen sa iofs inget om E-märke men han sa "fel färg på ljuset" och så blev det nedslag, fast jag inte ens hade märkt det (å andra sidan kör jag ju inte omkring med parkeringsljuset på enbart heller, och hade man halvljuset på så drunknade ju parkeringsljuset i halvljuset)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Johnny Blade skrev:Gult ljus är ju bra om det snöar,eller om man möter många nya vägskyltar.
Jag letade efter några effektfulla BA15 LED till backlyset på Rollan.Men överallt där sånt säljs så fattas det info om såna "onödiga" detaljer som effekt och ljusstyrka.
Det slutade med 2st 35W xenon där istället. http://www.polkatulk.se/bildur/index.ph ... M2N2E1OTg2
Visst,det lyser bra.Men likt mina andra bilar med xenonlyse så måste man vänta väldigt länge innan det blir nå ljust.
Jag är helt enkelt för snål för att köpa speedstartkit.Lösa ballaster är ju "dyrt" i hela världen.Hmm.
Coolt, jag va inne på o ta en överbliven 35wattare o sätta i backljuset, men de är tajt i hålet då de som sagt sitter T10 sockel på Lexusen. Så de fick bli LED istället.
Hemmabyggd speedstarter är ju annars en vanlig 35w med 55w Ballast, om man har nån liggandes.
Aha.funkar det så? Vanliga 55W-ballaster är ju mycket billigare.Hmm.
Tack Toyota, för att ni bygger så enkla bromsar. Bytte bakbeläggen på mammas T25 idag, hade ingen brådska utan tog det lugnt, och minus pauser och verktygsletande tog det på sin höjd 30 minuter..
Johnny Blade skrev:
Aha.funkar det så? Vanliga 55W-ballaster är ju mycket billigare.Hmm.
Ja läste nått om de, de funkar så länge Ballasten har samma spänning som lampan, dvs 85v, 75w och 100w ballasterna ligger på 95v.
85Volt? 23000Volt vill då mina lampor ha. (verkar det som).
Driftspänningen när den lyser ligger på 85v respektive 95v beroende på system,
högspänningen lämnar tändenheten ifrån sig i de ögonblick lampan ska tändas, finns ju inbyggd och extern tändenhet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?