Nytt liv åt känd mr2 turbo
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Mitt sprack i 3:ans cylinderväg in i en vattenkanal. Osynligt för blotta ögat!
Bygg 5S
Bygg 5S
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
bygg 5s alla gånger 

-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Okey där ser man;/ hur fick ni fram de då? Röntgen?
Ingen som vet någon som har ett 5s shortblock stående eller?
Ingen som vet någon som har ett 5s shortblock stående eller?
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Jag fick problem vid körning.
Normalkörning hade jag inga problem alls. Men så fort jag passerade ca 0,6-0,8 i laddtryck så blixtsteg vattentempen.
Slog ja av gick den ganska snabbt ner till normalt. Alltså avgaser i vattnet. Enda lösningen va toppen eller blocket.
Toppen va hel, Bytte blocket och problemet försvann.
Sen använde en polare nått medel som jag inte minns namnet på i cylinderloppen.
Då trädde en väldigt liten fin ca 3cm lång spricka fram vertikalt i loppet
Skroten brukar ha 5S blocken.
Kolla efter en 2,2liters Camry från årsmodell 98+
Normalkörning hade jag inga problem alls. Men så fort jag passerade ca 0,6-0,8 i laddtryck så blixtsteg vattentempen.
Slog ja av gick den ganska snabbt ner till normalt. Alltså avgaser i vattnet. Enda lösningen va toppen eller blocket.
Toppen va hel, Bytte blocket och problemet försvann.
Sen använde en polare nått medel som jag inte minns namnet på i cylinderloppen.
Då trädde en väldigt liten fin ca 3cm lång spricka fram vertikalt i loppet
Skroten brukar ha 5S blocken.
Kolla efter en 2,2liters Camry från årsmodell 98+
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Okey där ser man, drygt när de blir så:/
Jag har dock inte haft några sånna problem, endast haft lite oljetrycks problem, och nu syns de lite rost i oljekanalerna. Ska provtrycka toppen idag, ja misstänker att de kan va kondens som blivit i motorn pga att en sån här bil körs ju inte varje dag;)
Jo jag har letat runt lite, skroten verkar ju nästan tror att de e guld i motorerna;) om man inte ska åka typ 1000hk duger de inte lika bra me ett äldre block då?
Jag har dock inte haft några sånna problem, endast haft lite oljetrycks problem, och nu syns de lite rost i oljekanalerna. Ska provtrycka toppen idag, ja misstänker att de kan va kondens som blivit i motorn pga att en sån här bil körs ju inte varje dag;)
Jo jag har letat runt lite, skroten verkar ju nästan tror att de e guld i motorerna;) om man inte ska åka typ 1000hk duger de inte lika bra me ett äldre block då?
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Har för mig att de rekommenderas att man tar 98+ blocket.
Så tror du ska sikta in dig på det.
Och dom har rätt, De ÄR guld
Så tror du ska sikta in dig på det.
Och dom har rätt, De ÄR guld

-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Nu har jag vart och lämnat topp och remskivor och så på motorslip!
Fråga honom om skicket på blocket och han sa att de va schysst och sprickfritt så de blir 3s ett tag till, skall inhandla acl lager och nya stakar och kolvar så fort han är klar me honingen och topp renovering och balansering
De verkar som att någon klåpare bara har bytt vevlager av någon anledning, förmodligen pga haveri. Och skitit i ramlagerna där av haveri nu,
Och så rost i oljekanalerna, förmodat kondens
Fråga honom om skicket på blocket och han sa att de va schysst och sprickfritt så de blir 3s ett tag till, skall inhandla acl lager och nya stakar och kolvar så fort han är klar me honingen och topp renovering och balansering
De verkar som att någon klåpare bara har bytt vevlager av någon anledning, förmodligen pga haveri. Och skitit i ramlagerna där av haveri nu,
Och så rost i oljekanalerna, förmodat kondens
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Vad är de för block du har nu?
Vet du årsmodell m,m på det?
Vet du årsmodell m,m på det?
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
Gen 2 är de jag vet!
-
- Inlägg: 132
- Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
- Bilmodell: Mr2 turbo
- Årsmodell: 1992
- PostOrt: Sunhultsbrunn
- Land (Country): Sverige
- Ort: Sunhultsbrunn
Re: Nytt liv åt känd mr2 turbo
86,5 mm borr, oslipad org vev
Är väl salles gamla grejer tror ja?
Är väl salles gamla grejer tror ja?