Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Hornlund
- Inlägg: 749
- Blev medlem: fre 06 feb 2009, 18:15:05
- Bilmodell: MR2 & IS200
- Årsmodell: 8500
- PostOrt: Örnsköldsvik
- Land (Country): Sweden
- Ort: Örnsköldsvik
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Du får virka ett lovikafodral till knoppen, alt. klyva en tennisboll & stoppa över. Fast enklast är nog att använda tjocka handskar.
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Hehe, jag hade stansat ut en massa tunna plåtbitar att lägga i toppen där, funkade inte alls, för det var där gängan tog slut på spaken det dtog stopp, då hittade jag en liten M4-skruv på golvet, la in den i knoppen och drog åt, PERFEKT
..ibland är dom enkla lösningarna bäst.
Hehe tennisboll.. mja, men jag börjar vänja mej nu
man får ha handskar på sej lite längre så..
Igår försökte jag montera Xenonkitet jag köpte för ett år sedan.. wtf.. sladdarna mellan urladdningsrören och ballasterna är typ 3cm ? hur fanken ska man kunna fixa det där då.. suck.. orkade inte stå ute i kallblåsten iaf.. så jag gav upp för tillfället.

Hehe tennisboll.. mja, men jag börjar vänja mej nu

Igår försökte jag montera Xenonkitet jag köpte för ett år sedan.. wtf.. sladdarna mellan urladdningsrören och ballasterna är typ 3cm ? hur fanken ska man kunna fixa det där då.. suck.. orkade inte stå ute i kallblåsten iaf.. så jag gav upp för tillfället.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Men whaddafakk!
Idag på väg till jobbet noterade jag att bilen drog lite snett (höger) när man bromsade, jaja, har väl rostat lite när den stått en vecka tänkte jag.
När jag sen hade bromsat ner från motorvägen och skulle köra in i en rondell märkte jag direkt att bilen gick trögt, typ som om handbromsen låg i.. jag körde vidare och när det blev bilkö noterade jag samma problem igen, jag tryckte dock till pedalen riktigt hårt.. och ja, det blev önnu värre, nu gick det riktigt trögt och det avr inte kul att kököra.
Väl framme på jobbet så kände jag på hjulen, bakhjulen kalla, höger fram kallt, vänster fram brännhett.. suck.
Efterssom jag inte kunde åka hem på det sättet så övertalade jag en jobbarkompis att hjälpa mej efter jobbet, han hade med sej garagedomkraft i bagaget på sin bil, och jag lånade ihop lite verktyg från labbet och vaktmästarna.
Vi konstaterade snabbt att problemet är att kolvarna helt enkelt sitter bergfast.. flytpinnarna funkade perfekt. Nu hade jag ingen riktigt bra jättepolygrip eller liknande att pressa med, men båda kolvarna sitter där dom sitter när man bänder.
Efter att ha bankat oket "åt rätt håll" så gick det att snurra hjulet hyfsat (men man hörde det tog emot), men om man tryckte på bromspedalen så fastnade det igen.. suck..
Efter lite klurande bestämde jag mej för att köra hem (5 mil) och försöka bromsa på lite som möjligt, det sket sej ju att inte bromsa, men jag undvek det och bromsade bara lätt så det gick HYFSAT iaf.. bilen är hemma!
Men vad 17 har hänt ? bromsarna fungerade PERFEKT för en vecka sedan, rent spontant känns det som att kolvarna fastnat, men dammskydden var INTE trasiga (ville inte kränga av dom på jobbet dock, ska kolla i helgen), och båda fastnat samtidigt ? ..jag funderade också på om det kunde varit trasig bromsslang, dom agerar ju bakventiler när dom pajar ibland, men då borde man kunnat pressa in ena kolven så den andra åkte ut ?
Jag fattar ingenting
I helgen tänkte jag ta och titta under dammskydden först, är det rostigt där är det ju problemet, och då får man bita i det sura äpplet och köpa nya kolvar och packningar, eller i värsta fall nytt ok (huga!) men ser det fint ut där vete sjutton ?
Tänkte även pumpa igenom lite bromsvätska genom nippen bara för att utesluta att det är stopp i slangen eller nåt (mindre sannolikt..)
Nån som har nån ide varför det blev såhär ?
Idag på väg till jobbet noterade jag att bilen drog lite snett (höger) när man bromsade, jaja, har väl rostat lite när den stått en vecka tänkte jag.
När jag sen hade bromsat ner från motorvägen och skulle köra in i en rondell märkte jag direkt att bilen gick trögt, typ som om handbromsen låg i.. jag körde vidare och när det blev bilkö noterade jag samma problem igen, jag tryckte dock till pedalen riktigt hårt.. och ja, det blev önnu värre, nu gick det riktigt trögt och det avr inte kul att kököra.
Väl framme på jobbet så kände jag på hjulen, bakhjulen kalla, höger fram kallt, vänster fram brännhett.. suck.
Efterssom jag inte kunde åka hem på det sättet så övertalade jag en jobbarkompis att hjälpa mej efter jobbet, han hade med sej garagedomkraft i bagaget på sin bil, och jag lånade ihop lite verktyg från labbet och vaktmästarna.
Vi konstaterade snabbt att problemet är att kolvarna helt enkelt sitter bergfast.. flytpinnarna funkade perfekt. Nu hade jag ingen riktigt bra jättepolygrip eller liknande att pressa med, men båda kolvarna sitter där dom sitter när man bänder.
Efter att ha bankat oket "åt rätt håll" så gick det att snurra hjulet hyfsat (men man hörde det tog emot), men om man tryckte på bromspedalen så fastnade det igen.. suck..
Efter lite klurande bestämde jag mej för att köra hem (5 mil) och försöka bromsa på lite som möjligt, det sket sej ju att inte bromsa, men jag undvek det och bromsade bara lätt så det gick HYFSAT iaf.. bilen är hemma!
Men vad 17 har hänt ? bromsarna fungerade PERFEKT för en vecka sedan, rent spontant känns det som att kolvarna fastnat, men dammskydden var INTE trasiga (ville inte kränga av dom på jobbet dock, ska kolla i helgen), och båda fastnat samtidigt ? ..jag funderade också på om det kunde varit trasig bromsslang, dom agerar ju bakventiler när dom pajar ibland, men då borde man kunnat pressa in ena kolven så den andra åkte ut ?
Jag fattar ingenting

I helgen tänkte jag ta och titta under dammskydden först, är det rostigt där är det ju problemet, och då får man bita i det sura äpplet och köpa nya kolvar och packningar, eller i värsta fall nytt ok (huga!) men ser det fint ut där vete sjutton ?
Tänkte även pumpa igenom lite bromsvätska genom nippen bara för att utesluta att det är stopp i slangen eller nåt (mindre sannolikt..)
Nån som har nån ide varför det blev såhär ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- MagnusS
- Inlägg: 400
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
- Bilmodell: AW11
- Årsmodell: 1985
- PostOrt: Nybro
- Land (Country): Sverige
- Ort: Svalehult
- Kontakt:
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Om kolven går trögt tillbaka med en polygrip, Testa att öppna luftningsnippeln när du har tryck på kolven med en polygrip, Går kolven då in lätt. Kolla slang o annan hydraulik, Går kolven fortfarande trögt renovera eller byt bromsok.
Typ.
Typ.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Ska riva i helgen och se vad det är som är lesset, tyvärr är det ju stålok på denna så det kan ju vara sönderrostat i cylindrarna också, bättre med alu så är det bara kolvarna som går..
Har kollat priser nu, HUGA! mycket dyrare än till ST205..
komplett ok: 4295:-
packningssats: 1154:- (!)
kolvar: 389:-/styck
slang: 555:-
Flera av grejerna kunde dom inte få hem så fort heller.. typ två veckor nästan.
Just packningssatsen kan man iofs köpa utomlands för ~300 spänn, kolvarna verkar jobbigare att hitta, de flesta ST202'or hade enklare enkolvsok, medans svensksålda (och troligen eurospec generellt) har tvåkolvsok, så de flesta grejer man hittar online är till den enklare versionen.
Har kollat priser nu, HUGA! mycket dyrare än till ST205..
komplett ok: 4295:-
packningssats: 1154:- (!)
kolvar: 389:-/styck
slang: 555:-
Flera av grejerna kunde dom inte få hem så fort heller.. typ två veckor nästan.
Just packningssatsen kan man iofs köpa utomlands för ~300 spänn, kolvarna verkar jobbigare att hitta, de flesta ST202'or hade enklare enkolvsok, medans svensksålda (och troligen eurospec generellt) har tvåkolvsok, så de flesta grejer man hittar online är till den enklare versionen.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Efterssom jag köpte brombackar och wire bak från profiteile.de så kollade jag vad dom hade..
komplett ok: 93 euro (plus 30 euro pant)
kolv: 17 euro
packningssats: 6 euro
slang: 8 euro
(Allt priser avrundade uppåt till närmaste euro)
Leveranstid 2-4 dagar på allt.. nu vet jag inte vad frakten blir, men efterssom oket är ca 3400 spänn billigare så..
edit: frakten blir 17 euro, så komplett ok inkl pant och frakt blir 140 euro, vilket är 1239:- ..OM man orkar skicka tillbaka oket så får man förstås tillbaka 30 euro, men frakten tillbaka lär ju kosta också.
..En jäkligt märklig sak var att samma slang fast för bilar utan superstrut kostade 40 euro ??
komplett ok: 93 euro (plus 30 euro pant)
kolv: 17 euro
packningssats: 6 euro
slang: 8 euro
(Allt priser avrundade uppåt till närmaste euro)
Leveranstid 2-4 dagar på allt.. nu vet jag inte vad frakten blir, men efterssom oket är ca 3400 spänn billigare så..
edit: frakten blir 17 euro, så komplett ok inkl pant och frakt blir 140 euro, vilket är 1239:- ..OM man orkar skicka tillbaka oket så får man förstås tillbaka 30 euro, men frakten tillbaka lär ju kosta också.
..En jäkligt märklig sak var att samma slang fast för bilar utan superstrut kostade 40 euro ??
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Snö och regn ute, -1 grad.. blev inget meckande idag inte 
Jag tror jag beställer ett nytt ok, orkar inte krångla.. sannolikheten att det ska vara nåt annat fel som inte avhjälps av okbyte känns minimal.
Visst, man sparar en femhundring på att köpa kolvar och packningar, men efterssom det är stålok vet man ju inte hur pottorna är, kan ju vara rostiga osv.. hur man än ser på det rä 1239:- för billigt för att krångla med andra lösningar

Jag tror jag beställer ett nytt ok, orkar inte krångla.. sannolikheten att det ska vara nåt annat fel som inte avhjälps av okbyte känns minimal.
Visst, man sparar en femhundring på att köpa kolvar och packningar, men efterssom det är stålok vet man ju inte hur pottorna är, kan ju vara rostiga osv.. hur man än ser på det rä 1239:- för billigt för att krångla med andra lösningar

Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Förresten, var har alla bilder tagit vägen på toyodiy ? ..jag får inte upp nån bild på denna tex ?
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1994_T ... 705.3.html
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1994_T ... 705.3.html
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
Toyota har börjat bråka = bilderna bort. 
Finns tydligen alternativ på https://partsouq.com/en/catalog/toyota & http://toyotamarket.ru/

Finns tydligen alternativ på https://partsouq.com/en/catalog/toyota & http://toyotamarket.ru/
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver
wtf.. profiteile kunde inte få fram vänster ok.. bara höger.
tyvärr gäller det de flesta andra också, och idag har jag pratat i telefon med en svensk firma som har ringt runt och jagat ok i hela sverige och europa, tydligen är vänster framok restat från fabrik, och dom kan inte göra nya då dom saknar stommar (alltså "inbytta" ok.)
Den firman letade dock rätt på ett annat ok "som ska vara identiskt", men var märkt "avensis" och hade annat artikelnummer, dock samma tillverkare.. MEN, det kostade 2045:- istället för 1531:-, jag frågade varför det var olika pris och nummer om dom var identiska, och det kunde han inte svara på, men skulle kolla varför det var så och om man kunde göra nåt på priset hos sin leverantör i morgon.
..Mailade dessutom div utländska säljare och fick till svar från en att det oket han sålde iofs hade avensisnumret (toyotas) men även passade celica, troligen samma som den svenska firman kom fram till i nån korsreferenstabell, han är billigare (ca 1200:- osäkert om pant tillkommer) men det är ju liiite krångligare att returnera det om det nu visar sej vara fel.. om den svenska firman får hem fel ok så är det ca 10min extra väg på väg hem från jobbet att lämna tillbaka det.
Den svenska firman kunde dessutom få hem det på en dag.
Typiskt att just vänster skulle paja, höger hade varit otroligt mycket enklare.
tyvärr gäller det de flesta andra också, och idag har jag pratat i telefon med en svensk firma som har ringt runt och jagat ok i hela sverige och europa, tydligen är vänster framok restat från fabrik, och dom kan inte göra nya då dom saknar stommar (alltså "inbytta" ok.)
Den firman letade dock rätt på ett annat ok "som ska vara identiskt", men var märkt "avensis" och hade annat artikelnummer, dock samma tillverkare.. MEN, det kostade 2045:- istället för 1531:-, jag frågade varför det var olika pris och nummer om dom var identiska, och det kunde han inte svara på, men skulle kolla varför det var så och om man kunde göra nåt på priset hos sin leverantör i morgon.
..Mailade dessutom div utländska säljare och fick till svar från en att det oket han sålde iofs hade avensisnumret (toyotas) men även passade celica, troligen samma som den svenska firman kom fram till i nån korsreferenstabell, han är billigare (ca 1200:- osäkert om pant tillkommer) men det är ju liiite krångligare att returnera det om det nu visar sej vara fel.. om den svenska firman får hem fel ok så är det ca 10min extra väg på väg hem från jobbet att lämna tillbaka det.
Den svenska firman kunde dessutom få hem det på en dag.
Typiskt att just vänster skulle paja, höger hade varit otroligt mycket enklare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se