Sådär, oket bytt! fungerade bra förutom en sak, jag hade ju inga nya alupackningar för banjobulten, så jag gjorde rent dom gamla och monterade och drog åt, varvid det läckte lite, knappt märkbart, typ "svettades", jag såg det enbart för att jag verkligen letade läckage medans Marie tryckte hårt på bromsen.
Men det gamla indiantricket jag lärde mej av nån gammal räv när jag jobbade med båtar och hade samma problem på nån motor (fast med diesel) fungerade, typ dra åt vad man kan, slå två hårda slag på banjobulten och sen dra åt lite till, efter det var det tätt
Dock uppkom ett annat problem, efter att jag monterat oket och luftat med hjälp av min sambo med skrikande barn in knät
så borstade och skrapade jag ju rent allt och smorde in lämpliga ställen med kopparfett innan jag återmonterade, sen provkörde jag bilen och då tog bromsarna snett, MEN, bilen drog åt vänster, alltså på sidan där jag bytte ok.. SUCK..
Hem igen och hissa bilen på högra sidan, isär med bromsarna där med och kolla bromskolvarna, inga problem där, dom satt inte fast utan rörde sje hur fint som helst. flytpinnarna var också fullt fungerande och det var inte nån kraftig rost vid klossarna heller, men jag rev loss allt, skrapade rent, stålborstade, smorde in med kopparfett och ihop med allt igen.
Ny provkörning och det var helt klart bättre, det lilal som är nu vet jag inte om det är inbillning, eller beror på att bromsarna är dåligt inslitna efter att dom suttit fast, blir intressant att se siffrorna på bilprovningen om några månader.
Nu är bilen fullt funktionell iaf, och jag kan köra till jobbet med den på måndag.
Kostnad:
Beg ok: 500:-
frakt: 101:-
bromsvätska: 99:-
summa: 700:-
Det gick åt ca 1dl bromsvätska, jag var tvungena tt köpa en liter då det var dte minsta mekonomen hade hemma trots
att deras lagersaldo enl webben sa att dom hade 0.25l förpackningar hemma också.
Försökte för övrigt pressa loss kolvarna på det gamla oket med herrejössespolygrip efteråt, sitter som BERGET..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (
Black sin) , Celica GT ST202 (kvick
silver), Tesla model 3 LR DM (
Smalltop),Pontiac
Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (
Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (
silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se