Corolla -98 drar lite för mycket olja

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ljudmasen
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 98
PostOrt: falun

Corolla -98 drar lite för mycket olja

Inlägg av ljudmasen »

hej !

min kära corolla från -98 har börjat ovanligt mycket olja och kylarvätska det senaste halvåret.

vi pratar 2 liter olja på några månader och 2 liter kylarvätska på lika lång tid.

jag kan inte speciellt mycket om bilar.

är det nån som har nåt tips vad som kan ha hänt ?

MVH

Magnus
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Re: Corolla -98 drar lite för mycket olja

Inlägg av PierreW »

Det kan vara så här att topplockspackningen är dålig så det går in olja och kylarvatten i cylindrarna vilket då förbränns och åker ut i avgaserna,
är det en liten mängd så är det inte säkert att detta syns, typ att det ryker eller ångar ovanligt mycket.
Det kan även vara ventilstyrningstätningarna som är dåliga, vilket då blir orsaken till oljeförbrukningen, samma gäller där med liten mängd.
Vattnet kan försvinna ut genom en läckande vattenpump, oftast läcker det genom lagret och då slungas vattnet iväg av remskivan och torkar på olika motordelar vilket medför att man inte ser nått läckage under bilen.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
tomme
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Inlägg av tomme »

Och då kommer man i den situationen om man ska laga eller ej ;)
Har själv en 98-riskokare som gått 24 tusen mil och satsa pengar i den är inte så lyckat.
Har haft turen att kunna fixa det mesta själv och sparat över 10 tusen på det.
Nu börjar åldersangreppen att synas och plåten börjar bli tunnare under fötterna.. :roll:
Har fått flera brev från presumtiva köpare som vill få mig till att avhända bilen billigt till dom. Förmodligen blir det då en snabbtransport ner till afrika efter det. Men man vill ju inte sälja för en tusenlapp.. :lol:
ljudmasen
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 98
PostOrt: falun

Inlägg av ljudmasen »

det är ju lite så jag funderar. Bilen har ju verkligen fungerat bra sen jag köpte den 2007. Men det kanske är dags att kliva upp några årsmodeller.

är det nån som vet vad ett byte av topplockspackning kan tänkas landa på ?

// magnus
Skriv svar