Missljud höger framhjul

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
illerngoran
Bilmodell: Toyota Corolla
Årsmodell: 1998
PostOrt: Kalmar

Missljud höger framhjul

Inlägg av illerngoran »

Hej på er!

Har fått lite problem med min Toyota Corolla årsmodell 98, 1,3 liters-motorn.
När jag svänger höger så hörs ibland ett tjutande/vinande ljud från, vad jag tror är höger framhjul. Detta har än så länge enbart inträffat när jag har lite fart med mig in i svängen. Kör jag sakta med fullt rattutslag åt höger (även provat vänster) så hörs inga missljud.

Kan även höra ett "knakande" ljud från höger framhjul när jag backar. Jag vill minnas att detta började när jag slängde på sommardäcken men det kan nog lika gärna vara ett sammanträffande. Har spänt alla muttrar utan framgång.

Skulle vara tacksam för lite felsökningshjälp med detta.
Tack på förhand!
Balten
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1996

Re: Missljud höger framhjul

Inlägg av Balten »

Har du kollat så inte drivknutens damask är trasig och sålunda har kanske smuts förstört drivknutens funktion.
Knakande ljud kan vara orsakat av trasig gummidamask/drivknut. Mer vinande ljud låter mer som om hjullagret sagt upp sig.
Skriv svar