Hej, skulle vara jätte glad ifall några skulle kunna komma med förslag hur jag löser detta problem.
Problem:
När jag kör bilen så blir den tillslut överhettad. Ibland funkar fläkten och ibland inte men oftast funkar den när bilen står på tomgång.
Sen sprutar den ut rätt mkt vatten från expansionkärlet.
Jag har tagit bort kylaren och sköljt rent den och den läkte inte samt att det är inte stopp i kylaren.
Står jag på tomgång o gasar upp motorn o sen släpper så stiger den i temperatur, men om jag gasar igen då så kyls den ner (antar att vattnet går runt?) men går sen upp igen snabbare då motorn blir varm.
Fläkten fungerar som sagt ibland men har inte hört den när jag väl kör, då bilen blir överhettad. Därimot på tomgång funkar den oftast.
Jag har tänkt om det kan vara Temperatursensor och sen sender switchen som jag inte vet vad den heter på svenska än. Men det sitter 2st sensorer bredvid varandra på motorn vilken den ena (vänstra) är Kyltemperatur sensorn och ifall någon vet vad den högra heter?
Jag har provat att koppla fläkten till batteriet direkt och den funkar utan problem. Hoppas ni har lite info att gå på, fråga gärna om ni vill veta mer annars.
Bilmotor:
5S-FE 2.2 16VALVE CAMRY Automat.
Bilmodell:
Toyota Celica GT(I) -93 USA import, automat. RegNr: PJT715
OBS! Söker man på bildelar med regnr så får man upp att det är motorkod: 3G-SE men det stämmer inte! 5S-FE 2.2 16Valve CAMRY 100Kw/136hk ca. Ska det va!
Tacksam för alla svar!
Celica GT(I) -93 Överhettningsproblem/Kylproblem
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Celica GT(I) -93 Överhettningsproblem/Kylproblem
Celica GTi har 3S-GE i europa, men 5S-FE i USA, det borde iofs ändå bli rätt om den går via VIN men..
Iaf, fungerar termostaten som den ska ? om du startar bilen från kall och kollar tempmätaren så ska den gå upp till typ mitten nånstans och sen dippa något (kan vara svårt att se), och då har du termostatöppning vilket du kan känna genom att slangen övers (iaf på 3S-GE) blir varm, det är ju en bra början iaf.
Har du bra värme i kupen ? får du värme direkt eller först när mätaren är typ i mitten ? eller inte alls ? ..hur varm är luften ungefär ?
Ang fläkten, om det inte är så väldigt varmt ute och du inte står still ska egentligen inte fläkten behövas, det borde räcka med luften som trycks igenom av fartvinden.
Iaf, fungerar termostaten som den ska ? om du startar bilen från kall och kollar tempmätaren så ska den gå upp till typ mitten nånstans och sen dippa något (kan vara svårt att se), och då har du termostatöppning vilket du kan känna genom att slangen övers (iaf på 3S-GE) blir varm, det är ju en bra början iaf.
Har du bra värme i kupen ? får du värme direkt eller först när mätaren är typ i mitten ? eller inte alls ? ..hur varm är luften ungefär ?
Ang fläkten, om det inte är så väldigt varmt ute och du inte står still ska egentligen inte fläkten behövas, det borde räcka med luften som trycks igenom av fartvinden.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån 05 maj 2014, 14:46:20
- Bilmodell: Celica GT(I)
- Årsmodell: 93
- PostOrt: Karlstad
Re: Celica GT(I) -93 Överhettningsproblem/Kylproblem
Hej Glenn o tack för visat intresse med och hjälpa!
Har inte riktigt tänkt på att känna på slangen, men vet vilken du menar. Att den dippar något är heller inget jag testat och kollat. Den går upp te halva som den ska och där stannar den. När jag dock varvar motorn några gånger börjar tempen stiga men stannar kanske 1 cm över mitten och så kan den fortsätta stiga om jag fortsätter varva. Självklart går motorn ner i temp samtidigt som jag gasar dock.
I kupén har jag bra värme, värme börjar redan när bilen blir en "aning" varm, dvs rätt tidigt. Men det är väl inte försen ungf närmare mitten/mitten som jag får ut maximal värme och då är det varmt. Det är svårt och säga exakt hur varm luften är men skulle nog kunna säga att det räcker för en kall vinter.
Sorry om det inte riktigt svarar på din fråga men det är varmt iallafall, spec när stickan är på halva på mätaren då.
Kan påpeka att innan så har den aldrig gått över "halva" oavsett om ja står på tomgång, eller är ute o kör. Den ligger ju dock faktiskt strax över halva då. Men nu stiger den bara när jag kör eller varvar motorn.
Är det sen dåligt att den sprutar ut så mkt vatten genom expansionkärlet? För den verkligen spruta ut vatten därifrån när brorsan körde lite, så såg man en slinga med vatten o när han stanna vid oss så blev det genast en pöl på decimetern kanske i diameter.
Vi har som sagt kollat läckage på kylaren samt plockade vi bort expansionkärlet och testade den o inga problem, även slangar och diverse.
Tack igen!
Har inte riktigt tänkt på att känna på slangen, men vet vilken du menar. Att den dippar något är heller inget jag testat och kollat. Den går upp te halva som den ska och där stannar den. När jag dock varvar motorn några gånger börjar tempen stiga men stannar kanske 1 cm över mitten och så kan den fortsätta stiga om jag fortsätter varva. Självklart går motorn ner i temp samtidigt som jag gasar dock.
I kupén har jag bra värme, värme börjar redan när bilen blir en "aning" varm, dvs rätt tidigt. Men det är väl inte försen ungf närmare mitten/mitten som jag får ut maximal värme och då är det varmt. Det är svårt och säga exakt hur varm luften är men skulle nog kunna säga att det räcker för en kall vinter.
Sorry om det inte riktigt svarar på din fråga men det är varmt iallafall, spec när stickan är på halva på mätaren då.
Kan påpeka att innan så har den aldrig gått över "halva" oavsett om ja står på tomgång, eller är ute o kör. Den ligger ju dock faktiskt strax över halva då. Men nu stiger den bara när jag kör eller varvar motorn.
Är det sen dåligt att den sprutar ut så mkt vatten genom expansionkärlet? För den verkligen spruta ut vatten därifrån när brorsan körde lite, så såg man en slinga med vatten o när han stanna vid oss så blev det genast en pöl på decimetern kanske i diameter.
Vi har som sagt kollat läckage på kylaren samt plockade vi bort expansionkärlet och testade den o inga problem, även slangar och diverse.
Tack igen!
Re: Celica GT(I) -93 Överhettningsproblem/Kylproblem
Kan det vara toppackningen som gått ?
Brukar inte expansionskärlet rinna över då ?
Brukar inte expansionskärlet rinna över då ?

-
- Inlägg: 3
- Blev medlem: mån 05 maj 2014, 14:46:20
- Bilmodell: Celica GT(I)
- Årsmodell: 93
- PostOrt: Karlstad
Re: Celica GT(I) -93 Överhettningsproblem/Kylproblem
Hej tomme o tack för svar!
Jag har nämligen gjort en sån kompressionstest (stavning?) och allt var frid och fröjd där, så antar att jag kan utesluta det isåfall?
Nu har jag iallafall beställt ny: Termostat, Kyltemperatur-sensor, Temperaturmätare och ska byta nu i helgen om vädret tillåter.
Förhoppningsvis löser det sig då, eller så kmr jag med lite mer info om jag hittar när ja tittar närmare.
Jag ska även beställa ett nytt "Kylarlock", läste att ett sånt är rätt viktigt för kylsystemet, nu tror jag inte problemet ligger där men ska väl tydligen vara en sån "ventil" i locken så det är väl värt och testa.
Jag återkommer när jag gjort detta, fråga gärna mer annars så kanske det är fler saker jag kan tänka på att kolla!
Jag har nämligen gjort en sån kompressionstest (stavning?) och allt var frid och fröjd där, så antar att jag kan utesluta det isåfall?
Nu har jag iallafall beställt ny: Termostat, Kyltemperatur-sensor, Temperaturmätare och ska byta nu i helgen om vädret tillåter.
Förhoppningsvis löser det sig då, eller så kmr jag med lite mer info om jag hittar när ja tittar närmare.
Jag ska även beställa ett nytt "Kylarlock", läste att ett sånt är rätt viktigt för kylsystemet, nu tror jag inte problemet ligger där men ska väl tydligen vara en sån "ventil" i locken så det är väl värt och testa.
Jag återkommer när jag gjort detta, fråga gärna mer annars så kanske det är fler saker jag kan tänka på att kolla!
Re: Celica GT(I) -93 Överhettningsproblem/Kylproblem
Jag hade en "ventilknackare" från 1968 som betedde sig på det viset du beskriver och det var toppackningen som hade gått..
Efter några år så blev sången enl följande" köp OPEL och bli belåten, se europa genom plåten.
Jag har bytt från ventilknackare till riskokare , men nu börjar verkligheten komma ikapp efter 16 år..
Alla möjliga ålderskrämpor börjar göra sig påminda nu och frågan är om man ska investera i någon annan kärra snart..

Efter några år så blev sången enl följande" köp OPEL och bli belåten, se europa genom plåten.
Jag har bytt från ventilknackare till riskokare , men nu börjar verkligheten komma ikapp efter 16 år..
Alla möjliga ålderskrämpor börjar göra sig påminda nu och frågan är om man ska investera i någon annan kärra snart..
