A/C knapp blinkar RAV4 -02

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Reagger
Bilmodell: Toyota Rav4
Årsmodell: 2002

A/C knapp blinkar RAV4 -02

Inlägg av Reagger »

Hej,
På min RAV4 -02 har knappen till A/C:n börjat blinka. Startar jag om bilen så lyser den fast en liten stund och börjar blinka några minuter senare.
Stänger jag av och på A/C:n börjar den blinka relativt omgående igen. Den har strulat såhär ett tag, fast då har det avhjälpts med att bara stänga av och på den via knappen i kupén.

Nu har jag inte tummen riktigt mitt i näven vad gäller bilar, knappast duktig men inte helt värdelös heller.

Vad kan vara fel? Hur felsöker jag det enklast? Vad brukar vanligtvis vara felet?

Vad det än är vill jag lämna in bilen och åtgärda det, men vore ju inte helt fel att veta vad felet är så man slipper felsökningskostnaden. Likväl hinner beställa hem delar till bilen.

Tack på förhand!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: A/C knapp blinkar RAV4 -02

Inlägg av Glenn »

Blinkande AC-knapp brukar betyda typ "fel på AC" så det kan vara typ vad som helst.

Funkar det ibland skulle jag gissa på att det har läckt ut köldmedium.. men det kan vara annat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Reagger

Inlägg av Reagger »

Efter många timmars bittert Googlande så har jag konstaterat vad som är felet.
Det är magnetkopplingen som strular, hade ett spel på 1mm. Idealmåttet är vad jag förstått någonstans runt 0.3-0.5mm.
Problemet avhjälptes genom att schimra den.

Måste bara fråga, hittade nämligen två guider på samma sak men olika forum: hur många schrims sitter det på min bil?
Låt säga att det sitter tre stycken. Ska jag sonika bara ta bort tex. två stycken eller ska jag ersätta alla med en ny som är 0.3mm?
Hoppas jag inte rörde ihop det för mycket :)

Tack på förhand.
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Har haft exakt samma sak på min 2002 Rav4 OCH Volvo S70 -98.
Vanligt ACfel.

Lampan började blinka vid varmt väder efter en stund, och ingen kyla, förrän kallstart igen.
Uppstod oftast vid varmstart efter affärsbesök tex.

Hade då ca 1,1 mm i glappet i kopplingen på Toyotan.

Det är lätt fixat.

Ta bort hjulet och ta ner innerskärmen på höger sida och jobba därifrån.
Det ger god åtkommlighet.
Du behöver inte ens demontera multiremmen.
Släpp skruven i mitten på ackopplingen.
(Lite bökigt då den vill snurra. Jag hade mutterdragare. Släppte lätt)
Bänd nu försiktigt loss yttre halvan av kopplingen. Min släppte från splinesen snällt.
Där fanns en (1) bricka på 1mm tjocklek. (Som en M6 bricka i storlek)
Jag klippte till en bricka av en 0,5mm plåt, borrade ett centrumhål och monterade.
Blev ca 0,6mm i spel då.
Montera allt i omvänd ordning.

Åk sen och mys åt att du snuvat verkstaden på en ny kompressor, torkfilter och återfyllning för ca 10.000kr.
Min har funkat klockrent i två år, och ca 3500 mil.

Micke.
Senast redigerad av Micke2 den tis 05 aug 2014, 00:11:08, redigerad totalt 1 gånger.
Reagger

Inlägg av Reagger »

Låter inte alls farligt :) Tusen tack på hjälpen!

Sista fråga sen är jag klar, var köpte du dina schims? :) Mekonomen borde ha det?
Micke2
Bilmodell: Rav4 IV & Corolla Hybrid
Årsmodell: 2013

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Köpte inget shims.
Tror inte Mekonomen har.

Jag gjorde ett nytt av en 0,5mm plåt, med en borr och plåtsax.

Det var bara 1st shimsbricka på 1mm tjocklek. Ca 12mm i ytterdiam, med hål i mitten.
(Nästan exakt som en M6 bricka, som inte fanns tunnare än 0,8mm)

Jag bytte ut originalet mot min hemgjorda, och fick 0,5mm mindre spel.

Aldrig krånglat igen.

Micke.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

finns ju "standard" shims att köpa annars, vet inte riktigt var, men jag hade ett set med M6-shims nån gång som jag shimsade upp en RC-bil-diff med, det var inte originalgrejer utan nåt generiskt.

Det bestod av typ ett tjugotal brickor i olika tjocklekar man kunde kombinera ihop.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Reagger

Inlägg av Reagger »

Återigen, tusen tack för all hjälp!

Avhjälpte felet igår, mutterdragare gjorde jobbet nästintill smärtfritt.
Tog en helt vanlig bricka som var lite mindre än den som satt i och filade upp hålet med en vanlig rundfil.
Nu funkar AC:n klockrent igen :)
Skriv svar