Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Fnys skrev:
Jag trodde dom som satt på var originalfälgarna till min modell men kanske har fel. Har 2 uppsättningar nu av den modellen och tänkte plocka ut dom 4 finaste och sen sätta vinterdäcken på... även om jag inte kommer att köra vintertid men det vore skoj att prova 4x4 på snö innan saltbilen
Jag blir lite osäker nu, var länge sen jag såg originalfälgarna (har aldrig haft några till min) och de flesta ST205'or är ju 95'or med dom fula treekrade.
Du får kolla om det iaf står toyota på dom, vilket iofs inte betyder att det är original till den men..
Är listerna limmade med PL400 skulle jag låta dom sitta kvar bara.. men har du riktigt tur är det med typ emblemtejp som kan gå att få bort.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Ska man få bort nått som är limmat så kan det gå med varmluftspistol/hårfön och då skall plåten värmas inifrån så värmen kommer från plåten och inte stå där å blåsa på prylen man vill få bort. Bästa tiden för detta är varma sommardagar då man har ett gäng grader på köpet.
16" arna snygga men tycker det är litet minst 17" lite klass måste du ha till bilen då det går på 18" utan problem!
Har ett par 18" Oz formula HLT med continetal sport contact 5 225/4018 däck som sitter på min st205 som jag funderar på sälja framöver! Inte rullat mer än 300mil
Letar andra fälgar!
Sitter grymt bra på bilen kan jag lova!
Men annons kommer ut på Toyota klubben först!
Det är inte org fälgar på bilden. Undra va gubben gjorde av org fälgarna. Han körde knappt vinter tid med bilen kalla fall. Han körde en impreza istället.
GT4-R skrev:Det är inte org fälgar på bilden. Undra va gubben gjorde av org fälgarna. Han körde knappt vinter tid med bilen kalla fall. Han körde en impreza istället.
Minns att bilens stog i ett kallgarage i Märsta
Aha, tack för infon!
Pipedreams skrev:För att ta bort saker som sitter med dubbelhäftande tejp funkar det väldigt bra med kylspray. Ha på rikligt och bänd till i ett hörn så släpper det.
Fungerar det bara om det är dubbelhäftande? Har fortfarande ingen aning om vad dom kan ha använt men jag hoppas ju på någon dubbelhäftande historia och inte PL600
När jag jobbade med bilar så brukade vi ta bort lister och emblem limmade med dubbelhäftande "skumtejp" aka emblemtejp genom att först skära loss med gitarrsträng (kallades så och såg ut så, vet inte om det faktiskt var det) och sen värmde man lite lätt och gned bort resterna med FL eller citrin (beroende på vad som funkade på den emblemtejpen) , FL är typ kemiskt ren bensin och citrin är ett lösningsmedel baserat på citronolja, det använde vi mycket på lackade ytor efterssom det tydligen inte skadade lack, FL användes nog mest för att det är det lackeraren på hörnet tyckte man skulle ha
(Lackerare kan bli väldigt upprörda om man använt fel kemikalier på en bil som sen ska lackas, eller om man råkar ens säga nåt som liknar "silikon" i deras närhet hehe)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Tack för tipsen!
Jag tror jag har rätt bra koll nu hur jag ska få bort klisterresterna men vad jag ska använda för att få bort gummilisten är det lite mer funderingar om. Tänkte prova med fiskelina men den har ingen "skärande effekt" som en gitarrsträng (stål, inte nylon) har...
Ska gå på listerna imorgon om jag hinner. Klar med bakluckan nu
Hittade ett medel på *host* Biltema som heter "Label off" som fungerade riktigt bra om man ville ta bort limrester och dekaler. Numera är den röda ABS-dekalen och emblemen "Toyota" och "Celica" borttagna från bakluckan. Jag tänke låta "GT-Four"-emblemet sitta kvar ett tag till. Inte säker på att jag vill plocka bort det. Vad tycker ni?
Ta bort dom svarta gummidörrlisterna
Till och börja med vill jag tacka ALLA som har hjälpt mig med att skaffa info om dom här eftermonterade dörrlisterna och alla tips och råd om hur jag kunde få bort dom.
Jag började med att riva bort dörrpanelen för att försäkra mig om att dom inte satt med clips och det verkade vara lugnt... PUH! När jag kikade lite närmare verkade den bara sitta med dubbelhäftande tejp.
För att få bort gummilisten så tog jag fisketråd och "sågade" mig fram mellan list och kaross. Efter det gick jag på med plastskrapa och försökte skrapa bort skumgummit i den dubbelhäftande tejpen. När det bara var klister kvar så använde jag Label off, sprayade på, lät det verka i några minuter, tog en trasa och klistret nästan rann av lacken. Trevlig produkt!