
En IS300 Sportcross med ca 22000mil på mätarn, importerad från Tyskland 2012, dock ej körd nån lång sträcka utan bara gått till och från bes i princip då ägarn flyttade till Norge,
lite små skavanker här och där, hela bilen verkar omlackad i omgångar pga olika skador.
Men i övrigt rak i karossen osv

Så här såg hon ut när jag hade hämtat hem henne. (jo alla killars bilar är tjejer vet ni väl)

Storservice med kamrem osv gjordes ganska omgående efter köpet, då upptäcktes att luftburken var lagad med spackel på insidan, inte kul att få in i motorn

Fort som attans inhandlades ett shortram intake från USA och monterades.




Dom fula DRL lamporna togs bort, och strålkastarna byttes mot ett par Eagle Eyes med svarta insatser pga originalen hade brända reflektorer.
Gulfilm på dimljusen blev det i samma veva. Efter ett tag byttes D2R lamporna mot diton på 3000k, alltså gula, satte även i Nokya hyper yellow W5W i p-ljuset


Sen kom hösten och det började bli mörkt tidigt som vanligt, hade redan monterat 55w xenon i originalhelljuset men eftersom jag tidigare alltid haft nån skruttig gammal Volvo över vintern med
extraljus på så vart man ju lite bortskämd med ljus.
Så varför inte göra en "rally winter edition" av 300an

Byggde ett fäste av 10mm järn och monterade mina Bosch bigknick med 3x70w och 2x35w xenon.



Sen kom vintern närmare och vinterhjul skulle på, fick med dubbade däck på Hyundai fälgar som förra ägarn aldrig haft monterade på bilen, så det blev spännande o se om dom passa.
"Lackade" dom vita med Plasti-dip, satte även dit röda TRD klistermärken på fälgarna


Men mycket vill ha mer som man brukar säga, så det inhandlades 5st NBB 225 halogen som konverterades med 100w xenon och monterades istället,
lite fräshare än dom gamla knickarna som hängt med på olika bilar sedan 2005.

Nu är det ju så himla tråkigt att 300an har både TRC och VSC som standard, enbart TRC som går att stänga av med knappen.
Men internet är ju fullt av tips så jag monterade helt enkelt in en knapp som bryter strömmen till VSC:ns säkring, på så vis blir det avstängt men med bibehållen ABS.
VSC:n blir åter aktiverad nästa gång bilen startas.
Synd bara att det inte finns diffbroms i mitt exemplar, men det funkar rätt bra att åka brett ändå, lite skillnad på en modern delad bakaxel mot en gammal stel på en Volvo

Under vintern byttes blinkersrelä så jag kunde byta ut alla blinkerslampor till LED utan att få hysteriskt blink.
Bonus med detta relä var lite extra funktioner så som "autobahn" blink, dvs ett tryck och du får 3-6 blink beroende på hur du programmerar reläet,
detta kan man göra själv via olika kommandon med spaken när bilen är avstängd.
Alla lampor inne i bilen har bytts ut mot LED, och strålkastarna har jag bytt ut mot Toyota original, var alldeles för kass ljus i USA strålkastarna, köpte till årsmodell 2005 som har lite mörkare krom än de tidigare versionerna.
Dimbakljusen i koffertluckan fick sig en modifiering dom också, lamphållare till USA modellen inhandlades på Toyota och 5/21w lampor att sätta i, dom filades till för att passa E-spec dimljusen, 5wattarna kopplades in på skyltbelysningen och 21wattarna kopplades på koffertluckans bromsljus.
Nu är våren snart här så min PAWG (Phat Ass WaGon)

Så i nuläget ser hon ut som så här, Coilovers får nog bli nästa då det finns plats att sänka mer

Nån gammal ägare i Tyskland har valsat skärmkanter och gjort om innerskärmarna nämligen, det satt 8x18 et38 225/40 runtom, jag har nu monterat 8x18 et40 fram med 225/40 5mm spacers och 9x18 et40 och 3mm spacers med 235/40 bak









Senaste uppdateringen
Har nu monterat Oken och skivorna, rätt lätt operation för den händige med rätt verktyg

Egentligen passar inte Suprans Ok rakt på IS:en, därför finns det adaptrar att köpa, men jag har ju alla maskiner som behövs på jobbet så jag gjorde helt enkelt en adapter på prov.
Dock gav jag upp tanken på de då det i mitt tycke blir för lite gods kvar till att gänga i, sen läste jag även att flera haft problem på olika sätt med dessa adapters.
Så här ser dom ut som finns att köpa, jag gjorde dock utan splines.

Men jag slipade istället upp nedre hålet som synes i bilden nedan, den delen i hjulupphängningen används även till större Lexusmodeller och då dessa har samma bultdelning på Oket som Supran så fanns det material nog att slipa


