Rekommenderad olja till 22R-E motor

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
trasker
Årsmodell: 0

Rekommenderad olja till 22R-E motor

Inlägg av trasker »

Hej,

Ska byta olja i den nyligen införskaffade Hiluxen och har hittat servicemanual på webben, men där specificeras oljekvaliteten lite luddigt med "API grade SF or SF/CC".

Är lite dålig på detta. Några rekommendationer kring detta. Jag brukar köra Castrol Magnatec A3/B4, 10W-40 i alla mina fordon jag servar själv.

Är denna olja att rekommendera även för denna motor som sitter i en Hilux -90, eller finns det andra oljor som är bättre för just denna motor?
cheetah1
Moderator
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige

Re: Rekommenderad olja till 22R-E motor

Inlägg av cheetah1 »

S:et i SF står för Spark ignition (C:et i CC står för Compression ignition aka diesel), och alla bokstäver högre än F efter S:et är direkta ersättare med högre kvalistandard än föregångarna, så kika vad det står på burken med magnatec, rätt säker på att det står SJ eller nåt i den stilen, så då är det helt lugnt.
Skriv svar