Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Jag har "vanliga" ARP och original gen3 packning. Jag har troligtvis varit onödigt tuff på tändningen så det kanske skulle hålla med en ny packning bara men lika bra att sätta på hängslen och livrem.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Vad har du för tändning ungefär?
Många säger man ska va lite försiktig med tändning på dessa maskinen.
Men tycker inte alls jag upplevt det. Du kör väl E85 också?
Jag kör också gen3 packningen
Många säger man ska va lite försiktig med tändning på dessa maskinen.
Men tycker inte alls jag upplevt det. Du kör väl E85 också?
Jag kör också gen3 packningen
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
På bensin så brukar de vara spikkänsliga men inget man behöver fundera så mycket på med e85 men misstänker att min med hög komp och hög sugmotoreffekt inte behöver så mycket tändning. Får nog väldigt högt cylindertryck
Vid 2bar/5000rpm har jag 15grader och ökar till 17grader vid 8500. Och törs nog säga 600hk med marginal.
Vid 2bar/5000rpm har jag 15grader och ökar till 17grader vid 8500. Och törs nog säga 600hk med marginal.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Ja, det låter inte alls otroligt att du ska ha passerat 600hp.
Vad kör du för komp?
Vad kör du för komp?
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Jag har ca 10,3:1 pga att beamstoppen har mycket mindre förbränningsrum och jag har ändå rätt djup "dish" i kolvarna. Ville inte ta ur mer för då skulle inte kolvarna se kloka ut.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Ballt!
Jag har vart sugen på att öka mitt komp för att få en bättre botteneffekt.
Så det ger lite bättre körbarhet på bana
Jag har vart sugen på att öka mitt komp för att få en bättre botteneffekt.
Så det ger lite bättre körbarhet på bana
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Kul bygge! Härligt att följa detta!
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
-
- Inlägg: 1494
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:52:13
- Bilmodell: CELICA GT-FOUR
- Årsmodell: 1993
- PostOrt: Nyköping
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Johan
- Ort: NYK
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Fasen så trevligt att se din bil och träffas!
Tack för grymma tips och bra feedback!
Hoppas ses framöver igen!
Fortsätt med din grymma bil
Tack för grymma tips och bra feedback!
Hoppas ses framöver igen!
Fortsätt med din grymma bil
Johan.L Celica ST205 RED
Top Secret Racing
Top Secret Racing
-
- Sponsor
- Inlägg: 837
- Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
- Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
- Årsmodell: 97
- PostOrt: Ludvika
- Land (Country): Sverige
- Kontaktperson: Håkan
- Ort: Ludvika
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS
Nu så har det hänt lite grejer. Rev av toppen för att byta packning men visade sig att den gått varm så ventilsätena på avgas sjunkit i toppen och ventilerna hade tagit i kolvarna lite i ventilurtagen. Så det blev nya styrningar, säten och ventiler på avgas. Insugsventilerna klarade sig med en slipning. Fick fräsa större ventilurtag i kolvarna och coata om dem.
I söndags kväll hämtade jag ut kolvarna efter jag kom hem från swedenrock och åkte i stort set direkt till garaget. Sen blev det en hektisk vecka. Sov 5h mellan måndag och torsdag. Men då hade jag fått ihop motorn igen, byggt nya tryckrör, dragit en massa nya slangar till soppasystemet som fått en uppgradering i form av en catchtank. Dragit vatten till turbo och wastegates och en jäkla massa annat pill.
Startade upp den kl03:00 igår och kl 09.00 satt den i dynon på Dahlbäck Racing i Borlänge.
Mitt mål på 700hjulhästar passerades med god marginal och med ett helt sinnesjukt register. Har tyvärr inte kunnat provköra än då jag åkte på ett oljeläckage och saknar huvlås, men kommer fixas i veckan.
Catchtank och nytt expansionskärl.

Intercooler och rördragning.

Vid uppstart 03:00.

I bänken 6h senare.

Och resultatet

Och en jämförelse med och utan VVT.

I söndags kväll hämtade jag ut kolvarna efter jag kom hem från swedenrock och åkte i stort set direkt till garaget. Sen blev det en hektisk vecka. Sov 5h mellan måndag och torsdag. Men då hade jag fått ihop motorn igen, byggt nya tryckrör, dragit en massa nya slangar till soppasystemet som fått en uppgradering i form av en catchtank. Dragit vatten till turbo och wastegates och en jäkla massa annat pill.
Startade upp den kl03:00 igår och kl 09.00 satt den i dynon på Dahlbäck Racing i Borlänge.
Mitt mål på 700hjulhästar passerades med god marginal och med ett helt sinnesjukt register. Har tyvärr inte kunnat provköra än då jag åkte på ett oljeläckage och saknar huvlås, men kommer fixas i veckan.
Catchtank och nytt expansionskärl.

Intercooler och rördragning.

Vid uppstart 03:00.

I bänken 6h senare.

Och resultatet


Och en jämförelse med och utan VVT.

Senast redigerad av Pipedreams den lör 01 sep 2018, 18:11:32, redigerad totalt 1 gånger.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Pipedreams ST205, 5S-GTE BEAMS

Hur mycket tror du det är på veven då ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se