Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Det där kan man även märka på olika förares körstil i samam bil, min gamla 9-5 med minsta motorn (2.0l ltt 150hk) drog betydligt mindre när min sambo körde den än när jag körde den, medans den nuvarande 9-5 aeron (2.3l ftt 250hk) drar mindre när jag kör den.
Vår körstil är ganska olika, jag ligger gärna och drar långt på växlarna (förutom när man harvar motorväg), medans hon alltid ligger och segdrar och undviker att växla ner.
Vår körstil är ganska olika, jag ligger gärna och drar långt på växlarna (förutom när man harvar motorväg), medans hon alltid ligger och segdrar och undviker att växla ner.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Lite märkligt är ju att det skiljer sig mellan automat och manuell. .. Tex Corolla 1.6 med aut ligger på ca 2500 rpm i 100km/h medans den manuella 5 vxl ligger på 3000 rpm i 100km/h.... Hur har de tänkt där?PierreW skrev:Man strävar ju alltid efter att ligga på det optimala varvtalet så motorn blir minst ansträngd, se på ett Diesel-elektriskt lok, motorn kan ständigt ligga på det optimala varvtalet för att orka driva generatorn, skulle man koppla samma motor till en växellåda skulle den dra betydligt mer bränsle.Eke skrev:Förvånansvärt bränslesnåla ändå med tanke på att de varvar ganska mkt men tycker att man kunde få ner bränsleförbrukningen ytterligare om man sänkte varvtalet.
Samma gäller för många entreprenad och gruvmaskiner, jobbar på konstantvarv och reglerar hastigheten med en typ av hydrostatisk transmission.
Skulle man höja utväxlingen på ex en corolla 1,6 skulle motorn få jobba mer för att orka, alla som dragit husvagn eller tungt släp bakom bilen vet de där med att inte ligga och sega på högsta växeln i uppförsbacke utan istället kugga ner en växel o få lite varv på motorn.
Man behöver inte gasa lika mycket och motorn blir mindre ansträngd, alltså en liten motor går inte alltid snålare än en stor motor då den oftast inte behöver jobba lika hårt.
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Automaten växlar ju ner av sig själv när det går tungt, alltså inget som påverkar föraren och dennes upplevelse huruvida motorn känns slö eller inte i högre hastighet.Eke skrev:Lite märkligt är ju att det skiljer sig mellan automat och manuell. .. Tex Corolla 1.6 med aut ligger på ca 2500 rpm i 100km/h medans den manuella 5 vxl ligger på 3000 rpm i 100km/h.... Hur har de tänkt där?PierreW skrev:Man strävar ju alltid efter att ligga på det optimala varvtalet så motorn blir minst ansträngd, se på ett Diesel-elektriskt lok, motorn kan ständigt ligga på det optimala varvtalet för att orka driva generatorn, skulle man koppla samma motor till en växellåda skulle den dra betydligt mer bränsle.Eke skrev:Förvånansvärt bränslesnåla ändå med tanke på att de varvar ganska mkt men tycker att man kunde få ner bränsleförbrukningen ytterligare om man sänkte varvtalet.
Samma gäller för många entreprenad och gruvmaskiner, jobbar på konstantvarv och reglerar hastigheten med en typ av hydrostatisk transmission.
Skulle man höja utväxlingen på ex en corolla 1,6 skulle motorn få jobba mer för att orka, alla som dragit husvagn eller tungt släp bakom bilen vet de där med att inte ligga och sega på högsta växeln i uppförsbacke utan istället kugga ner en växel o få lite varv på motorn.
Man behöver inte gasa lika mycket och motorn blir mindre ansträngd, alltså en liten motor går inte alltid snålare än en stor motor då den oftast inte behöver jobba lika hårt.
Min IS300 växlar ner rätt så fort när det börjar gå uppför, speciellt när jag ligger på farthållaren och kör i typ 80-90.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Just den där detaljen är nog det jag ogillar mest med Toyota.Jag HATAR att ligga på höga varv.
Av alla Toyotor jag haft så är det bara Crown 84'an,Celica GT4'an och Celica Supran som man kan köra i över 110km/h i över 3 mil med.
Min Carina automat är nog värst.Den lägger i 3'an i ca 55knyck.I 70 så har man saknat en växel länge.
Blä!
Av alla Toyotor jag haft så är det bara Crown 84'an,Celica GT4'an och Celica Supran som man kan köra i över 110km/h i över 3 mil med.

Min Carina automat är nog värst.Den lägger i 3'an i ca 55knyck.I 70 så har man saknat en växel länge.
Blä!
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Inlägg: 401
- Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Jag tror att "Eke" med sin fråga tänkte på det som någon skrev: "Man strävar ju alltid efter att ligga på det optimala varvtalet".
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1729
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Visst,men det känns inge bra när det vrålar från motorn.
Toyota kanske vill ha ner hastigheten av krocksäkerhetsskäl.
En 4cyl Camry jag hade fick instrumenteringen från en 6cyl.Det kändes mycket bättre när varvräknaren visade 2000 istället för 3000.Psykiskt.

Toyota kanske vill ha ner hastigheten av krocksäkerhetsskäl.

En 4cyl Camry jag hade fick instrumenteringen från en 6cyl.Det kändes mycket bättre när varvräknaren visade 2000 istället för 3000.Psykiskt.

MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Vad är då det optimala varvtalet för tex en corolla 1,6 i 100km/h?
Den 5 vxl manuella ligger på 3000rpm medans automaten ligger på 2500 rpm.
Känns ju som aut borde dra lite mindre soppa samt att motorn går ngt tystare eller?
Den 5 vxl manuella ligger på 3000rpm medans automaten ligger på 2500 rpm.
Känns ju som aut borde dra lite mindre soppa samt att motorn går ngt tystare eller?
-
- Inlägg: 368
- Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
- Bilmodell: Corolla T-sport
- Årsmodell: 2002
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Har du glömt att T-sporten är 6-växlad?SueCia skrev:Har för mig att min T-sport varvar över 4000 i 110, det är fruktansvärt med långkörningar i den bilen.thowi skrev:Var glada att ni inte kör Seat. Jag hade en Cordoba 1,6 -99 som varvade 4000 i 120km/h, rent plågsamt var det.
Jag undrar fortfarande hur man kunde sälja en sådan bil 1999.
Tycker dock att tjejens Avensis varvar en hel del den med, någon som vet vad man ska leta bland för bilar om man vill ha bättre comfort? Toyota verkar inte erbjuda det i någon av sina bilar. Lågvarvande och minimalt vägljud tack!

Kommer ihåg att den jag hade varvade mycket men inte så mycket som du sa, och som tur är sålde jag min till morsan så jag kunde verifiera det hela

3900rpm på femman i 110, men det finns ju en sjätte växel som man kommer ner till oerhört (not) låga 3300 rpm i 110

- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Jag gillar när det är ganska tättstegat, men högsta växeln är en ren överväxel, väldigt sällan det är så nuförtiden dock.
(Utom om man kör enduro hehe)
(Utom om man kör enduro hehe)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota bilar varvar mkt motorvägsfart.
Min Micra håller nog en bit över 4000 i motorvägsfart, hehe. Man kör inte för fort i onödan med den bilen...